آیا پودرهای پروتئینی انرژی زا هستند ؟

در جهان مکمل های ورزشی، پودر پروتئین در بین بدنسازان و ورزشکاران قدرتی محبوبیت زیادی پیدا کرده است. این پودرها به عنوان یک راه آسان برای افزایش مصرف پروتئین جهت کمک به تعمیر و بازیابی عضلات طراحی شده اند. با این حال، هنگامی که صحبت از کسب انرژی است، پودر پروتئین بهترین انتخاب نمی باشد و به جای آن می توانید از مکمل های دیگر استفاده کنید. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به این پرسش پاسخ می دهیم که آیا پودرهای پروتئینی انرژی زا هستند ؟

آیا پودرهای پروتئینی انرژی زا هستند ؟

نقش پروتئین در بدن

اولین و مهمترین نقش این ماده در بدن این است که، پروتئین مسئول تولید بافت در عضلات، پوست، استخوان، مو و سایر قسمت های بدن است. این ماده همچنین باعث تولید آنزیم ها و انتقال مواد در بدن می شود. پروتئین تنها زمانی به عنوان یک منبع انرژی عمل می کند که کمبود کربوهیدرات ها و چربی ها، منابع ترجیحی بدن برای تامین انرژی، وجود داشته باشد.

ترکیب پودر پروتئین

مشخصات دقیق مواد موجود در پودر پروتئین بستگی به نوع و نام تجاری که از آن خریداری کرده اید دارد. بیشترین میزان پروتئین در پودر کنسانتره آب پنیر وجود دارد. این محصول حاوی ۷۰ تا ۸۰ درصد پروتئین است. اما پردر پروتئین جدا شده اغلب می تواند حاوی ۹۰ تا ۹۴ درصد پروتئین باشد. در حالی که ۵ تا ۳۰ درصد کل کالری مصرفی ما از کربوهیدرات و چربی تشکیل می شود، با این وجود پودر پروتئین موجود در این محصولات کالری زیادی به بدن وارد می کند.

آیا پودرهای پروتئینی انرژی زا هستند ؟
آیا پودرهای پروتئینی انرژی زا هستند ؟

استفاده از پروتئین برای تامین انرژی

فرایندی که در طی آن پروتئین می تواند شکسته شود و برای انرژی استفاده شود، به نام گلوکونوژنز شناخته می شود. با این حال، نانسی برینچ، متخصص تغذیه، معتقد است که استفاده از پروتئین برای تامین انرژی یک روند ناکارآمد است. شما با مصرف پودر پروتئین به جای کربوهیدرات و چربی برای تامین سوخت بدن، نه تنها پروتئینی که عضلات به آن ها برای ساخت و بهبودی نیاز دارند، محروم می کنید، بلکه این روند باعث ایجاد فشار بیشتر بر کلیه ها می شود و می تواند منجر به کم آبی شود.

یک گزینه بهتر

برای ورزشکارانی که با شدت زیاد و یا برای دوره های مداوم ورزش می کنند، ترکیب پروتئین و کربوهیدرات به عنوان یک منبع انرژی گزینه بهتری است. نسبت مناسب کربوهیدرات ها به پروتئین باید بین ۳ تا ۱ یا ۴ تا ۱ باشد. این به معنای است که باید پودر پروتئین را با سه تا چهار برابر پودر کربوهیدرات ترکیب کنید یا آن را با مواد غذایی حاوی کربوهیدرات زیاد مانند میوه های خشک یا کیک برنج استفاده کنید. یک وعده غذای کامل باید حاوی مواد غذایی زیر باشد:

  • برنج
  • لوبیا
  • مرغ
  • ماست کم چرب
  • موز
  • عسل
  • ماکارونی
  • گوشت گاو