پنیر فتا با شیر گوسفند یا بز تهیه می شود و دارای عطر و طعم بسیار قوی است. این پنیر ویتامین ها و مواد معدنی کلیدی بدن را تامین می کند. اما می تواند حاوی چربی های اشباع شده و سدیم زیادی باشد. شما می توانید پنیر فتا را هر چند وقت یک بار به عنوان بخشی از برنامه غذای سالم خود استفاده کنید. این به دلیل ارزش غذایی خاصی است که این نوع پنیر دارد. تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت ما را همراهی کنید تا پاسخ این سوال که آیا پنیر فتا پنیر سالمی است ؟ را دریابید.

آیا پنیر فتا پنیر سالمی است ؟

کالری و چربی

۱ اونس پنیر فتا حاوی ۷۵ کالری و ۶٫۰۳ گرم چربی است که ۴٫۲۳ گرم آن اشباع شده است. رعایت رژیم غذایی حاوی چربی اشباع زیاد می تواند سطح کلسترول و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد. مصرف بیش از حد چربی اشباع می تواند باعث افزایش شانس ابتلا به دیابت نوع ۲ شود. متخصصان کلینیک مایو توصیه می کنند که میزان مصرف چربی اشباع خود را به ۱۰ درصد یا کمتر از ۱۰ درصد کل کالری مصرفی در روز محدود کنید.

سدیم

بزرگسالان سالم باید میزان مصرف سدیم روزانه خود را به ۲۳۰۰ میلی گرم یا کمتر محدود کنند. البته مقدار بهینه مصرف این ماده در روز ۱۵۰۰ میلی گرم است. برای افراد مبتلا به بیماری قلبی که بیش از ۵۰ سال سن دارند این مقدار سدیم می تواند متعادل باشد. یک رژیم غذایی حاوی سدیم زیاد باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری های زیر می شود:

  • سکته مغزی
  • بیماری کلیوی
  • فشار خون بالا
  • نارسایی احتقانی قلب

هر ۱ اونس پنیر فتا حاوی ۳۱۶ میلی گرم سدیم است.

آیا پنیر فتا پنیر سالمی است ؟
آیا پنیر فتا پنیر سالمی است ؟

مواد مغذی سودمند

۱ قاشق غذاخوری پنیر فتا ۱۴۰ میلی گرم کلسیم دارد. این در حالی است که نیاز روزانه بدن به این ماده معدنی ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی گرم می باشد. کلسیم باعث تقویت استخوان های شما می شود و می تواند به جلوگیری از پوکی استخوان کمک کند. این ماده معدنی از سلامت قلب، عضلات و اعصاب نیز پشتیبانی می کند. یک وعده پنیر فتا حاوی ۰٫۴۸ میکروگرم از ۲٫۴ میکروگرم ویتامین B12 ای است که به صورت روزانه به آن نیاز دارید. ویتامین B12 باعث تولید گلبول قرمز می شود و مغز را سالم نگه می دارد. پنیر فتا حاوی مقدار کمی آهن، فولات و ویتامین D نیز می باشد.

قرار دادن پنیر فتا در رژیم غذایی

برای این که میزان مصرف چربی خود را کاهش دهید، پنیر فتا کم چرب را انتخاب کرده یا فقط مقدار کمی از پنیر فتا را استفاده کنید. از آنجایی که این پنیر عطر و طعم قوی دارد، استفاده اندک از آن در غذاهای مختلف می تواند مزه دلخواه شما را ایجاد کند. پنیر فتا را روی سالاد اسفناج بپاشید، یا آن را به دستور غذایی سالاد مورد علاقه خود اضافه کنید. پنیر فتا را خرد کنید و آن را با روغن زیتون و فلفل دلمه تفت داده و استفاده کنید. حتی در دستور پخت اسپاگتی و لازانیا نیز می تواند از این نوع پنیر استفاده کنید.