علل اختلال گردش خون در بازو چیست؟

مشکلات گردش خون در هر قسمت از بدن می تواند ایجاد شود. این اختلال معمولا ناشی از رسوبات چربی در عروق خونی بکه به عنوان پلاک شناخته می شود می باشند. رسوبات می توانند با گذشت زمان سخت تر شوند، جریان خون را محدود کنند یا تجزیه شوند و در هر قسمتی از بدن لخته و انسداد ایجاد کنند. اگرچه اختلال گردش خون در پاها به طور معمول شایع تر هستند، اما اختلال گردش خون در بازو نیز ممکن است علامتی از وجود بیماری های قلبی، سکته مغزی و یا سایر بیماری های شریانی باشد.

در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد معرفی علل اختلال گردش خون در بازو صحبت خواهیم کرد.

اختلال گردش خون در بازو

ضعف بازو و خواب رفتگی

گردش خون ضغیف در بازوها می تواند نشان دهنده بالا رفتن خطر سکته مغزی باشد. متخصصان انجمن ملی سکته مغزی در آمریکا می گویند که ضعف و یا بی حسی در بازوها، به ویژه اگر این ضعف یا بی حسی در یک طرف بدن صورت گیرد، شاخص خوبی است که نشان می دهد جریان خون توسط لخته ای مسدود شده است. این لخته می تواند مانع رسیدن جریان خون به مغز شود.

بیماری شریان محیطی

بیماری شریان محیطی یا PAD اغلب به علت آترواسکلروز یا سخت شدن شریان ها به وجود می آید. مشکلات گردش خون ناشی از بیماری شریان محیطی می تواند در بازوها ایجاد شود. متخصصان کالج آمریکایی قلب و عروق آن را “بیماری سکته قلبی بازو” می نامند. عضلات بازو ممکن است صدمه ببینند، ضعیف شوند یا دچار خواب رفتگی یا احساس سرما شوند. پلاک تشکیل شده در دیواره های شریانی ممکن است رسوبات چربی، کلسیم و کلسترول باشد. بیماری شریان محیطی بیماری جدی و رایجی است که در حدود ۱۲ میلیون نفر در ایالات متحده مبتلا به آن مبتلا می باشند. فشار خون بالا، دیابت و کلسترول خون بالا و همچنین عادات غلط در سبک زندگی مانند سیگار کشیدن باعث ایجاد ریسک ابتلا به بیماری شریان محیطی می شوند.

لنگش متناوب

لنگش متناوب معمولا در شریان های پا قرار دارد، اما انسداد شریان در بازو نیز می تواند منجر به درد شدید، گرفتگی و احساس خستگی که به این اصطلاح اشاره دارد، شود. این بیماری با بیماری شریان محیطی با درد قابل مقایسه در هر دو پا و یا دو بازو، بسته به محل انسداد مرتبط است. با توجه به گفته برخی از متخصصان، مرکز درد در عضلات است و نه مفاصل، و بیشتر در طول فعالیت های فیزیکی احساس می شود. استراحت معمولا درد را کاهش می دهد. هر چه میزان انسداد بیشتر باشد، درد شدیدتر است.

نوروپاتی خود مختار

نوروپاتی خود مختار بیماری است که افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ ممکن است به آن مبتلا باشند. این بیماری می تواند به سیستم عصبی خودکار آسیب برساند و گردش خون را در دست ها و بازو ها و همچنین قسمت انتهایی پاها پایین بیاورد. با توجه به مطالعات انجام گرفته در بنیاد تحقیقات دیابت نوجوانان در آمریکا، این آسیب عصبی همراه با انواع دیگر نوروپاتی، بیش از ۶۰ درصد از مبتلایان به دیابت نوع ۱ را تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری شایع ترین علت قطع عضو در ایالات متحده است که به آسیب های تصادفی مرتبط نیست.