ارتباط مصرف پروتئین با اضافه وزن چیست؟

پروتئین همراه با چربی ها و کربوهیدرات ها درشت مغذی های ضروری هستند که بدن شما برای کارکرد درست نیاز روزانه به آن ها دارد. مصرف پروتئین سبب اضافه وزن شما نمی شود. با این حال، چون غذاهای غنی از پروتئین بدون کالری نیستند، خوردن آن ها به میزان زیاد باعث افزایش وزن می شود. برای جلوگیری از تبدیل پروتئین به چربی باید بر روی کل کالری مصرفی خود نظارت داشته باشید و در صورت لزوم آن را کاهش دهید. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد ارتباط مصرف پروتئین با اضافه وزن صحبت خواهیم کرد.

ارتباط مصرف پروتئین با اضافه وزن

هم افزایش وزن و هم کاهش وزن باید با نظارت بر روی تعداد کالری هایی که هر روز مصرف می کنید، انجام شود. اگر به طور مرتب کالری مصرفی خود را کاهش دهید، به تدریج موجب کاهش وزن می شوید. اگر کمتر از کالری مصرفی خود کالری بسوزانید، وزن بدن اضافه می شود. این قانون صرف نظر از این است که کالری اضافی از چه طریقی، از طریق مصرف کربوهیدرات، چربی یا پروتئین کسب شده است. خوردن بیش از ۳۵۰۰ کالری در روز و استفاده از پروتئین زیاد برای تامین انرژی، موجب اضافه وزن می شود.

رژیم های غذایی حاوی پروتئین زیاد و ارتباط مصرف پروتئین با اضافه وزن

بسیاری از مواد غذایی حاوی پروتئین و مکمل های پروتئینی به عنوان روش هایی برای کاهش وزن به بازار عرضه می شوند. اما واقعیت این است که مصرف زیاد پروتئین می تواند واقعا باعث افزایش وزن شود. مصرف پروتئین بیش از حد می تواندپ کاهش وزن را دشوارتر کند. به خصوص اگر پروتئین مصرفی تان از طریق رژیم های نامتعادل و غیر معمول کسب شود. به عقیده متخصص تغذیه کاترین زرتکسی، اگر به دنبال کاهش وزن هستید، بهتر است که از مصرف مواد غذایی غنی از پروتئین اجتناب کنید. چون بسیاری از آن ها کالری، کلسترول، سدیم و چربی اشباع دارند.

نتایج تحقیق در مورد ارتباط مصرف پروتئین با اضافه وزن

بر اساس تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۲ در Journal of the American Medical Association منتشر شده، افرادی که از رژیم های غذایی غنی از پروتئین استفاده می کنند، نسبت به افرادی که پروتئین متعادل می خورند، در طول ۸ هفته آزمایش، تقریبا ۲ برابر بیشتر وزن اضافه کردند. این در حالی است که چربی بدن هر دو گروه در طول آزمایش تحت نظر بود. این نتایج باعث شد  که محققان نتیجه گیری کنند که کالری بیش از حد باعث افزایش چربی می شود، نه پروتئین اضافی.

در سایر آزمایشات بالینی، افرادی که از رژیم های دارای پروتئین زیاد استفاده می کردند وزن کمتری نسبت به افرادی که رژیم های کم پروتئین مصرف می کردند، از دست داده اند. به عنوان مثال، در مطالعه ای که در سال ۲۰۱۰ توسط دانشمندان University of Ulm انجام شد، شرکت کنندگان که رژیم غذایی غنی از پروتئین مصرف کرده، نسبت به کسانی که رژیم غذایی حاوی پروتئین کم استفاده می کردند، در کاهش وزن کمتر موفق بودند. اگر می خواهید مصرف پروتئین خود را بدون افزایش وزن، افزایش دهید، حتما این کار را با مشورت مشاور تغذیه انجام دهید.