ارتباط کمبود ویتامین D با زوال عقل

اهمیت ویتامین D در پیشگیری از بسیاری از بیماری ها در مطالعات مختلف مستند شده است. کمبود ویتامین D با بیماری های متعددی، از جمله برخی از سرطان ها، بیماری های قلبی عروقی و عفونت های دستگاه ادراری ارتباط دارد. در حال حاضر، دانشمندان کشف کرده اند که کمبود ویتامین D، افراد مسن را بیشتر در معرض خطر ابتلا به زوال عقل و بیماری آلزایمر قرار می دهد. یافته های تحقیق بسیار ارزشمندی توانست ارتباط کمبود ویتامین D با زوال عقل را تایید کند. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به یافته های این مطالعه اشاره می کنیم.

زوال عقل چیست؟

زوال عقل یک سندرم مزمن و پیشرفته است. این کلمه یک اصطلاح چتری است که چندین بیماری و شرایط مختلف را در خود جای می دهد. شایع ترین نوع زوال عقل بیماری آلزایمر است. سایر انواع رایج دمانس عبارتند از:

  • زوال عقل عروقی
  • زوال عقل با اجسام لویی
  • زوال عقل عمیق

بیش از ۳۵٫۶ میلیون نفر مبتلا به دمانس در سراسر جهان زندگی می کنند و در هر ۷ ثانیه یک نفر با این بیماری تشخیص داده می شود.

مطالعه انجام شده بر روی ارتباط کمبود ویتامین D با زوال عقل

مطالعه انجام شده در این زمینه در مجله Neurology منتشر شده است. در این مطالعه ۱،۶۵۸ بزرگسالان ۶۵ ساله و بزرگتر به مدت شش سال شرکت کردند.

شرکت کنندگان در ابتدای مطالعه آلزایمر نداشتند و قادر به حرکت کردن بدون کمک بودند. نتایج این تحقیقات نشان داد که بزرگسالانی که به طور متوسط ​​کمبود ویتامین D دارند (میزان ویتامین D آن ها بین ۲۵ و ۵۰ نانو مولار در هر لیتر است) ۵۳٪ بیشتر با خطر ابتلا به زوال عقل مواجه هستند.

این خطر در افرادی که به شدت کمبود داشتند (میزان ویتامین D آن ها کمتر از ۲۵ نانو مولار در هر لیتر) به ۱۲۵٪ افزایش یافت. برای ابتلا به بیماری آلزایمر، خطر در کسانی که کمبود متوسط ​​داشتند، ۶۹ درصد بیشتر بود و در گروهی که بسیار کمبود داشتند این عدد به ۱۲۲ درصد افزایش یافت.

مطالعات قبلی نشان داده بودند که بین کاهش سطح ویتامین D و ایجاد مشکلات شناختی ارتباطی وجود دارد، اما این اولین و قوی ترین تحقیقی است که توانستن خطر ابتلا به زوال عقل و بیماری آلزایمر را در افراد دارای کمبود ویتامین D نشان دهد.

یکی از محققان، دکتر دیوید للویلن از دانشکده پزشکی دانشگاه اکستر، اشاره می کند که مطالعات بالینی بیشتری برای تعیین اینکه آیا خوردن غذاهای غنی از ویتامین D یا مصرف مکمل ها واقعا موجب تأخیر یا حتی جلوگیری از شروع بیماری آلزایمر و زوال عقل می شود، مورد نیاز است.

مصرف بیشتر ویتامین D

ارتباط کمبود ویتامین D با زوال عقل
ارتباط کمبود ویتامین D با زوال عقل

برای دریافت ویتامین D کافی، شما نیاز به صرف زمان کافی زیر نور خورشید برای سنتز این ویتامین در پوست دارید. الیته می توانید از مکمل و یا مواد غذایی غنی از این ویتامین مانند روغن ماهی، تخم مرغ و غذاهای غنی شده با ویتامین D نیز استفاده کنید.

سنتز این ویتامین در بدن افراد مسن دشوارتر است. این موضوع ممکن است آنها را نسبت به بیماری های مختلف حساس تر کند. کارشناسان می گویند بسیار سخت است که بتوانید ویتامین D را فقط از طریق مصرف مواد غذایی به تنهایی دریافت کنید، مگر اینکه عاشق ماهی های چرب باشید. از طرفی اندازه گیری میزان اشعه در نور خورشید بسیار سخت است. به طوری که در بسیاری از کشورها میزان اشعه UVB در فصل زمستان برای تولید ویتامین D بسیار کم است. به همین دلیل است که بسیاری از افراد به مکمل های ویتامین D نیاز دارند.

دریافت ویتامین D برای جلوگیری از ابتلا به زوال عقل و محافظت از بدن به تنهایی کفایت نمی کند، اما قطعا می تواند یک گام درست در این مسیر باشد.