انواع اختلالات سردرد

میگرن، سردرد تنشی، سردرد خوشه ای و سردرد ناشی از استفاده بیش از حد دارو را می توان از جمله مهترین انواع اختلالات سردرد دانست. به کلی سردرد می تواند بر روی کیفیت زندگی افراد تاثیر گذاشته و سلامت عمومی آن ها به خطر اندازد در ادامه می توانید یک شمای کلی از انواع اختلالات سردرد را مشاهده و مطالعه نمایید.

اختلالات سردرد

سر درد میگرنی

میگرن به عنوان یک اختلال سردرد اولیه شناخته شده که بیشتر در نوجوانی آغاز می شود ولی این نوع سردرد می تواند افراد بین ۳۵ تا ۴۵ سال را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد. میگرن به دلیل ایجاد یک مکانیزم عمیق در مغز ایجاد می شود که منجر به آزاد شدن مواد التهابی برای تولید درد در اطراف اعصاب و عروق خونی سر می شود. این نوع سردرد اغلب مکرر و طولانی است. حملات میگرنی شامل ویژگی های زیر است:

  • سردرد با شدت متوسط یا شدید
  • تهوع
  • احساس ضربان در شقیقه ها
  • افزایش درد با فعالیتهای بدنی روزانه
  • مدت حملات بین ۲ الی ۳ روز است
  • تعداد حملات بین یک بار در سال و یا یک بار در هفته است
  • در کودکان، حملات تمایل به مدت زمان کوتاه تر و علائم شکمی برجسته تر دارند

سر درد تنشی (TTH)

TTH شایع ترین اختلال سر درد است که توسط بیش از ۷۰ درصد مردم جهان تجربه می شود. این نوع سردرد نیز در نوجوانی آغاز می شود. به ازای هر دو مرد، سه زن به سردرد های TTH مبتلا هستند.

مکانیزم این سردرد ممکن است با مشکلات عضلانی اسکلتی در گردن و یا با استرس ارتباط داشته باشد. این نوع حملات می تواند از چند ساعت تا چند روز امتداد داشته باشد. سر درد تنشی (TTH) با نوعی احساس فشار و تنگی در سر گزارش می شود. بیماران مبتلا به سردرد های تنشی بیان می کنند با شروع حملات احساس می کنند باندی به دور سر آن ها بسته شده است. این دردها می تواند تا گردن نیز امتداد داشته باشند.

انواع اختلالات سردرد
اختلالات سردرد

سردرد خوشه ای (CH)

این نوع اختلال سر درد نسبتا نادر است و از هر ۱۰۰۰ بزرگسال ۱ نفر به آن مبتلا می باشد. این بیماری بر هر ۶ مرد به ازای هر زن موثر است. دردهای این نوع اختلال مکرر و در محدوده زمانی معین، کوتاه اما بسیار شدید رخ می دهد. سردرد با درد اطراف چشم و پاره شدن رگ ها و قرمزی آن همراه می باشد.

سردرد های ناشی از مصرف بیش از حد از دارو (MOH)

MOH از رایج ترین سردرد های ثانویه است. این نوع سردرد ۵ درصد مردم جهان را تحت تاثیر قرار داده است و در زنان بیش از مردان رواج دارد. MOH منجر به بیداری های طولانی مدت می شود.