مهمترین و بدترین اثرات نامطلوب برگرها بر روی بدن

یک برگر آبدار می تواند یک وعده اشتها آور برای ناهار یا شام باشد. این در حالی است که پیدا کردن یک مغازه فست فود فروشی نیز کار ساده ای است. علیرغم خوشمزه بودن این وعده های غذایی می توانند به افزایش وزن کمک کند و اثرات مضر دیگری روی سلامت شما داشته باشد. سالم ترین راه این است که مصرف همبرگر را تنها به وعده های گاه به گاه محدود کنید و به جای آن از غذاهای جایگزین مغذی تر مصرف کنید. اما اثرات نامطلوب برگرها بر روی بدن چیست؟ برای پاسخ به این سوال تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت ما را همراهی کنید.

اثرات نامطلوب برگرها بر روی بدن

مراقب افزایش وزن باشید

اگر کالری بیشتر از حد مورد انتظار مصرف کنید، وزن شما افزایش می یابد. برگرها از هر نوعی که باشند می توانند جزء غذاهای پر کالری باشند. همبرگر دوبل با سس مایونز حاوی ۹۴۲ کالری می باشد و اگر همراه آن پیاز و سیب زمینی سرخ کرده و نوشیدنی بدون الکل نیز سفارش دهید میزان کالری وعده غذایی شما ۴۸۰ کالری دیگر افزایش می یابد. مصرف همبرگر با نانم کوچکتر و بدون سس مایونز برای کنترل وزن بهتر است. زیرا تنها ۲۳۲ کالری دارد. راه دیگر برای محدود کردن کالری در همبرگر این است که نان را از وعده غذایی حذف کنید.

از سلامت قلب خود محافظت کنید

برگرها می توانند کلسترول و چربی اشباع شده بالایی داشته باشند. کلسترول و چربی اشباع می توانند سطح کلسترول در خون و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهند. یک همبرگر دوبل با سس مایونز حاوی ۲۱٫۶ گرم چربی اشباع شده، یا ۱۰۸ درصد از ارزش روزانه و ۱۷۲ میلی گرم کلسترول، و یا ۵۷ درصد از ارزش روزانه بر اساس یک رژیم غذایی ۲۰۰۰ کالری می باشد. با انتخاب یک همبرگر ساده بدون سس مایونز که دارای ۵/۳ گرم چربی اشباع شده و ۲۶ میلی گرم کلسترول است، مصرف خود را از این مواد مضر کاهش دهید. کلسترول تنها در غذاهای حیوانی یافت می شود. بنابراین همبرگرهای گیاهی بدون کلسترول هستند.

همبرگر و فشار خون

یکی از اثرات نامطلوب برگرها بر روی بدن افزایش فشار خون است. میزان سدیم موجود در برگرها می تواند بسیار بیشتر از یک غذای ساده باشد. همبرگر دوبل با سس مایونز حاوی ۱،۰۸۱ میلی گرم سدیم است. اما یک همبرگر ساده بدون سس مایونز تنها ۲۵۸ میلی گرم سدیم دارد. رعایت رژیم غذایی حاوی سدیم بالا می تواند منجر به فشار خون بالا و افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سکته مغزی و بیماری های کلیوی شود. بزرگسالان سالم نباید بیش از ۲۳۰۰ میلی گرم سدیم در روز مصرف کنند. مصرف سدیم خود را با اجتناب از مصرف طعم دهنده های شور، مانند ترشی که حاوی ۱۶۴ میلی گرم سدیم در هر قاشق غذا خوری است، محدود کنید.

ملاحظات دیگر

برگرها می توانند جایگزین غذاهای سالم تر در رژیم غذایی شوند و انتخاب برگرها به جای گزینه های مغذی تر می تواند منجر به کیفیت پایین رژیم غذایی شما شود. سالاد سبزیجات با مرغ کبابی بدون پوست و پخته شده همراه با بادام یا گردو انتخاب بهتری است. اما اگر اصرار دارید که همبرگر سفارش دهید، حتما کوچک ترین سایز آن را انتخاب کنید و به جای سیب زمینی سرخ کرده یا هر سرخ کردنی دیگر سالاد یا فنجان میوه تازه را در کنار آن سفارش دهید.