رابطه بین کمر درد با چاقی

محققان می گویند بزرگسالانی که اضافه وزن دارند به طور قابل توجهی خطر ابتلا به کمر درد و انحطاط دیسک ستون فقرات، که یک علت های بالقوه کمر درد است، در آنها بالاتر است. به همین جهت می خواهیم نتیجه تحقیقات مهمی با عنوان ارتباط بین دیسک کمر و کمر درد با چاقی را در این مطلب بررسی کنیم.

شاخص توده بدنی (BMI)، که واحد سنجش میزان تراکم چربی در بدن است از دو فاکتور اصلی قد و وزن به دست می آید. تحقیقات بسیاری اثبات کرده است که شاخص توده بدنی بالا رابطه مستقیمی با کمر درد دارد. این نوع از درد می تواند از نظر جسمی و روحی بیمار را تحت تاثیر قرار داده و کیفیت زندگی وی را پایین آورد.

ارتباط بین کمر درد با چاقی

بر همین اساس مطالعه ای بر روی بیش از ۱،۰۰۰ مرد و نزدیک به ۱،۶۰۰ زن ۲۱ سال و بالاتر در جنوب چین انجام گرفت. در این مطالعه در مجموع ۷۳ درصد از شرکت کنندگان به انحطاط دیسک کمر مبتلا بودند. در این میان مردان بیشتر از زنان (۷۶ درصد در مقابل ۷۱ درصد) به این بیماری مبتلا بودند. این نسبت با سن نیز رابطه داشته به طوری افراد مسن تر بیشتر با کمر درد و دردهای دیسک درگیر بودند.

محققان اشاره کردند از این نمونه آماری ۷ درصد از شرکت کنندگان با کمبود وزن، ۴۸ درصد در محدوده وزن نرمال، ۳۶ درصد دارای اضافه وزن و ۹ درصد چاق بودند.

این تحقیق تایید می کند که با BMI بالا، افزایش قابل توجهی در میزان و شدت انحطاط دیسک ایجاد می کند. در واقع دردهای دیسکی با علت تنگی فضای دیسک در افراد چاق بیش از سایر افراد برجسته بود.

رابطه بین کمر درد با چاقی
رابطه بین کمر درد با چاقی

با بالا رفتن آرام و آهسته وزن به علت فشار فیزیکی بر روی دیسک، کمر دردها کم کم آغاز می شود. علاوه بر این، سلول های چربی ممکن است نقش مهمی را با ایجاد التهاب مزمن در دیسک ها بازی کنند.

از آنجا که چاقی و اضافه وزن یک نگرانی در سراسر جهان است و به شدت نیز رو به افزایش است، یافته های این مطالعه می تواند پیامدهای قابل توجهی در سلامت عمومی داشته باشد. اگر روند چاقی در جوامع ادامه یابد به طاعون جامعه مبدل شده و می تواند بر سلامت ستون فقرات که منجر به کمر درد مزمن و طاقت فرسا می شود تبدیل شد.

انحطاط دیسک یک فرآیند پیچیده در بدن است محققان پیشنهاد می کند برای انجام تحقیقات بر دردهای کمر عامل چاقی و اضافه وزن را باید یکی از عوامل اصلی و تاثیر گذار دانست و به سادگی از کنار آن عبور نکرد.