نشانه ها، علل، تشخیص و درمان اختلال هورمونی در پرندگان

اختلال هورمونی در پرندگان مانند انسان ها رخ می دهد. این نوع اختلال زمانی ایجاد می شود که چیزی باعث ایجاد اختلال در کارکرد و انتشار هورمون ها در بدن پرنده می شود. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت پیرو موضوعات دیگر که مرتبط با مراقبت از حیوانات خانگی به خصوص پرندگان خانگی ارائه کرده ایم، از نشانه ها، علل و روش های درمان اختلال هورمونی در پرندگان صحبت خواهیم کرد.

علائم اختلال هورمونی در پرندگان

بیماری های غدد می تواند باعث افزایش یا کاهش قدرت ترشح هورمون از غده های مختلف بدن شود. یکی از بیماری های غده ای در پرندگان، دیابت است. علائم دیابت نوع یک در پرندگان مانند علائم این بیماری در انسان است. این علائم معمولا عبارتند از:

  • افزایش مقدار ادرار
  • افزایش تشنگی
  • افزایش سطح گلوکز خون یا گلوکز در ادرار

علل اختلال هورمونی در پرندگان

اختلالات هورمونی در پرندگان می تواند به علت بسیاری از دلایل تشخیص داده شده یا غیر قابل تشخیص باشد. این علل عبارتند از:

  • تومور یا سرطان غده هایی که هورمون ها را ترشح می کنند
  • آسیب به غدد
  • بیماری های غدد
  • جراحی بر روی غدد

آسیب به یک غدد می تواند منجر به کاهش مقدار ترشح هورمون و یا افزایش مقدار آن شود. به این ترتیب پس از آزمایش خون ممکن است متوجه شوید که پرنده خانگی شما دچار تغییراتی در هورمون های خونش شده است.

با این وجود تومورها و غده های سرطانی می توانند تا حدودی زیادی بسته به این که غده در کجای بدن ایجاد شده است، تاثیر متفاوتی بر روی ترشح هورمون ها داشته باشد. به عنوان مثال، سرطان بیضه باعث می شود که بیضه ها هورمون های زنانه را بیشتر تولید کنند و پرندگان نری که به این نوع سرطان مبتلا هستند، ویژگی های زنانه بیشتری را از خود نشان دهند. سرطان تخمدان یا تومور در غده هیپوفیز نیز منجر به آزاد شدن هورمون های مردانه در یک پرنده ماده می شود. بنابراین به طور مشابه پرندگان ماده مبتلا به این دو نوع سرطان، ویژگی های حیوان نر را برزو می دهند.

از طرفی یکی از مهمترین اختلالات هورمونی در پرنده ها دیابت است که بیشتر در پرنده های چاق، پرنده هایی که دارای مشکل در غده پانکراس هستند و پرنده هایی که در سیستم تولید مثل خود دچار مشکل هستند مشاهده می شود. در بدن پرندگان مبتلا به دیابت، لوزالمعده به اندازه کافی انسولین تولید نمی کند. بنابراین سطح قند (گلوکز) در خون پرنده افزایش پیدا می کند.

تشخیص اختلال هورمونی در پرندگان

دیابت و سایر اختلالات هورمونی در پرندگان مانند اختلالات هورمونی در انسان ها تشخیص داده می شود. به این ترتیب یک آزمایش خون ساده برای اندازه گیری سطح گلوکز خون همراه با آزمایش سطوح انسولین و گلوکاگون می تواند در تشخیص دیابت موثر باشد.

درمان دیابت در پرندگان

هر نوع اختلال هورمونی را می توان با داروی مخصوص به خود درمان کرد. به عنوان مثال به طور مشابه دیابت را می تواند در پرندگان مانند انسان ها، با مصرف انسولین بهبود داد. مصرف انسولین به صورت تزریقی یا خوراکی می تواند قند خون را در محدوده نرمال نگه دارد. بعد از مصرف این دارو سطح تشنگی پرنده کمتر می شود.

در برخی از پرندگان، اختلالات هورمونی مثل دیابت موقتی است. یعنی به صورت دوره ای وجود دارد و با مشورت با متخصص دامپزشک و شاید تغییر در رژیم غذایی حیوان بتوان آن را تا حد زیادی کنترل کرد. اما در پرندگانی که دیابت دائمی دارند، برای پیشگیری از پیشرفت اختلالات هورمونی و منتج شده آن به مرگ، باید تا پایان عمر و به صورت منظم برای تغییر در شرایط بدنی حیوان از دارو استفاده شود.