روش های کاهش خطر ابتلا به فراموشی

زوال عقل یک اصطلاح چتری است که برای توصیف گروهی از علائم ناشی از اختلالات تاثیر گذار بر روی مغز از جمله بیماری آلزایمر استفاده می شود. حتی سکته مغزی نیز می تواند باعث زوال عقل شود. بیش از ۵ میلیون نفر در ایالات متحده به آلزایمر مبتلا هستند. بنابراین می توان گفت که زوال عقل یا همان فراموشی بیماری شایعی است. کاهش قدرت حافظه همراه با تغییر در شخصیت، دیدن توهم ، اضطراب و کاهش توانایی حل مشکلات یا کنترل احساسات از جمله مهمترین علائم این بیماری هستند. توجه به این نکته مهم است که اگرچه شانس ابتلا به فراموشی با افزایش سن افزایش می یابد، اما بخشی از روند طبیعی پیری نیست.

مرگ ناگوار مربی تیم بسکتبال دانشگاه تنسی به ما یادآوری می کند که این بیماری می تواند حتی در جوانی نیز ظهور کند. این مربی سرشناس در سن ۵۹ سالگی به این بیماری مبتلا شد و در ۶۴ سالگی درگذشت.

یک مطالعه کوچک که اخیراً در ژورنال Aging منتشر شده است نشان می دهد که استفاده از یک رویکرد جامع و شخصی که شامل رژیم غذایی و ورزش می باشد، می تواند علائم بیماری آلزایمر را معکوس کند. نتایج این مطالعه به حدی قوی بود که بسیاری از شرکت کنندگان را قادر به بازگشت به محل کار خود ساخت.

با درمان های جامع ای که در پیش رو است، می توانیم امیدوار باشیم که رویکردهای یکپارچه و شخصی بتواند کلید اصلی مبارزه با این بیماری باشند. البته می توانید با اقدامات نسبتاً ساده ای که در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت تشریح می کنیم؛ خطر ابتلا به فراموشی را کاهش دهید.

کاهش شانس ابتلا به فراموشی

براساس گزارشی که در سال ۲۰۱۷ منتشر شده، تقریباً ۳۵ درصد از موارد زوال عقل بر اثر ۹ عامل زیر ایجاد می شوند:

  1. اطلاعات کم
  2. فشار خون بالا در میانسالی
  3. چاقی
  4. کم شنوایی
  5. افسردگی
  6. دیابت
  7. عدم تحرک جسمی
  8. سیگار کشیدن
  9. انزوای اجتماعی

علاوه بر پرداختن به این ۹ عامل خطر، اجازه دهید نگاهی به برخی از روش های دیگر که برای کاهش ریسک ابتلا به فراموشی مفیدند بیاندازیم.

مراقب میزان مس موجود در آب شربتان باشید

بدن ما به مقداری مس برای زنده ماندن نیاز دارد، زیرا این ماده معدنی برای سلامت استخوان ها، سیستم هورمونی و سیستم عصبی بسیار حیاتی است. هرچند مس برای بخش های مختلفی از بدن خوب است اما مصرف بیش از حد آن می تواند برای مغز بد باشد. یک مطالعه که در سال ۲۰۱۳ در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شد نشان داد که مس می تواند باعث شروع آلزایمر شود. در حقیقت این مطالعه نشان داد که مس موجود در آب آشامیدنی در سطحی یشتر از یک دهم استانداردهای تعیین شده توسط سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا باعث تجمع سمی پروتئین آمیلوئید بتا در مغز می شود.

محققان هنوز نمی توانند بگویند که مصرف چه مقدار مس منجر به این نتیجه می شود. اما اگر لوله کشی ساختمانتان مسی است از فیلتر آب استفاده کنید. فیلترهای آب که دارای مجوز NSF هستند و تحت عنوان NSF / ANSI 53 به فروش می رسند برای کاهش مس موجود در آب مفیدند.

در صورت امکان از مصرف داروهای ضد آلرژی و سایر قرص هایی که مرتبط با زوال عقل هستند خودداری کنید

داروهای محبوبی مانند Benadryl ،Dramamine ،Advil PM و Unison با ایجاد آلزایمر و زوال عقل ارتباط دارند. این قرص ها دارای اثرات ضد کولینرژیک هستند. محققان زیادی اثبات کرده اند که این اثرات با ایجاد آلزایمر ارتباط دارند.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۶ در JAMA Neurology منتشر شده است، از یک نمونه منحصر به فرد تصویربرداری از مغز جهت تشخیص تأثیر داروهای آنتی کولینرژیک بر روی مغز استفاده کرد. محققان با استفاده از این MRI ​​و فن آوری تصویربرداری اسکن PET نشان دادند چگونه افرادی که از داروهای آنتی کولینرژیک استفاده می کنند متابولیسم کمتر و آتروفی بالاتری را در مغز تجربه خواهند کرد. شرکت کنندگانی که داروهای آنتی کولینرژیک مصرف می کردند در تست حافظه بدترین نتایج را کسب کردند.

دانشمندان دانشگاه واشنگتن نیز دریافتند که استفاده مزمن از برخی از داروهای خواب آور ضد کولینرژیک و داروهای تب یونجه خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می دهد. این مطالعه تنها توانست ارتباط این دو عامل را در افرادی که به مدت سه سال یا بیشتر از این داروها استفاده کردند، اثبات کند.

جدای از این داروها، برخی از داروهای ضد افسردگی، داروهای درمان COPD، داروهای آسم به همراه داروهایی که برای بیش فعالی مثانه تجویز می شوند نیز چنین ویژگی هایی را دارند.

استفاده از اسانس های طبیعی برای درمان آلرژی می تواند علائم شما را کاهش دهد. یک مطالعه که در سال ۲۰۱۰ در ژورنال Ethnopharmacology منتشر شده حاکی از آن است که اسانس نعناع به عنوان یک شل کننده عضلانی عمل می کند و فعالیت ضد اسپاسم دارد. به همین دلیل استفاده از آن باعث جلوگیری از انقباضاتی می شود که سرفه به وجود می آورند.

به پهلو بخوابید

در سال ۲۰۱۵ محققان دریافتند که خوابیدن به پهلو می تواند یکی از فرآیندهای پاکسازی زباله را از مغز بهبود بخشد و خطر ابتلا به بیماری های عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون را کاهش دهد.

ارتباط بین انواع خاصی از زوال عقل و خواب هنوز به درست درک نشده اما یک مطالعه اخیرا به بررسی دقیق تر چگونگی تأثیر خوابیدن بر روی تخلیه مواد مضر از مغز پرداخته است. ژورنال Neuroscience نشان می دهد که وقتی به پهلو می خوابید؛ بر خلاف زمانی که روی شکم یا طاق باز می خوابید، مسیر گلیفاتیک مغز (سیستم پیچیده ای که مواد زائد و سایر مواد شیمیایی مضر را از مغز پاک می کند) بهینه ترین کارکرد را دارد.

از تماس با سموم دفع آفات خودداری کنید

این موضوع کاملا روشن است که زوال عقل فقط یک مسئله ژنتیکی نیست و محرک های محیطی نیز روی آن تاثیر دارد. این موضوع به خصوص در مورد تماس با DDT صادق است. تحقیقات انجام شده توسط انستیتوی ملی علوم بهداشت محیط در آمریکا نشان می دهد افرادی که زیاد با DDT تماس دارند به احتمال زیاد به بیماری آلزایمر مبتلا می شوند. سطح این ماده در خون افراد مبتلا به آلزایمر، ۳٫۸ برابر بیشتر از افرادی بود که مبتلا به آلزایمر نبودند.

تحقیقات نوظهور نشان می دهند که بسیاری از سموم دفع آفات تأثیر زیادی بر روی مغز دارند. به عنوان مثال یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ نشان داد افرادی که از مواد غذایی استفاده می کنند که در تماس با استامیپرید (یک نوع حشره کش است) است از علائمی مانند کاهش قدرت حافظه، لرزش انگشت و سردرد شکایت دارند. همچنین برخی از حشره کش های نئونیوتینوئید عامل مرگ بی سابقه زنبورها و خفاش ها هستند.

زندگی هدفمند داشته باشید

محققان مرکز پزشکی دانشگاه راش توانسته اند ارتباط جالبی را بین احساس هدفمند بودن و ابتلا به فراموشی کشف کنند. آن دسته از شرکت کنندگانی که در این مطالعه در آزمون هدف زندگی نمره بالایی را کسب کرده بودند، در مقایسه با افرادی که کمترین امتیاز را داشتند، ۲٫۴ برابر کمتر خطر ابتلا به فراموشی و زوال عقل تهدیدشان می کرد. زندگی پر از هدف به معنی داشتن حس هدفمند بودن در زندگی و ایجاد حس خوب در بدن در هنگام فکر کردن به دستاوردهای گذشته و امید برای انجام کارهای آینده است.

روش های کاهش خطر ابتلا به فراموشی
روش های کاهش خطر ابتلا به فراموشی

مراقب سطح ویتامین D بدن خود باشید

در سال ۲۰۱۵ محققان آمریکایی مطالعه ای را انجام دادند که نشان می دهد افرادی که به شدت کمبود ویتامین D (کمتر از ۱۰ نانوگرم در میلی لیتر) دارند با افزایش ۱۲۲ درصدی خطر ابتلا به زوال عقل مواجه هستند. کسانی که فقط کمبود (کمتر از ۲۰ نانوگرم در میلی لیتر) این ویتامین را داشتند، خطر ابتلا به زوال عقل در آن ها ۵۱ درصد بیشتر بود.

برای تشخیص میزان ویتامین D بدن باید آزمایش خون دهید. اگر این آزمایش نشان داده که سطح این ویتامین در بدنتان کم است، با قرار دادن پوست در معرض نور خورشید و مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین D، می توانید این کمبود را جبران کنید. در صورت نیاز به مکمل حتما از فرم ویتامین D3 که راحت تر از فرم D2 در بدن جذب می شود استفاده کنید.

به سلامت دهان و دندان خود توجه کنید

مراقبت از دندان ها و لثه ها به محافظت از مغز کمک می کند. یک مطالعه بزرگ که به بررسی نحوه مراقبت از دهان و دندان در حدود ۵،۵۰۰ سالخورده در طی یک دوره ۱۸ ساله پرداخت نشان داد که بین عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و پیشرفت بیماری آلزایمر ارتباط جدی وجود دارد. نتایج نشان داد کسانی که کمتر از یک بار در روز مسواک می زدند، ۶۵ درصد بیشتر از افرادی که روزانه دو بار مسواک می زندند، دچار زوال عقل می شوند. این مطالعه همچنین نشان داد که باکتری های ایجاد کننده بیماری لثه می توانند به مغز راه پیدا کرده و روند التهابی را ایجاد کنند که باعث آسیب مغزی می شود.

علاوه بر مسواک زدن، غرغره کردن روغن نارگیل نیز می تواند سلامت دهان را بهبود بخشد. با این روش حتی می تواند پوسیدگی دندان را نیز درمان کنید.

هفته ای ۳ بار قدم بزنید

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد تاثیر ورزش بر روی نقص اختلالات شناختی عروقی که دومین شکل رایج از زوال عقل در سراسر جهان است را تحلیل کرد. اسکن مغز شرکت کنندگان نشان داد که فعالیت عصبی در بخش هایی از مغز که با حافظه، تصمیم گیری و توجه درگیر هستند، کم است. مغز این افراد برای یادگیری و به خاطر سپردن مطالب باید بیشتر از مغزهای سالم کار کند.

محققان برای مشاهده اینکه آیا ورزش می تواند به مغز کمک کند یا خیر، ۳۸ سالمند را که دارای اختلال شناختی عروقی خفیف و زودرس بودند به کار گرفتند. هیچ کدام از آنها در طول زندگی ورزش نکرده بودند. محققان فعالیت مغز شرکت کنندگان را اندازه گیری کرده و سپس رژیم تمرینی را که شامل سه جلسه یک ساعته در هفته بود؛ شروع کردند. سرپرستان به شرکت کنندگان دستور دادند که به قدری سریع قدم بزنند که ضربان قلبشان حدود ۶۵ درصد از حداکثر ظرفیت خود بالاتر برود.

در پایان مطالعه افراد این گروه به طور کلی فشار خون کمتری نسبت به گروه کنترل داشتند. به علاوه ، مغز آنها متفاوت تر عمل می کرد. بخش هایی از مغز این افراد که برای توجه و تصمیم گیری سریع مورد نیاز هستند، فعالیت کمتری داشتند.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۸ با هدف بررسی تاثیر آمادگی قلبی در زنان میانسال بر روی خطر ابتلا به فراموشی انجام شد، این مسئله را تأیید کرد. در این مطالعه زنان سوئدی ۳۸ تا ۶۰ ساله مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شد زنانی که تناسب اندام دارند در مقایسه با زنانی که آمادگی جسمانی متوسطی ​​دارند حداقل ۵ سال دیرتر فراموشی می گیرند.

بنابراین می توان نتیجه گرفت که پیاده روی و ورزش های متمرکز بر روی سیستم قلبی و عروقی باعث بهبود عملکرد مغز و مهارت های تفکری می شوند.

علل ریشه ای و عواملی که شانس ابتلا به فراموشی را افزایش می دهند

شناخته شده ترین عوامل خطر برای ابتلا به فراموشی و زوال عقل عبارتند از:

  • سن. هر چه سن بالاتر برود؛ خطر ابتلا به زوال عقل بیشتر می شود.
  • الکل. نوشیدن الکل می تواند زوال عقل ایجاد کند. الکل با افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان نیز ارتباط تنگاتنگی دارد.
  • آترواسکلروز. وقتی چربی و کلسترول در شریان ها جمع می شود و التهاب، دیواره رگ های خونی را ضخیم می کند؛ مغز دیگر قادر به دریافت خون مورد نیاز نیست.
  • افزایش کلسترول LDL
  • دیابت نوع ۲
  • سندرم داون
  • ژنتیک
  • فشار خون
  • افسردگی
  • سیگار کشیدن
  • چاقی
  • کاهش قدرت شنوایی
  • عدم تحرک جسمی
  • انزوای اجتماعی

دمانس یک شبه اتفاق نمی افتد و با تغییرات تدریجی و آسیب دیدگی مغز مشخص می شود.

منابع:

  1. Reversal of cognitive decline in Alzheimer’s disease
  2. Over a Third of Dementia Cases Tied to Modifiable Risk Factors
  3. Low levels of copper disrupt brain amyloid-β homeostasis by altering its production and clearance
  4. Association Between Anticholinergic Medication Use and Cognition, Brain Metabolism, and Brain Atrophy in Cognitively Normal Older Adults
  5. Cumulative use of strong anticholinergics and incident dementia: a prospective cohort study
  6. The Effect of Body Posture on Brain Glymphatic Transport
  7. NIEHS-funded research shows link between DDT and Alzheimer’s disease
  8. Sense of fulfillment linked to lower Alzheimer’s risk
  9. Vitamin D and the risk of dementia and Alzheimer disease
  10. Dentition, dental health habits, and dementia: the Leisure World Cohort Study
  11. Dental health linked to dementia risk
  12. Midlife cardiovascular fitness and dementia: A 44-year longitudinal population study in women
  13. Assessing Risk for Alzheimer’s Disease