اختلالات حافظه کوتاه مدت در کودکان

با توجه به آمار مرکز آموزش و توسعه، کودکان مدرسه ای اغلب با اطلاعات روز افزون زیادی مواجه هستند. در نتیجه در بسیاری از موارد، حافظه کارآمد می تواند برای پیشرفت اجتماعی و تحصیلی کودک حیاتی باشد. کودکان مبتلا به اختلال حافظه کوتاه مدت ممکن است برای حل مشکلات یادگیری خود در خانه و مدرسه مبارزه کنند. در این مطلب پیام سلامت به موضوع اختلالات حافظه کوتاه مدت در کودکان می پردازیم.

اهمیت حافظه کوتاه مدت در کودکان

مرکز توسعه و یادگیری یادآوری می کند که کودکان مبتلا به کمبود حافظه کوتاه مدت اغلب اطلاعات صحبت های کلاس درس، خواندن و حل مسئله را به سختی به یاد می آورند. کودک ممکن است درک درستی از آنچه می بیند یا می شنود، داشته باشد؛ اما به سرعت اطلاعات و یا دستورالعمل ها را فراموش کنند و قادر به انجام وظایف به طور کامل نباشند. در محیط خانه کودک ممکن است نکات یا پیشنهادات را فراموش کند و همچنین ممکن است بخش هایی از برنامه های روزمره، مانند مرتب کردن وسائل خود و تکمیل تکالیف را از یابد ببرد.

ملاحظات

با توجه به گزارش مرکز ملی ناتوانی های یادگیری، اختلالات حافظه کوتاه مدت در کودکان ممکن است به اختلالات مختلف یادگیری نیز مربوط باشد. اختلالات پردازش تصویری و شنیداری می تواند به عنوان کمبود حافظه کوتاه مدت شناخته شود. یک کودک ممکن است دشواری خاصی در درک آنچه می بیند یا می شنود داشته باشد. علاوه بر این، اختلال کمبود توجه و بیش فعالی می تواند به مشکلات حافظه کوتاه مدت در کودکان منجر شود؛ زیرا ممکن است تمرکز بر موارد یا مسیرها برای کودک دشوار باشد. و در نتیجه باعث می شود او اطلاعات را فراموش کند.

تصورات غلط

مرکز ملی معلولیت تحصیلی نشان می دهد که بسیاری از معلمان یا والدین ممکن است تصورات غلطی از اختلالات حافظه کوتاه مدت در کودکان داشته باشند. بزرگسالان ممکن است بدون ارزیابی مناسب تصور کنند که یک کودک عمدا مواردی را نادیده می گیرد یا به طور کلی در یادگیری کند است. این تصورات غلط ممکن است به عملکرد ضعیف تحصیلی و حتی مسائل مربوط به سوء رفتار در مدرسه یا در خانه منجر شود.

پیشگیری و راه حل

مرکز توسعه و یادگیری یادآور می شود که طیف وسیعی از استراتژی ها و ابزارها وجود دارد که می توانند برای کمک به اختلالات حافظه کوتاه مدت در کودکان مورد استفاده قرار گیرد. در این زمینه معلم باید سعی کند که مطالب را در فرمت های تصویری و گفتاری ارائه دهد و کودکان باید اطلاعات را با صدای بلند تکرار کنند. استراتژی های خواندن فعال، مانند برجسته کردن کلمات یا مفاهیم کلیدی، هم می تواند به کودکان کمک کنند که اطلاعات مهم تر را به یاد داشته باشند. در درس ریاضیات نیز، از دانش آموزان باید خواسته شود تمامی مراحل را بنویسند و از محاسبات ذهنی اجتناب کنند.

منابع مطالعاتی در مرکز ملی نواقص یادگیری، آموزگاران و والدین را تشویق می کنند تا در مورد پیشرفت دانش آموزان دقیق تر باشند. اگر به نظر می رسد که کودک با اختلال حافظه کوتاه مدت مواجه است و مداخلات حمایتی موفق نیست، ممکن است لازم باشد درخواست ارزیابی های جدی تر توسط متخصصین داشته باشیم. والدین و معلمان می توانند با مداخله در پیشرفت فرزند و اشاره به پیشرفت و یا مسائل در حال انجام، در این زمینه موثر باشند.