ارتباط بین آلزایمر و اختلالات خواب ؛ آیا اختلال در خواب باعث آلزایمر می شود؟

بیماری آلزایمر یک بیماری در حال تغییر است که معمولا بعد از سن ۵۰ سالگی (بیشتر بعد از ۷۵ سالگی) شروع می شود و می تواند نسبتا سریع پیشرفت کند. این بیماری ویژگی های زیادی از جمله از دست دادن حافظه، تغییر در رفتار، نوسانات خلقی و از دست دادن توانایی مراقبت از خود دارد. تا کنون هیچ توضیحی برای این که چرا برخی افراد مبتلا به بیماری آلزایمر می شوند، وجود ندارد. اما آنچه در همه بیماران مبتلا به آلزایمر مشترک است این است که مراقبت از این بیماران سخت است و یک پرستار تمام وقت نیاز دارد. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد ارتباط بین آلزایمر و اختلالات خواب صحبت خواهیم کرد. امیداوریم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

ارتباط بین آلزایمر و اختلالات خواب

پیش بینی بیماری آلزایمر

با توجه به تغییرات عمده در زندگی که ناشی از بیماری آلزایمر است، جوامع پزشکی سال ها است که در حال پیش بینی علائم اولیه بیماری آلزایمر هستند. بعضی از داروها می توانند پیشرفت بیماری آلزایمر را کند کنند. اما هیچ دارویی بیماری را معکوس نمی کند. مصرف این داروها زمانی ارزشمند است که بتوان علائم اولیه بیماری آلزایمر را شناسایی کرد و زمانی که هنوز برای جلوگیری از بدتر شدن بیماری دیر نشده است، از آن ها استفاده کرد. حتی از نظر علمی ثابت شده است که اگر کسی تصور می کند عامل خطر ابتلا را دارد می تواند به کمک پزشک روند این بیماری را کند یا متوقف کند.

اما علائم اولیه آلزایمر چیست؟ جالب است بدانید که اختلالات خواب، یکی از علائم اولیه بیماری آلزایمر است. به طور کلی، مشکلات خواب در میان افرادی که بیماری آلزایمر دارند نسبت به سایر افراد جامعه شایع تر است. انواع مختلفی از اختلالات خواب وجود دارد، اما همه انواع اختلالات خواب با بیماری آلزایمر مرتبط نیستند.

یک اختلال خواب به نوع خاصی از اختلال در ریتم شبانه روزی بدن گفته می شود که بیشتر در میان افرادی که بیماری آلزایمر دارند، شایع است. در واقع، تحقیقات جدید نشان می دهد که اختلالات ریتم شبانه روزی بدن یک مشکل رایج در سال های پیش از تشخیص بیماری آلزایمر است. حتی شگفت آورتر این است که افراد مبتلا به اختلالات ریتم شبانه روزی در بدن بیشتر احتمال دارد که بیماری آلزایمر شدید تر را بروز دهند. این اختلالات با مشکلات رفتاری قابل توجهی مانند فقدان مهار خود، رفتار نامناسب و نوسانات شدید خلقی همراه است.

اختلالات ریتم شبانه روزی بدن چیست؟

ارتباط بین آلزایمر و اختلالات خواب
ارتباط بین آلزایمر و اختلالات خواب

چرخه خواب و بیداری منظم شما نتیجه یک ریتم خواب معمولی در طول شب و بیدار ماندن در روز است. چرخه خواب و بیداری منظم می تواند در هر بخشی از چرخه ی ۲۴ ساعته معمولی روز قرار بگیرد. اختلال ریتم شبانه روزی بدن، به اختلالی گفته می شود که این ساعات منظم را به هم بزند. تغییر در شیوه زندگی مانند تغییر برنامه کاری و یا سفر به منطقه ای که از نظر زمانی فاصله زیادی با محل زندگی ما دارد می تواند چرخه خواب را به هم بزند. اما اختلال غیر قابل توضیح در ریتم روزانه بین بیماران آلزایمری با تداخل ناشی از این تغییرات مرتبط نیست. در عوض، تحقیقات نشان می دهد که این اختلال در تولید ملاتونین بدن استفاده می شود و سبب تغییر چرخه منظم خواب در بین افراد مبتلا به بیماری آلزایمر می شود.

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

مشکلاتی که آلزایمر ایجاد می کند

رابطه استرس و آلزایمر چیست؟ آیا استرس باعث آلزایمر زودرس می شود؟

تاثیر ویتامین B3 روی کاهش علائم آلزایمر

[/quote]

چه کاری باید در خصوص ارتباط بین آلزایمر و اختلالات خواب انجام دهیم؟

با توجه به این واقعیت که داروهایی وجود دارند که ممکن است باعث جلوگیری از بیماری آلزایمر شوند، برای درمان اختلالات خواب باید با پزشک مشورت کنید. پزشک وضعیت شما را مورد بررسی قرار می دهد و ممکن است تصمیم به انجام آزمایشات بیشتر برای کشف بیماری آلزایمر بگیرد.

اختلالات خواب درمان پذیر است. بنابراین با توجه به ارتباط بین آلزایمر و اختلالات خواب باید با پزشک صحبت کنید تا ببینید آیا درمان پزشکی مناسبی برای شما وجود دارد یا خیر. تا کنون شواهدی وجود ندارد که نشان دهد داروهای درمان اختلالات خواب در ریتم شبانه روزی می تواند از بیماری آلزایمر جلوگیری کند. اما با توجه به این ارتباط جالب بین این دو اختلال، باید درمان اختلال خواب را جدی بگیرید.

منابع:

  1. Sleep disturbances are key symptoms of very early stage Alzheimer disease with behavioral and psychological symptoms: a Japan multi-center cross-sectional study
  2. Clinical management of sleep disturbances in Alzheimer’s disease: current and emerging strategies