اثر دیابت بر جامعه چیست؟

به گفته انجمن دیابت آمریکا، ۲۳٫۶ میلیون کودک و بزرگسال در این کشور مبتلا به دیابت هستند. در حالی که این امر می تواند اثرات ویران کننده ای بر افراد مبتلا داشته باشد، از اثر دیابت بر جامعه نیز نباید به سادگی گذر کرد. خیلی کم پیش می آید که فردی مبتلا به دیابت را نشناسیم. این در حالی است که بسیاری از افراد مبتلا به دیابت هستند و حتی نمی دانند به این بیماری مبتلا می باشند. از این رو برای کاهش اثر دیابت بر جامعه تمرکز بیشتری بر پیشگیری، درمان و آموزش دیابت قرار گرفته است.

در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به مهمترین اثر دیابت بر جامعه می پردازیم.

اثر دیابت بر جامعه

شیوع بیماری و مرگ و میر

انجمن دیابت آمریکا گزارش می دهد ۱۷٫۹ میلیون آمریکایی مبتلا به دیابت هستند، در حالی که احتمالا ۵٫۷ میلیون نفر بیماریشان تشخیص داده نشده است. ۵۷ میلیون نفر پیش دیابت دارند یا در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند. افرادی که اضافه وزن، فعالیت بدنی محدود، عادت های غذایی فاقد مواد مغذی یا استعداد ژنتیکی ابتلا به این بیماری را دارند ممکن است در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ باشند. از آن جا که این بیماری مربوط به رفتار در شیوه زندگی است، پیشگیری از دیابت به معنای تغییر فرهنگ است که در آن عدم فعالیت، چاقی و عادات غذایی ضعیف شایع نیست.

کیفیت زندگی

تشخیص دیابت می تواند زندگی شخصی بیمار را به شدت تغییر دهد. فرد ممکن است نیاز به مصرف دارو داشته باشد، نیازمند مراجعات بیشتر به پزشک باشد و باید به طور منظم قند خون خود را آزمایش کند. برخی افراد نیاز به تزریق انسولین دارند. اکثر افراد نیاز به رژیم خاصی دارند و از آن ها خواسته می شود که به طور مرتب ورزش کنند. مدیریت و خود مراقبتی برای حفظ قند خون و جلوگیری از عوارض ضروری است. این امر مدیریت دیابت را یکی از اولویت ها در نظام مراقبت های بهداشتی قرار می دهد، در حالی که کیفیت زندگی افراد مبتلا را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

عوارض جانبی

دیابت عوارض مختلفی دارد که بر جامعه اثر می گذارد. به گفته متخصصان انجمن دیابت آمریکا، بخش اعظمی از افراد دیابتی دارای بیماری های قلبی هستند. همچنین دیابت با بیماری کلیه، قطع عضو، مشکلات چشم که به نابینایی و سایر مشکلات ختم می شود، مرتبط است. این عوارض  سبب ناتوانی و مرگ می شوند. این عوارض تأثیر مستقیم بر سیستم مراقبت بهداشتی جامعه، زندگی خانواده ها و بستگان بیمار دارند.

هزینه دیابت

به گفته پزشکان انجمن دیابت آمریکا، هزینه دیابت در سال ۲۰۰۷، ۱۷۴ میلیارد دلار بود. که شامل هزینه های مستقیم پزشکی و همچنین هزینه های مربوط به از دست دادن زودرس کار، ناتوانی و مرگ و میر زودرس می شود. اگر بر روی تعییرات رفتاری در شیوه زندگی تمرکز شود، ممکن است از ابتلا به دیابت نوع ۲ جلوگیری شود. این امر می تواند باعث کاهش ناتوانی و مرگ ناشی از دیابت شود، و هم چنین از عوارض دیابت که کیفیت زندگی بسیاری از آمریکایی ها را تحت تاثیر قرار می دهد جلوگیری کند.