اثرات روانی هیسترکتومی

احتمالا شما از تغییرات فیزیکی بعد از عمل هیسترکتومی اطلاعاتی دارید؛ اما ممکن است موارد احساسی و اثرات روانی هیسترکتومی را نادیده بگیرید. به طور کلی، هیسترکتومی موجب مشکلات روحی روانی در یک زن سالم نمی شود. و از طرفی چون جراحی اغلب منبع مزمن درد را از بین می برد، ممکن است متوجه شوید که حتی احساس خوشبختی بیشتری می کنید. با این حال، بعضی از زنان بعد از این عمل افسرده می شوند. در این زمینه بهتر است به دنبال پاسخ درست نباشید؛ و فقط توجهتان را به احساسات خود متمرکز کنید.

اثرات روحی روانی عمل هیسترکتومی بر زنان

در این مطلب مجله پیام سلامت می خواهیم درباره علل احتمالی اثرات روانی هیسترکتومی بر زنان نکاتی را مطرح کنیم.

پایان دوران باروری

هر عمل جراحی بزرگ می تواند باعث افسردگی شود و هیسترکتومی نیز از این قاعده مستثنی نیست. پیش از همه، شاید علت این امر پایان یافتن دوران باروری فرد باشد. مواجه شدن با واقعیت هایی مانند تغییر ممکن است چالش برانگیز باشد. حتی زنان دارای فرزند و یا کسانی که هرگز نمی خواستند باردار شوند نیز ممکن است در مورد احساساتی منفی داشته باشند. علاوه بر این، اگر شما به طور ناخواسته زنانگی خود را با باروری خود مرتبط بدانید؛ طبیعتا از دست دادن باروری می تواند اعتماد به نفس شما و احساس تان را به عنوان زن، دچار چالش کند.

یائسگی و از دست دادن استروژن

هیسترکتومی ممکن است باعث کاهش تدریجی سطح استروژن شود. اگر یک یا هر دو تخمدان دست نخورده باقی بمانند، بدن شما همچنان هورمون تولید می کند؛ اما معمولا به میزان کمتری. اما اگر هر دو تخمدان برداشته شود؛ تولید استروژن متوقف می شود و شما بلافاصله، و بدون اینکه از تجربه انتقال تدریجی برخوردار شوید، وارد دوره یائسگی می شوید. از دست دادن استروژن (به ویژه به صورت یک ناگهانی) می تواند منجر به نوسانات خلقی، افسردگی، اختلالات گریه، بی خوابی و تحریک پذیری شود.

درمان

خوشبختانه بسیاری از احساسات منفی شما ممکن است پس از جراحی بهبود یابد. اما اگر آنها همچنان ادامه دارند، بهتر با پزشک متخصص خود صحبت کنید. او می تواند نگرانی های شما را برطرف کند یا شما را به مشاوران مناسب یا گروه های پشتیبانی معرفی کند. اگر عمل جراحی هیسترکتومی کامل بوده و تخمدان ها را برداشته و منجر به یائسگی شود، پزشک ممکن است برای شما استروژن تجویز کند. او همچنین می تواند تعیین کند که آیا تغییرات احساسی شما مربوط به عوامل غیر از عمل جراحی مانند بیماری تیروئید یا افسردگی بالینی است یا خیر.

تغییرات مثبت

البته هیسترکتومی می تواند تغییرات احساسی مثبت را نیز ایجاد کند. اغلب زنانی که سال ها درد مزمن را متحمل شده اند، از شر درد خلاص می شوند؛ و از درگیری با مشکلات قاعدگی از جمله خونریزی شدید و گرفتگی های جدی رها می شوند. هیسترکتومی می تواند به شما کمک کند که احساس خوبی را که یک زندگی جنسی خوب دارد، افزایش دهید. در واقع یک مطالعه هلندی در مجله پزشکی بریتانیا نشان داد که لذت جنسی اغلب زنان پس از هیسترکتومی بهبود می یابد.