محققان آمریکایی سعی کردند تا ارتباط بین ورزش و درمان و تشخیص سرطان پروستات را دریابند. در این تحقیقات مشخص شد که ورزش بر نظم رگ‌های خونی موجود در تومور سرطانی تاثیر می‌گذارد و نظم این رگ‌ها با تشخیص و درمان آن در ارتباط است.

طبق مطالعاتی که در کنفرانس سرطان پروستاتAACR مطرح شد، مردانی که قبل از تشخیص سرطان پروستات با سرعت بیشتری راه می‌روند، رگ‌های خونی که در تومور سرطانی آنها وجود دارند شکل منظم‌تری دارند. این یافته می‌تواند توضیحی برای ارتباط ورزش با نتیجه سرطان پروستات در مردان باشد.
مردانی که فعالیت و ورزش بیشتری انجام می‌دهند نسبت به مردان کم‌تحرک کمتر در معرض خطر ابتلا به پروستات و مرگ هستند. پیش از این مکانیزم بیولوژیک این ارتباط مشخص نبود.
اریک ون‌بلاریگان، استاد دپارتمان بیواستاتیک از دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید: «تحقیقات نشان داده است مردانی که تومور سرطانی آنها، رگ‌های خونی با شکل منظم‌تری دارد، زودتر بیماری‌شان تشخیص داده شده و درمان می‌شود. در این مطالعات ما دریافتیم مردانی که سریعتر راه می‌روند رگ‌های خونی در تومور سرطانی‌شان منظم‌تر است. در واقع در این مطالعات ما مکانیزم احتمالی برای ارتباط بین ورزش و نتیجه سرطان پروستات پیدا کردیم. در این مطالعات هر دو سال از افراد مورد بررسی خواسته شد تا به پرسشنامه‌هایی درباره سلامت خود مانند سیگار کشیدن، فعالیت فیزکی و مصرف دارو پاسخ دهند.
در این تحقیقات ۵۷۲ نفر مورد بررسی قرار گرفتند. میزان فعالیت فیزیکی افراد و شدت آن قبل از تشخیص سرطان با کمک پرسشنامه‌ها مشخص شد.
منظم بودن یا نامنظم بودن رگ‌های خونی تومور سرطانی نیز با کمک عکس‌برداری از نمونه‌برداری تومورها مشخص شد.
تومورهایی که رگ‌های خونی دایره شکل دارند،‌بهترین حالت برای تشخیص و درمان سریع‌تر هستند. مردانی که با سرعت بیشتری راه می‌روند ۸ درصد رگ‌های خونی موجود در تومور سرطانی آنها منظم‌تر است.
وان بلاریگان می‌گوید: «مطالعات ما توضیحی برای اینکه ورزش چطور بر سرطان پروستات تاثیر می‌گذارد، ارائه داده است. ممکن است این مساله درباره سرطان‌های دیگر نیز صادق باشد. می‌توان از این مساله برای تحقیق در زمینه سرطان‌های دیگر نیز استفاده کرد.»