ارتباط چاقی کودکان با بیماری های مفصل ران به خصوص بیماری SCFE

تحقیقات جدید منتشر شده در مجله Archives of Disease in Childhood توانسته است که ارتباط چاقی کودکان با بیماری های مفصل ران را در دوران کودکی اثبات کند. محققان این پژوهش معتقدند که اضافه وزن در کودکان با ابتلا به بیماری ها مفصل ران به خصوص بیماری SCFE در این دوران رابطه قوی دارد.

ناهنجاری های مفصل ران از هر ۵۰۰ کودک، بر روی ۱ کودک تاثیر می گذارد. تضعیف سرمایه ران انتهای تحتانی یا همان SCFE شایع ترین بیماری مفصلی در دوران نوجوانی است. این وضعیت همیشه نیاز به عمل جراحی دارد و می تواند درد قابل توجهی ایجاد کند. نوجوانان مبتلا به تضعیف سرمایه ران انتهای تحتانی اغلب نیاز به جایگزینی بافت در نوجوانی یا دوران بلوغ دارند.

کودکان مبتلا به SCFE کاهش دامنه حرکتی را تجربه می کنند و اغلب قادر نیستند که مفصل ران خود را کامل از ناحیه لگن بچرخانند. متأسفانه بسیاری از موارد SCFE اشتباه تشخیص داده شده یا نادیده گرفته می شوند. زیرا اولین علامت آن درد زانو است که معمولا هیچ ارتباطی به ران ندارد. به همین دلیل معمولا ابتدا زانو بررسی می شود و پس از مشاهده ظاهر طبیعی آن، دیگر به دنبال تشخیص نخواهند رفت. تشخیص زودرس SCFE مهم است زیرا اگر بدون درمان رها شود، تغییر شکل ممکن است بدتر شود.

در ادام این مطلب مجله پیام سلامت در مورد نتیجه تحقیق بالا که ارتباط چاقی کودکان با بیماری های مفصل ران را ثابت کرده است صحبت می کنیم.

ارتباط چاقی کودکان با بیماری های مفصل

فاکتورهای مورد بررسی

محققان دانشگاه University’s Institute of Translational Medicine و موسسه تحقیقات بهداشت ملی (NIHR) با رهبری دانشمند کلینیک و مدرس ارشد جراحی ارتوپدی Daniel Perry، در تلاش برای شناسایی کودکانی که در معرض خطر بیشتر این وضعیت بودند، به بررسی پرونده های موجود در بیمارستان و جامعه برای کشف و اثبات این نظریه پرداختند. ضمن این که عوامل مرتبط با SCFE و توضیحات تکمیلی برای تاخیرهای تشخیصی نیز مورد بررسی قرار گرفت.

تمام سوابق  افراد زیر ۱۶ سال که بیماری  SCFE در آن ها تشخیص داده شده بود و مدارک الکترونیکی پزشکی آن ها توسط یکی از ۶۵۰ روش مراقبت اولیه در انگلستان جمع آوری شده بود، بین سال های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۳ بررسی شد.

با استفاده از قد و وزن کودکان که در پرونده آن ها ثبت شده بود، محققان در یادداشت ها خود دریافتند که در برخی مواقع کودکان چاق بیشترین خطر را برایابتلا به این بیماری داشته اند.

این مطالعه توسط آکادمی علوم پزشکی (Academy of Medical Sciences) مورد حمایت قرار گرفت.

بهترین شواهد برای اثبات ارتباط چاقی کودکان با بیماری های مفصل

Daniel Perry، که یکی از بهترین جراحان ارتوپدی در بیمارستان Alder Hey Children’s Hospital است، گفت: “نتایج این تحقیق بهترین شواهد موجود را در اختیارمان می گذارد تا ثابت کنیم که این بیماری با چاقی دوران کودکی مرتبط است و این باعث می شود که این بیماری یکی از تنها بیماری های مرتبط با چاقی باشد که عوارض آن در دوران کودکی آغاز می شود.

بخش قابل توجهی از بیماران مبتلا به SCFE در ابتدا اشتباه تشخیص داده شده اند. بنابراین افرادی که درد زانو دارند نیز در معرض خطر هستند.

در نهایت این مطالعه به ما کمک می کند تا یکی از مهمترین بیماری های موثر بر روی ران در دوران کودکی را درک کنیم. در حالی که ارتباط قوی آن را با چاقی را تایید می کنیم، اما هنوز قادر به گفتن این نیستیم که صد در صد چاقی این بیماری را ایجاد می کند.”