اثرات مصرف الکل بر آنزیم های بدن

بدن شما هزاران نوع از آنزیم های متابولیک و گوارشی را تولید می کند. غذاهایی که می خورید نیز انرژی لازم برای تولید آنزیم ها در بدن شما را تامین می کنند. آنزیم ها با سایر مواد موجود در بدن همگام می شوند تا سرعت واکنش های شیمیایی را افزایش دهند و بدن شما در سطوح بهینه ای عمل کند. بدن شما نمی تواند بدون کمک آنزیم ها غذا را متابولیزه یا هضم کند. مصرف الکل می تواند کارایی بدن شما را در هضم غذاها و تجزیه سموم کاهش دهد؛ که مسئله باعث آسیب به کبد و سایر عوارض بهداشتی می شود. در این مطلب پیام سلامت به بررسی اثرات مصرف الکل بر آنزیم های بدن پرداخته ایم.

متابولیسم الکلی

پس از مصرف نوشیدنی های الکلی، الکل از روده کوچک به داخل رگ ها منتقل می شود و خون را به شکم و روده شما منتقل می کند. در طول این فرآیند، اتانول، ماده فعال در الکل، به مغز می رسد؛ که در این شرایط اثرات مضر خود را فعال می کند. پس از اینکه معده و روده الکل را به صورت کامل جذب کردند؛ آن را برای تجزیه بیشتر به کبد منتقل می کنند؛ که در آنجا الکل با آنزیم های آلدئید دهیدروژناز روبرو می شود. این دو آنزیم برای از بین بردن خواص سمی الکل برای دفع شدن از بدن شما ضروری است. اگرچه بخش اعظم الکل توسط کبد شما متابولیزه می شود؛ اما درصد کمی از الکل به کمک آنزیم های سیتوکروم و آنزیم کاتالاز به مغز شما می رسد. این آنزیم های مغزی در متابولیسم اکسیداتیو اتانول دخیل هستند. متابولیسم اکسیداتیو الکل باعث آسیب سلولی و بافتی می شود که بر عملکرد توابع مغز تاثیر می گذارد.

آنزیم های کبدی

آنزیم هایی که به طور عمده از مصرف الکل تاثیر می گیرند، در کبد شما دیده می شود. ترانس آمیناز آلانین و ترانس آمیناز آسپارتات، آنزیم های مشابهی هستند که در کبد شما برجسته می شوند و هنگام مصرف الکل افزایش می یابند. گاما گلوتامیل ترانسفراز نیز آنزیم کبدی است که با مصرف الکل افزایش می یابد. بررسی آزمایشگاهی این آنزیم ها می تواند نشان دهد که مصرف الکل باعث ایجاد آسیب کبدی می شود. اگر سابقه سوء مصرف الکل داشته باشید، پانک کبد یا آزمایش عملکرد کبدی، ممکن است لازم باشد. با این حال، آکادمی پزشکان خانواده آمریکایی می گوید که اگر شما در مراحل اولیه علائم و نشانه های آسیب کبدی ناشی از مصرف الکل قرار داشته باشید، مهم است که در آزمایشات تشخیصی دقیق تری شرکت کنید.

چرا الکل برای آنزیم ها خطرناک است؟

در ساده ترین شکل، مصرف الکل برای آنزیم های شما مضر است؛ زیرا اتانول در بدن شما به عنوان یک سم یا توکسین شناخته می شود. مقدار مصرف نوشیدنی در حد متوسط در مدتی طولانی به آنزیم های کبدی و کبد آسیب می رساند. با این حال اکثر موارد مصرف الکل (چه کم چه زیاد) باعث آسیب می شود. در واقع به عنوان یک سم، ورود مکرر الکل به بدن شما می تواند باعث جلوگیری از عملکرد کبد در فیلتر کردن ضایعات ناشی از مصرف الکل شود. نتیجه این وضعیت نیز آسیب های مزمن به آنزیم های کبدی و بیماری های مرتبط از جمله کبد چرب، هپاتیت الکلی، فیبروز، سیروز و مرگ ناگهانی است.

معکوس کردن مضرات الکل

اگر آسیب به کبد بیش از حد پیشرفت نکرده باشد؛ کبد شما توانایی شگفت انگیزی برای بازسازی دارد. این بدان معنی است که اگر شما مصرف الکل خود را تغییر دهید، می توانید از بیماری کبدی الکلی جلوگیری کنید. مغز شما نیز ممکن است کمتر از آن رنج ببر؛، به ویژه اگر عادات تغذیه خود را همراه با ترک مصرف بیش از حد الکل، بهبود دهید.

درباره عادات مصرف الکل خود با پزشک خود صحبت کنید و آنزیم های کبدی تان را آزمایش کنید. خوردن غذاهای متعادل و مغذی مفید برای جایگزینی آنزیم هایی که از مصرف الکل از بین می برید و مکمل های غذایی با توصیه های پزشک را نیز در نظر بگیرید. همچنین اگر دچار مشکلی در کاهش مصرف الکل می شوید، برای دریافت کمک به ترک نوشیدن الکل با مراکز ترک مشورت کنید.