اثرات جو دوسر بر گلوکز خون چیست؟

هنگامی که تشخیص داده شد که شما مبتلا به دیابت نوع ۱ یا نوع ۲ می باشید، این احتمال وجود دارد که با چالش های فراوانی مواجه شوید. این موضوع که چگونه میزان قند خون خود را کنترل کرده و وزن خود را کاهش دهید، یکی از چالش ها مشترک در افراد مبتلا به دیابت است. خوشبختانه،  روش های آسان و موثر زیادی برای مدیریت هر دو این عوامل وجود دارد و این روش ها نیازمند صرف هزینه، زمان و انرژی زیادی نمی باشند. همه چیز از صبحانه شروع می شود. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت می خواهیم در مورد اثرات جو دوسر بر گلوکز خون اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم.

اثرات جو دوسر بر گلوکز خون

قند خون و هیپرگلیسمی

برای بسیاری از بیماران دیابتی چالش مهم چگونگی مدیریت قند خون را دارند. محدوده طبیعی قند خون ۷۰ تا ۱۱۰ میلی گرم در دسی لیتر است. در حالی که سطح گلوکز می تواند در طول روز متغیر باشد، سطح قند خونی که بالاتر از ۱۱۰ تا ۱۳۰ میلی گرم در دسی لیتر باقی مانده است، می تواند به معنای ابتلا به پیش دیابت باشد. پیش دیابت یک بیماری خطرناک است که بر کلیه ها، قلب، چشم و بسیاری از اندام های دیگر اثر می گذارد. دیابتی های تازه تشخیص داده شده یاد می گیرند یکی از مهم ترین راه های کنترل قند خون، خوردن کربوهیدرات های پیچیده، کربوهیدرات هایی که به آرامی در جریان خون تجزیه می شوند، مانع بالا رفتن سطح قند خون می شوند.

شاخص گلیسمی

یکی از ساده ترین راه های مدیریت قند خون مصرف غذاهایی است که شاخص گلیسمی کمتری دارند. شاخص گلیسمی (GI) یک سیستم رتبه بندی است که به تمام کربوهیدرات اختصاص داده شده و تعیین می کند که آن ها با چه سرعتی باعث افزایش سطح قند خون می شوند. افزایش سطح قند خون می تواند سبب به وجود آمدن عوارضی مانند:

  • سرگیجه
  • تهوع
  • لرزش عضلانی
  • عدم هوشیاری

در افراد دیابتی گردد. با استفاده از شاخص گلیسمی، افراد مبتلا به دیابت می توانند مواد غذایی را انتخاب کنند که سطح قند خون آن ها را ثابت نگه داشته و از عوارض جدی جلوگیری می کنند. غذاهای دارای رتبه کمتر از ۵۴، غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین در نظر گرفته می شوند. غذاهایی که دارای رتبه ای بین ۵۵ تا ۷۰ می باشند، غذاهای با شاخص گلیسمی متوسط هستند. غذاهای دارای رتبه بیش از ۷۰ غذاهای با شاخص گلیسمی بالا هستند.

اثرات جو دوسر بر گلوکز خون چیست؟
اثرات جو دوسر بر گلوکز خون چیست؟

هدف این است که غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین مصرف کنید یا غذاهای با شاخص گلیسمی بالا را با مواد غذایی با شاخص گلیسمی پایین، و چربی و یا پروتئین را با هم ترکیب کنید تا افزایش گلوکز خون را محدود کنید. جو سنتی (که به عنوان بلغور جو دو سر نامیده می شود) دارای شاخص گلیسمی ۵۱ می باشد، بنابراین یکی از اثرات جو دوسر بر گلوکز خون تاثیر آن از طریق شاخص گلیسمی است. شما می توانید به هر اندازه که می خواهید از آن مصرف کنید.

مزایای بیشتر

علاوه بر خوردن جو برای صبحانه، می توانید از این ماده به جای آرد در کیک ها و کلوچه ها استفاده نید تا محصول نهایی مصرفیتان شاخص گلیسمی پایینی پیدا کند. جو دوسر هم چنین دارای فیبر محلول زیادی است. این موضوع به این معنی است که نه تنها به آرامی هضم می شوند و سطح قند خون را پایین نگه می دارند، بلکه به جلوگیری از انواع مختلف سرطان روده نیز کمک می کنند. جو دوسر هم چنین از طریق جذب لیپوپروتئین های با چگالی کم و دفع آن ها از بدن قبل از اینکه بتوانند درون عروق کرونری انباشته شوند، می توانند از جمله قلبی جلوگیری کنند.