اثرات درمان با تستوسترون بر روی قلب و عروق

هورمون تستوسترون توسط بیضه ها تولید می شود. این هورمون در شکل گیری ویژگی های جنسی مردانه، حفظ توده عضلانی و تراکم سالم در استخوان ها نقش مهمی دارد. سطح طبیعی و سالم تستوسترون می تواند غرایز جنسی مردانه را نیز تقویت کند. با ما در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت همراه شوید تا از اثرات درمان با تستوسترون بر روی قلب و عروق و سایر عوارض این درمان اطلاعات مناسبی را دریافت کنید.

اثرات درمان با تستوسترون بر روی قلب

تولید تستوسترون در حدود ۳۰ سالگی در بدن شروع به کاهش می کند. یک آزمایش خون ساده می تواند سطح تستوسترون بدن و اینکه آیا شما در محدوده کم، بالا و یا نرمال قرار می گیرید را مشخص کند. اگر میزان تستوسترون شما به میزان قابل توجهی کاهش یابد، ممکن است برای درمان روشی به نام تستوسترون درمانی در نظر گرفته شود.

تستوسترون مصنوعی به صورت تزریقی، پچ یا ژل در دسترس است. در گذشته تصور می شد که این نوع درمان جایگزینی هورمون به طور کلی سالم است. اما تحقیقات اخیر نشان می دهد که این درمان ممکن است خطر مشکلات و بیماری های قلبی عروقی را نسبت به قبل بالاتر ببرد.

هشدار FDA

در ماه ژانویه سال ۲۰۱۴، اداره غذا و داروی آمریکا (FDA)، هشدار ایمنی را در مورد ارتباط احتمالی بین درمان تستوسترون و افزایش خطر ابتلا به حمله قلبی یا سکته مغزی منتشر کرد. FDA نتیجه گرفت که یک خطر مشخص در مورد این درمان وجود ندارد. در عوض، پژوهشگران این مرکز اشاره کردند که تحقیقات اخیر این نگرانی ها را تایید کرده اند.

یکی از مطالعات انجام شده توسط FDA در این زمینه در PLOS One منتشر شده است. محققان در این مطالعه دریافتند که برخی از مردان با افزایش خطر ابتلا به حمله قلبی پس از شروع درمان جایگزین تستوسترون مواجه شدند. مردان جوان با سابقه بیماری های قلبی بیشتر از مردان مسن تحت تاثیر اثرات درمان با تستوسترون بر روی قلب بودند.

محققان گزارش کردند که تستوسترون ممکن است سبب ایجاد لخته خون شود. ایجاد لخته در شریانی که جریان خون را به قلب یا مغز متصل می کند ممکن است منجر به حمله قلبی یا سکته مغزی شود. بر اساس این یافته ها، محققین پزشکان را تشویق کردند تا نحوه تاثیر پذیری بیماران از درمان جایگزین تستوسترون را به این سازمان گزارش دهند.

خطرات دیگر

افزایش خطر ابتلا به آپنه خواب یکی دیگر از اثرات درمان تستوسترون است که بر سلامت قلب و عروق تاثیر می گذارد. با آپنه خواب، شما به طور موقت در طول خواب چندین بار تنفس می کنید. آپنه خواب می تواند فشار خون شما را افزایش دهد. این عامل خطر ابتلا به سکته مغزی را افزایش می دهد. این عارضه با افزایش خطر بیماری های دریچه های قلبی و ریتم های خطرناک قلب یا همان آریتمی همراه است.

تستوسترون ممکن است سطح کلسترول را نیز افزایش دهد. افزایش کلسترول در شریان هایی که خون را به قلب می رسانند می تواند منجر به حمله قلبی شود. سایر عوارض جانبی این درمان عبارتند از:

  • چرب شدن پوست
  • احتباس مایعات
  • کاهش اندازه بیضه ها

استفاده از هورمون تستوسترون در حالی که سطح این هورمون در بدن طبیعی است ممکن است بر میزان تولید طبیعی تستوسترون نیز تاثیر بگذارد.

مزایای استفاده از تستوسترون درمانی

جایگزینی هورمون با عوارض جانبی خاصی همراه است، اما این درمان کمک می کند تا بسیاری از مردان بتوانند با کاهش میل جنسی و توده عضلانی مقابله کنند. با بالا رفتن سن بدن تمایل دارد که توده عضلانی خود را کم کرده و بیشتر چربی را ذخیره کند. تستوسترون ممکن است به تغییر این روند کمک کند. اگر قصد تزریق هورمون های مصنوعی را دارید، باید این کار را فقط تحت هدایت پزشک انجام دهید.