اوتیسم اختلالی در رشد مغز است که می تواند منجر به ایجاد مشکلاتی در ارتباطات کلامی و غیر کلامی و تعاملات اجتماعی شود. افراد مبتلا به اوتیسم ممکن است روش های مختلفی برای یادگیری و تعامل داشته باشند. اوتیسم هم چنین ممکن است باعث ایجاد رفتارهای تکراری، ناتوانی ذهنی، و هم چنین مشکلات هماهنگی-حرکتی، تمرکزی و خواب گردد. علائم و نشانه ها معمولا هنگامی شروع می شوند که کودک حدود ۲ تا ۳ ساله می شود. در ایالات متحده ۲ میلیون نفر مبتلا به اوتیسم وجود دارد، در حدود ۱ نفر از هر ۶۸ دختر و ۱ نفر از هر ۴۲ پسر. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت می خواهیم در مورد ارتباط اوتیسم با واکسن صحبت کنیم.

دلیل نگرانی در مورد ارتباط اوتیسم با واکسن چیست؟

هشدارهای گسترده و اختلاف نظرهایی در مورد ارتباط اوتیسم با واکسن وجود دارد. تیمروسال، ماده نگهدارنده ای که برای مهار رشد باکتری ها و قارچ ها در واکسن ها استفاده می شود، به عنوان یک عامل خطر شناخته می شود. اعتقاد بر این است که تیمروسال حاوی جیوه است و می تواند برای مغز سمی باشد. گروه های حمایت کننده، رسانه ها و افراد مشهور نقش مهمی در ترویج مفهوم این که تیمروسال در واکسن باعث ایجاد اوتیسم می شود، داشته اند.

این ایده عمدتا بر اساس مطالعات انجام شده در دهه ۱۹۹۰ توسط دکتر Mark Geier، که متخصص ژنتیک و پژوهشگر است شکل گرفت. او در چندین مورد ابتلا که توسط واکسن هایی که در برنامه the National Vaccine Injury Compensation Program وجود داشت، به عنوان شاهد حاضر بود. پس از بررسی داده های سیستم گزارشات رویدادهای ناخواسته واکسن (VAERS) در آمریکا، وی نتیجه گرفت که احتمال ابتلا به اوتیسم در کودکانی که در هنگام زدن واکسن در معرض تیمروسال قرار گرفتند ۶ برابر بیشتر از کودکانی است که در معرض تیمروسال قرار نگرفتند. VAERS یک برنامه ملی است که اطلاعاتی را از بیماران و متخصصان در مورد عوارض جانبی واکسن ها جمع آوری می کند.

چرا نباید در مورد ارتباط اوتیسم با واکسن نگران باشیم؟

بسیاری از دانشمندان و محققان روش دکتر Geier را به طور گسترده مورد انتقاد قرار داده اند و به این نکته اشاره می کنند که داده های VAERS به تنهایی نمی تواند مورد استفاده قرار گیرد تا چنین نتیجه گیری شود. این به این دلیل است که ایت سیستم گزارشات مربوط به آسیب های مربوط به واکسن را جمع آوری می کند، اما نمی تواند صحت آنها یا این که این آسیب مستقیما به وسیله واکسن ایجاد شده است یا خیر را تایید کند. تصور می شود مطالعات Geier ناقص است زیرا در این مطالعات مشخص نیست که چگونه داده ها تولید شده است.

اگرچه قرار گرفتن در معرض سطح بالایی از جیوه می تواند برای بدن سمی باشد، اما بین جیوه موجود در تیمروسال و جیوه موجود در آب، خاک و انواع خاصی از ماهی ها تفاوت وجود دارد. جیوه موجود در محیط زیست (متیل مرکوری) می تواند در بافت انسانی انباشته شود و بر رشد مغز در کودکان تاثیر بگذارد. با این حال، جیوه موجود در تیمروسال (اتیل مرکوری) احتمالا در بافت های بدن انسان تجمع نمی یابد.

این یافته ها بر اساس یک مطالعه تحقیقاتی انجام شده توسط موسسه ملی آلرژی و بیماری های عفونی Diseases the National Institute of Allergy and Infectious گزارش شده است. در این تحقیق سطح جیوه خون نوزادانی که با واکسن حاوی تیمروسال ایمن شده بودند آزمایش شد. مشخص شد که مقدار زیادی از اتیل مرکوری پس از دریافت واکسن از طریق مدفوع دفع شد.

با این وجود، در سال ۲۰۰۱ حذف یا کاهش تیمروسال در واکسن برای کودکان ۶ سال یا کوچکتر به عنوان یک اقدام احتیاطی آغاز شد.

تحقیقات انجام شده در مورد ارتباط اوتیسم با واکسن

موسسه پزشکی IOM، سازمان غذا و داروی آمریکا، the American Academy of Pediatrics و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) همه موافق هستند که احتمال وجود رابطه بین اوتیسم و واکسن وجود ندارد.

IOM از بررسی ۲۰۰ مطالعه اپیدمیولوژیک و علمی نتیجه گرفت که واکسن باعث ایجاد اوتیسم نمی شود. بررسی دیگری از شواهد پزشکی و علمی در مورد واکسن ها و اثرات سوء آن ها نشان می دهد که واکسن ها به طور کلی ایمن هستند و اثرات سوء در مورد آن ها به ندرت رخ می دهند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها نیز به بررسی شواهدی از مطالعاتی که روند استفاده از واکسن و تغییرات فراوانی اوتیسم را مورد بررسی قرار دادند، پرداخت. این مرکز بیانیه ای را در سال ۲۰۰۷ منتشر کرد که نشان می کرد شواهد، ارتباط بین استفاده از واکسن و اوتیسم را پشتیبانی نمی کنند.

سازمان غذا و دارو آمریکا، که مسئول نظارت بر روی تولید واکسن در ایالات متحده است، بررسی استفاده از تیمروسال در واکسن های دوران کودکی را انجام داد. این سازمان نتیجه گیری کرد که هیچ مدرکی مبنی بر آسیب ناشی از تیمروسال به عنوان یک نگهدارنده در واکسن، به جز واکنش های موضعی آلرژیک وجود ندارد.

آکادمی متخصصان کودکان آمریکا پس از این که یک مطالعه حاوی سوابق سازمان های مراقبتی و مصاحبه با والدین ۲۵۶ کودک مبتلا به اوتیسم را مرور کرد، اعلام کرد که تیمروسال خطر ابتلا به اوتیسم را افزایش نمی دهد.

عوامل خطر

ارتباط اوتیسم با واکسن چیست؟
ارتباط اوتیسم با واکسن چیست؟

علاوه بر این، تحقیقات و شواهد نشان داده اند که عوامل زیر ممکن است خطر ابتلا به اوتیسم را افزایش دهند:

  • داشتن ژن های خاصی که با ابتلا به اوتیسم مرتبط هستند.
  • داشتن یک خواهر و برادر مبتلا به اوتیسم ممکن است خطر ابتلا به آن را افزایش دهد
  • مسن بودن والدین در هنگام بارداری
  • اگر مادر در طول بارداری بیمار باشد. وضعیت سیستم ایمنی مادر در دوران بارداری نیز ممکن است در ابتلا به اوتیسم نقش داشته باشد.
  • مشکلات قبل، در طول و درست بعد از تولد، مانند مشکلاتی که باعث کمبود اکسیژن در مغز کودک می شوند.
  • داشتن اختلالات کروموزومی مانند سندرم x شکننده
  • اگر مادر در دوران بارداری داروهایی نظیر والپروئیک اسید و تالیدومید مصرف کرده باشد

سازمان های بهداشتی چه اقداماتی را انجام می دهند؟

تلاش های تحقیقاتی برای درک بهتر اوتیسم و این که آیا ممکن است ارتباطی با واکسن وجود داشته باشد، در حال انجام است. به عنوان مثال، سازمان غذا و دارو آمریکا اخیرا بر گزارش های VAERS نظارت می کند. این سازمان هم چنین با بررسی پرونده پزشکی و مصاحبه با والدینی که موارد اوتیسم را پس از واکسیناسیون گزارش کرده اند، مطالعات پیگیری بر روی گزارش های VAERS انجام می دهد. علاوه بر این، سازمان غذا و دارو آمریکا برای درک بیشتر مکانیسم های بیولوژیکی اوتیسم مطالعات آزمایشگاهی بر روی نوزاد موش ها انجام می دهد.

بیماران باید چه اقدامی انجام دهند؟

مهم است که خطرات عدم انجام واکسیناسیون کودک را در مقابل مزایا آن بسنجید. واکسیناسیون از کودک در برابر بیماری های جدی محافظت می کند و احتمالا جان او را نجات می دهد. هم چنین از بیمار شدن سایر افراد جامعه جلوگیری می کند. کاهش واکسیناسیون می تواند منجر به شیوع بیماری هایی مانند سرخک، مننژیت باکتریایی و سیاه سرفه شود.

سیاه سرفه یک بیماری بسیار مسری است و زمانی که فرد هوای سرفه یا عطسه را استنشاق می کنند، گسترش می یابد. این بیماری باعث سرفه و مشکل تنفسی می شود. هم چنین می تواند منجر به پنومونی (عفونت شدید ریه)، اسپاسم، آسیب مغزی و مرگ شود.

افزایش شدیدی در شیوع سیاه سرفه در نوزادان و کودکان رخ داده است. در سال ۲۰۱۲، ۴۸۲۷۷ مورد سیاه سرفه به مرکز کنترل بیماری ها گزارش شد. ۲۰ مورد از این موارد به مرگ منجر شد. بیشترین مرگ و میر در نوزادان کمتر از ۳ ماه رخ داد. از ژانویه تا ژوئن سال جاری ۹۹۶۴ مورد سیاه سرفه به مراکز کنترل بیماری گزارش شده است، که ۲۴ درصد بالاتر از سال گذشته است.

بیماران بایستی آموزش ببینند و مراقب باشند تا اطلاعات را از سازمان های معتبر به دست بیاورند. اطلاعات زیادی در وب سایت های مختلف در مورد این موضوع وجود دارد، اما برخی ممکن است نادرست بوده و بر اساس شواهد علمی نباشند. اطلاعات غلط می تواند میزان واکسیناسیون را کاهش دهد، در نتیجه منجر به افزایش بیماری های قابل پیشگیری و مرگ و میر می شود. به عنوان مثال، برخی از مخالفان واکسیناسیون ادعا می کنند که تیمروسال در واکسن MMR (واکسن سرخک، سرخجه، اوریون) باعث ایجاد اوتیسم می شود. با این حال، طبق نظر سازمان غذا و دارو آمریکا، واکسن MMR هرگز حاوی تیمروسال نمی باشد.

نتیجه گیری در مورد ارتباط اوتیسم با واکسن

واضح است که ادعاهای اولیه درباره ارتباط اوتیسم با واکسن را نمی توان کاملا اثبات کرد. بر اساس اطلاعات موجود، به نظر می رسد که خطر عدم دریافت واکسیناسیون به مراتب بدتر از خطر عوارض جانبی نادر ناشی از واکسیناسیون است.

به احتمال زیاد این بحث به زودی پایان نخواهد یافت. اما تحقیقات و بررسی های بیشتری برای رسیدن به پاسخ بایستی انجام شوند.