همه چیز درباره اختلال عاطفی فصلی

اختلال عاطفی فصلی (SAD) یک نوع افسردگی است که با کوتاه شدن روزها در پاییز و زمستان رخ می دهد. اعتقاد بر این است که مردم آسیب پذیر در مقابل پدیده تابش نور کم و دمای پایین به این اختلال مبتلا می شوند. این مهم است که توجه داشته باشید که اگر چه اختلال خلقی فصلی معمولا در پاییز و زمستان رخ می دهد اما کسانی که این وضعیت را در تابستان تجربه می کنند نیز می توانند مبتلا شوند.

SAD در کسانی که به دور از خط استوا زندگی می کند بیشتر رخ می دهد. به طوری که آمار نشان می دهد بین ۱ تا ۱۰ درصد از بزرگسالان در آمریکا با این اختلال دست به گریبان هستند. به هر حال SAD و شیوع آن وابسته به موقعیت جغرافیایی است. اختلال خلقی فصلی در مناطقی که برف روی زمین می نشیند کمتر شایع است و زنان را ۴ برابر بیشتر از مردان مبتلا می سازد. به طور متوسط سن افرادی که اولین بار این بیماری را تجربه کرده اند ۲۳ سال است.

علائم و نشانه های اختلال عاطفی فصلی چیست؟

اگر چه هیچ آزمون اختصاصی برای تشخیص بیماری وجود ندارد، اما برخی از علائم مانند خستگی، افسردگی، گریه، تحریک پذیری، مشکل در تمرکز، بدن درد، از دست دادن میل جنسی، کمبود خواب، کاهش سطح فعالیت، و پرخوری به ویژه از کربوهیدرات ها و افزایش وزن را می توان از علائم این اختلال دانست. وقتی SAD در تابستان رخ می دهد، علائم معمولا بی خوابی، بی اشتهایی و کاهش وزن، تحریک پذیری، اشکال در تمرکز وگریه است. در موارد شدید، اختلال خلقی فصلی می توان با افکار خودکشی همراه باشد.

همه چیز درباره اختلال عاطفی فصلی
اختلال عاطفی فصلی

چه چیزی باعث اختلال عاطفی فصلی می شود؟

اختلال عاطفی فصلی معمولا به دلیل عدم نور ناکافی و روشنایی ایجاد می شود. محققان دریافته اند که نور درخشان، مواد شیمیایی در مغز را تغییر می دهد. دقیقا چگونه این اتفاق می افتد و جزئیات اثر آن چیست، هنوز مشخص نشده است. این در حالی است که کسانی که با مکانیسم های خاص مانند سطوح پایین ویتامین D در خون درگیر هستند با احتمال بالاتری به اختلال خلقی فصلی و برخی دیگر از اختلالات افسردگی مبتلا می شوند.

درمان اختلال عاطفی فصلی چیست؟

قرار گرفتن در معرض نور به طور منظم، به خصوص چراغ های فلورسنت به طور قابل توجهی در بهبود افسردگی در افراد مبتلا به این اختلال در طول پاییز و زمستان موثر است. به طور موقت تغییر آب و هوای نیز نتایج مشابهی به همراه دارد. افرادی که از اختلال خلقی فصلی رنج می برند نیاز به حمایت های اجتماعی بیشتری نیز دارند.