بسیاری از علائم اضطراب باعث می شود که اضطراب بیشتر و بیشتر شود. ماهیت چرخشی اضطراب، یکی از دلایلی است که این اختلال را نسبت به درمان، بدون دخالت عامل خارجی، دشوار و سخت می کند. منظور از ماهیت چرخشی، علائمی است که موجب می شوند اضطراب بدتر شده و درمان نشود. به عنوان مثال گاهی اضطراب و استرس موجب ایجاد ضایعات پوستی می شود و همین که شما این ضایعات را مشاهده کنید، اضطراب سراسر وجودتان را فرا می گیرد. اضطراب حتی بر روی دستگاه گوارش نیز تاثیر گذار است. به همین دلیل اضطراب و ریفلاکس معده بسیار به یکدیگر وابسته هستند. ریفلاکس معده همان بیماری است که با شل شدن دریچه اتصال مری به معده، موجب بازگشت اسید به مری می شود. به این بیماری سوزش سر دل نیز گفته می شود. سوزش سر دل، نشانه های متعددی دارد که ممکن است به اضطراب زیاد منجر شود، به خصوص اگر شما مستعد ابتلا به اضطراب و یا حملات وحشتزدگی هستید.

اضطراب و ریفلاکس معده ( سوزش سر دل )

رابطه بین اضطراب و ریفلاکس معده برای پزشکان و حتی خود بیمار کاملا آشکار است. این ارتباط به قدری تنگا تنگ است که هر کسی که یکبار هم دچار استرس شده باشد، سوزش سر دل را تجربه کرده است. اضطراب و ریفلاکس معده علائم مشترکی مانند تنگی نفس، درد قفسه سینه و افزایش سرعت تنفس نیز دارند. به همین دلیل گاهی ممکن است شما اضطراب داشته باشید و برگشت اسید را تجربه کنید. پس اضطراب می تواند عاملی برای سوزش سر دل باشد. چند علت بالقوه ابتلا به سوزش سر دل ناشی از اضطراب وجود دارد که به شرح زیر می باشند:

علائم

بسیاری از کسانی که از سوزش معده رنج می برند، زمانی که اضطراب دارند علائم بیماری رفلکس اسید در آن ها تشدید می شود. بسیاری از افراد نیز سوزش سر دل خفیف دارند که اضطراب باعث افزایش علائم آن ها می شود. GERD یا همان بیماری ریفلاکس اسید معده، به طوری کلی بیماری خطرناکی نیست اما می تواند محرکی برای ایجاد حملات هراس باشد.

فشار معده

یکی از مشکلاتی که باعث سوزش سر دل یا رفلکس اسید معده می شود فشار اطراف عضلات معده است. از طرف دیگر یکی از علائم اضطراب نیز تنش عضلانی است. پس اگر شما دچار اضطراب شوید، تنش های عضلانی ایجاد شده می تواند بر روی معده شما فشار وارد کرده و موجب ریفلاکس معده شود.

افزایش اسید معده

وقتی شما استرس دارید اسید معده تان بیشتر می شود. این مسئله در بسیار از افراد نه تنها می تواند موجب سوزش سر دل می شود بلکه می تواند اشتهای آن ها را نیز بیشتر کند. شاید به همین دلیل است که برخی از افراد، زمانی که استرس دارند دچار پرخوری می شوند. با وجود افزایش اسید معده، بازگشت اسید به مری چیز غیر طبیعی نیست. این موضوع باعث می شود علائم سوزش سر دل مثل سوء هاضمه و ناراحتی های معده، خود را بیشتر نشان دهند.

ارتباط اضطراب و ریفلاکس معده و راه های درمان آن
ارتباط اضطراب و ریفلاکس معده و راه های درمان آن

تغییرات در هضم

استرس روند کارکرد دستگاه گوارش را، هم در روده و هم در معده تغییر می دهد. به همین دلیل معمولا اضطراب باعث می شود پروسه هضم غذا در بدن ضعیف عمل کند. همین ضعف در هضم، منجر به تجمع اسید در معده و بازگشت آن به مری می شود. اضطراب ممکن است منجر به کاهش سرعت هضم شده و مسائلی مشابه با یبوست ایجاد کند.

هورمون ها

استرس همچنین می تواند هورمون های لازم برای افزایش بهره وری بدن را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین در بسیاری از افراد مبتلا به اضطراب ممکن است دریچه تحتانی مری (دریچه ای که رفلکس اسید را کنترل می کند) به درستی کار نکند.

آیا وقوع اضطراب و ریفلاکس معده به طور همزمان خطرناک است؟

سوزش سر دل فی نفسه خطرناک نیست. اما وقوع اضطراب و ریفلاکس معده به طور همزمان می تواند منجر به ایجاد زخم های گاها خطرناک شود. مشکل تنها خطر نیست. مشکل این است که علایم سوزش سردل اغلب به اضطراب منجر می شود و یک دور باطل را شاهد خواهیم بود. برخی از علائم سوزش سر دل که ممکن است شما را به اضطراب بیاندازد عبارتند از:

  • ناراحتی معده
  • درد قفسه سینه
  • مشکل بلعیدن
  • سرفه مزمن

سه علامت اول محرک حملات وحشت هستند و علامت آخر می تواند موجب تنفس عمیق و سریع شده و اگر سرفه بیش از حد مکرر یا سخت باشد، منجر به حملات هراس شود.

گزینه های درمانی برای سوزش سر دل ناشی از اضطراب

خوردن غذاهای کم حجم، مصرف آنتی اسیدها مثل شربت های کاهش دهنده اسید معده و اجتناب از خوردن غذاهایی که به سوزش سر دل را بدتر می کند، مثل غذاهای چرب و ادویه دار، یک شروع خوب است. اما حتی با رعایت این موارد نیز تنها نیمی از افراد مبتلا به ریفلاکس معده ناشی از اضطراب، درمان شده یا بیماری خود را کنترل می کنند. البته برخی از درمان ها خانگی نیز وجود دارند که می توانند در درمان و کاهش علائم ریفلاکس موثر باشند. به عنوان مثال جوش شیرین یک ماده موثر برای درمان ریفلاکس معده است. کافی است نصف قاشق غذاخوری از این ماده را در ۴ اونس آب حل کرده و قبل از غذا یک فنجان از آن را میل کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر از این درمان می توانید به مطلبی با عنوان  درمان و پیشگیری از ریفلاکس اسید معده با استفاده از جوش شیرین مراجعه کنید. حتی می توانید از شربت ها و نوشیدنی های حاوی آلوئه ورا استفاده کرده و اسید معده را در کنترل خود در آورید.

برخی از افراد که اضطراب و ریفلاکس معده را با هم تجربه می کنند با ورزش های سبک مثل دویدن و پیاده روی بهبود پیدا می کنند. لازم به ذکر است که ورزش ممکن است در ابتدا موجب شود علائم ریفلاکس بدتر شود. اما در بلند مدت بر روی درمان این بیماری موثر است.

و در آخر باید گفت تنها راه رهایی از ریفلاکس معده ناشی از اضطراب، کنترل و درمان خود اضطراب و استرس است. شما می توانید قبل از اندیشیدن به روش های درمان سوزش سر دل، به راه های درمان اضطراب خود فکر کنید. این تنها راهی است که می تواند ارتباط بین اضطراب و ریفلاکس معده را قطع کند.