در طول تاریخ، آنتی بیوتیک ها جان میلیون ها نفر را نجات داده اند. با این حال، امروزه ما اغلب بیش از حد از آن ها استفاده می کنیم. این مصرف بی رویه منجر به انواع عوارض بالقوه می شود. یک مطالعه که توسط دانشمندان دانمارکی انجام شده و نتایج آن در مجله British Medical Journal منتشر شد، به یکی از این عوارض اشاره دارد. با توجه به مطالعات بزرگ انجام شده در دانمارک بین سال های ۱۹۹۷ و ۲۰۱۱، استفاده از آنتی بیوتیکی به نام کلاریترومایسین می تواند با افزایش خطر مرگ ناشی از ایست قلبی همراه باشد. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت می خواهیم در مورد ارتباط آنتی بیوتیک ها با مرگ قلبی بر اساس نتایج مطالعات صحبت کنیم.

مطالعه انجام شده بر روی ارتباط آنتی بیوتیک ها با مرگ قلبی

در این مطالعه، خطر مرگ و میر قلبی در افرادی که کلاریترومایسین و روتسی ترومایسین مصرف کرده بودند، بررسی و این عامل در آن ها با افرادی که پنی سیلین خوراکی مصرف می کردند مقایسه شد.

این مطالعه شامل بزرگسالان دانمارکی بین ۴۰ تا ۷۴ ساله بود که دوره درمان هفت روزه را با یکی از آنتی بیوتیک های فوق دریافت کرده بودند. ۱۶۰،۲۹۷ مورد از این شرکت کنندگان از کلاریترومایسین، ۵۸۸،۹۸۸ مورد از راکیترومایسین و ۴،۳۵۵،۳۰۹ مورد از پنی سیلین استفاده کرده بودند.

محققان، هنریک سووانستروم، بیورن پاسترناک و آندرس هاویید، در طول مطالعه خود، ۲۸۵ مرگ و میر ناشی از ایست قلبی را مشاهده کردند. تجزیه و تحلیل نتایج نشان داد که مصرف کلاریترومایسین در مقایسه با پنی سیلین بیشتر با افزایش خطر ابتلا به نارسایی قلبی ارتباط دارد.

در این مطالعه مشخص شد که ۳۷ مرگ قلبی برای هر یک میلیون دوره از مصرف کلاریترومایسین رخ می دهد. این ارتباط در میان زنان بسیار قوی بود. در این تحقیق مشخص شد که استفاده از روتسی ترومایسین با افزایش خطر مرگ ناشی از ضایعات قلبی ارتباطی ندارد.

نتایج مطالعه

خود محققان اعتراف کردند که خطر مطلق مرگ ناشی از کلاریترومایسین نسبتا کم است.

ارتباط آنتی بیوتیک ها با مرگ قلبی
ارتباط آنتی بیوتیک ها با مرگ قلبی

از طرف دیگر، کلاریترومایسین دارویی است که به طور گسترده ای تجویز می شود. بنابراین تعداد مرگ و میر در سراسر جهان ممکن است ناچیز باشد. گروه تحقیقاتی دانمارکی خواستار تحقیقات بیشتر در مورد ایمنی آنتی بیوتیک ها، به ویژه کلاریترومایسین شدند. محدودیت این مطالعه این بود که تحقیقات فاقد اطلاعاتی در مورد سبک زندگی و عوامل مهم مانند سیگار کشیدن و شاخص توده بدنی شرکت کنندگان بود.

میلیون ها نفر در سال از کلاریترومایسین استفاده می کنند. پزشکان این دارو را اغلب برای افراد مبتلا به عفونت تنفسی و کسانی که به پنی سیلین حساسیت دارند تجویز می کنند. آنچه که اغلب نادیده گرفته می شود، عوارض جانبی شناخته شده این دارو است که با افزایش فعالیت الکتریکی در قسمت پایین قلب، منجر به اختلالات بالقوه در ریتم قلب می شود.

استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها

طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده (CDC)، از هر ۵ نفر آمریکایی حداقل ۴ نفر در سال آنتی بیوتیک دریافت می کنند. بسیاری از این افراد احتمالا به این دارو نیاز ندارند. مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک ها باعث ایجاد مقاومت بیشتری نسبت به باکتری ها می شود. تا جایی که دارو دیگر نمی تواند روی باکتری اثر کند.

آنتی بیوتیک ها فقط باکتری های مضر را نمی کشند، بلکه آن ها می توانند میکروارگانیسم های دیگر بدن را نیز از بین ببرند. مصرف زیاد این داروها شما را با مشکلات گوارشی و روده ای مواجه کرده، سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کنند و ما را بیشتر به آلودگی ها در آینده حساس می کنند. بنابراین، هر دوره مصرف آنتی بیوتیک باید همراه با یک دوره مصرف پروبیوتیک باشد.