ارزش غذایی آب قلم یا همان عصاره استخوان

عصاره استخوان یا همان آب قلم می تواند به عنوان یک مولتی ویتامین طبیعی استفاده شود. می پرسید چرا؟ با ما تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراه شوید تا با اطلاع از ارزش غذایی آب قلم به این پرسش پاسخ دهید.

ارزش غذایی آب قلم

آب قلم حاوی مواد مغذی بسیاری است. به طور کلی عوامل زیر تعیین کننده ارزش غذایی آب قلم می باشند:

  • این ماده بیش از ۱۹ اسید آمینه ضروری و غیر ضروری دارد که به سادگی جذب می شوند (اسید آمینه بلوک های ساختمانی پروتئین ها هستند)
  • کلاژن یا ژلاتین داخل آن ها  به تشکیل بافت همبند کمک می کند.
  • مواد مغذی که از عملکردهای گوارشی، سیستم ایمنی و سلامت مغز پشتیبانی می کنند را فراهم می کند.

با وجود این همه خواص پس حتما ارزش غذایی آب قلم را متوجه شده اید. عصاره استخوان به معنای واقعی کلمه برای تمام قسمت های بدن، از روده گرفته تا مغز، عضلات و رباط ها مفید است.

این ماده همچنین نسبتا کم کالری است و بسیاری از مواد معدنی و سایر ترکیبات شیمیایی که بسیاری از افراد به کمبود آن ها مبتلا هستند را در خود جای داده است. بدون شک استفاده از آب قلم در رژیم غذایی می تواند بسیار مفید باشد.

در ادامه به شش ترکیب اصلی موجود در آب قلم که به شما کمک می کنند همه این مزایای فوق العاده را به دست آورید اشاره می کنیم.

گلیکوز آمینو گلیکان (GAG)

گلیکوز آمینو گلیکان ها نقش اصلی در حفظ و حمایت از کلاژن و الاستین که فضای بین استخوان ها و الیاف مختلف را تشکیل می دهند، دارد. GAG ها برای سلامت گوارشی نیز مفید هستند. زیرا آنها به بازسازی روکش روده کمک می کنند. به همین دلیل کمبود این مواد مغذی با چالش های گوارشی ارتباط دارد.

چندین گلیکوز آمینو گلیکان مهم در عصاره استخوان وجود دارد. این موارد عبارتند از:

  • گلوکوزامین
  • اسید هیالورونیک
  • کندروایتین سولفات

گلوکوزامین

دو نوع اصلی از گلوکوزامین طبیعی وجود دارد. هیدروکلراید و سولفات. هر دو به حفظ یکپارچگی غضروف کمک می کنند. عضروف ماده ای لاستیکی درون مفاصل است که مانند یک بالشتک طبیعی عمل می کند. مطالعات نشان می دهد که گلوکوزامین با بالا رفتن سن از بدن خارج می شود. بنابراین مکمل های حاوی آن اغلب برای حمایت از سلامت جسمی تجویز می شوند.

یک روش آسان و نسبتا ارزان برای به دست آوردن گلوکزامین به طور طبیعی، نوشیدن عصاره استخوان است. این ماده به عنوان یک جایگزین طبیعی برای مکمل های گلوکوزامین می باشد. مصرف بیشتر گلوکزامین می تواند به حفظ سلامتی، انعطاف پذیری و راحتی مفاصل کمک کند.

اسید هیالورونیک

اسید هیالورونیک در سراسر بافت های پیوندی، اپیتلیال (پوست) و عصبی بدن یافت می شود. این ماده باعث تکثیر، تمایز و کاهش سلول می شود و سلول هایمان را به انجام وظایف مختلف در سراسر بدن وادار می کند. این محصول از انواع مختلف پوست پشتیبانی می کند و باعث جلوگیری از پیری، جوان سازی سلول و استحکام پوست می شود.

کندرویتین سولفات

کندرویتین سولفات یک گلیکوز امینو گلیکان مفید است که در درون غضروف مفاصل حیوانات یافت می شود. این ماده اغلب برای حمایت از سلامت و راحتی مفاصل، به ویژه در ترکیب با گلوکوزامین ها استفاده می شود. مطالعات انجام شده نشان می دهد که مکمل این ماده از پاسخ التهابی سالم و همچنین سلامت قلب و عروق، سلامت استخوان، سلامت پوست و سطح کلسترول سالم حمایت می کند.

مواد معدنی و الکترولیت ها

عصاره استخوان مواد معدنی ضروری از جمله الکترولیت ها را به بدن می رساند. همه این مواد به سادگی جذب می شوند. الکترولیت هایی که درون آب قلم یافت می شوند شامل کلسیم، منیزیم و پتاسیم هستند. این مواد برای حمایت از گردش خون سالم، تراکم استخوان، عملکرد سیگنالینگ عصبی، سلامت قلب و سلامت گوارشی مهم می باشند. هنگامی که سطح سدیم در آب قلم با اضافه کردن نمک بیشتر می شود، دارای تعادل ایده آلی از سدیم و پتاسیم برای حمایت از سلامت سلولی و کارایی آن ها می شود.

کلاژن

کلاژن پروتئین ساختاری اصلی موجود در بدن انسان است که به تشکیل بافت همبند و پوشش محافظ دستگاه گوارش کمک می کند. این ماده ژل مانند ساختار صافی است که استخوان های ما را پوشش داد و اجازه می دهد که استخوان ها روی یکدیگر آزادانه حرکت کنند.

التهاب داخل روده نیز باعث اختلال عملکرد دستگاه گوارش و نفوذپذیری مواد غذایی به جریان خون می شود. مصرف کلاژن باعث می شود که پوشش روده مستحکم تر شده و از خروج مواد غذایی از روده جلوگیری شود.

آب قلم به عنوان یک منبع غنی از ژلاتین، از تخریب مخاط دستگاه گوارش جلوگیری کرده و بدین ترتیب جذب مواد مغذی را بهبود می بخشد. همین امر باعث می شود که ذرات غذا از روده خارج نشوند و به جایی که به آن ها تعلق ندارد ورود پیدا نکنند.

ارزش غذایی آب قلم و جادو کلاژن و ژلاتین

کلاژن پروتئین موجود در بافت همبند حیوانات مهره دار است. این ماده در استخوان، مغز استخوان، غضروف، تاندون ها و رباط ها به وفور یافت می شود. تجزیه کلاژن در استخوان ها ماده ای به نام ژلاتین را تولید می کند.

ژلاتین (محصولی که از تجزیه کلاژن به دست می آید) یکی از اولین غذاهای کاربردی در چین باستان برای مقاصد پزشکی است. دکتر فرانسیس پاتنگر و دیگر پژوهشگران در سطح جهانی، ژلاتین و کلاژن را به دلیل داشتن مزایای زیر یکی از بهترین مواد مغذی برای بدن می دانند:

  • ژلاتین به افراد مبتلا به آلرژی غذایی و حساسیت کمک می کند تا بتوانند غذاهای حساسیت زا از جمله شیر گاو و گلوتن را تحمل کنند.
  • کلاژن از پوشش دستگاه گوارش محافظت کرده و آن را تسکین می دهد. همچنین می تواند در درمان سندرم روده تحریک پذیر، کرون، کولیت اولسراتیو و علائم ریفلاکس اسید موثر باشد.
  • ژلاتین باعث افزایش تعادل پروبیوتیک و رشد آن می شود.
  • عصاره استخوان کلاژن بدن را افزایش می دهد. بنابراین ظاهر چین و چروک و سلولیت روی پوست کاهش یافته و حتی ممکن است از بین برود.
  • از آنجایی که ژلاتین به تجزیه پروتئین ها کمک می کند و التهاب روده را تسکین می دهد، ممکن است برای سندرم نشت روده و اختلالات خودایمنی مفید باشد.
  • ژلاتین مواد معدنی بسیار قابل جذب را برای استخوان فراهم می کند. این فرایند از پوکی استخوان و درد مفاصل جلوگیری می کند.

خواص آب قلم برای پوست

این ماده برای پوست نیز بسیار مفید است. بر طبق مطالعات انجام شده، عصاره قلم می تواند از آسیب پوستی جلوگیری کرده و سلولیت روی پوست را کم کند.

به عقیده متخصصان سلولیت به دلیل کمبود بافت همبند ایجاد می شود و باعث می شود سطح پوست صاف نباشد. این ناهمواری به دلیل فقدان وجود بافت همبند در لایه بالایی پوست ایجاد می شود. استفاده از عصاره استخوان غنی از کلاژن می تواند سلولیت را کاهش دهد و پوست شما را سفت کند. به این ترتیب شما جوان تر به نظر می رسید. این خاصیت را نیز باید به خواص و ارزش غذایی آب قلم اضافه کنید.

ارزش غذایی آب قلم و آمینو اسیدهای شفا دهنده

ژلاتین در آب قلم حاوی اسید آمینه های مشروط زیر است:

  • آرژنین
  • گلیسین
  • گلوتامین
  • پرولین

این اسید آمینه ها خواص شفابخشی در بدن دارند.

اسید آمینه های مشروط آن دسته از آمینو اسید های غیر ضروری هستند که در بعضی شرایط ضروری می باشند. اگر بیمار هستید و یا استرس دارید، ممکن است این آمینو اسیدها در بدنتان به خوبی تولید نشود. متخصصان معتقدند که رعایت رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات های فرآوری شده زیاد، محصولات حیوانی با کیفیت پایین و بدون وجود عصاره های مقوی، احتمالا عامل کمبود این اسیدهای آمینه هستند.

اسیدهای آمینه مشروط چه کار می کنند؟

آرژنین
  • برای عملکرد سیستم ایمنی و بهبود زخم لازم است.
  • برای تولید و انتشار هورمون رشد مورد نیاز می باشد.
  • به سلول های آسیب دیده کبدی کمک می کند.
  • برای تولید اسپرم کاربرد دارد.
گلیسین
  • از تجزیه پروتئین بافت های بدن مانند ماهیچه ها جلوگیری می کند.
  • برای ساخت نمک صفراوی و گلوتاتیون مورد نیاز است.
  • به بدن در سم زدایی از مواد شیمیایی کمک کرده و به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کند.
  • یک انتقال دهنده عصبی است که باعث بهبود خواب و بهبود حافظه و عملکرد می شود.
گلوتامین
  • از پوشش روده محافظت می کند.
  • سوخت متابولیک را برای سلول های روده کوچک فراهم می کند.
  • سوخت و ساز و ساخت عضلات را بهبود می دهد.
پرولین
  • به بازسازی غضروف و مفاصل کمک می کند.
  • سلولیت را کاهش می دهد و پوست را صاف تر می کند.
  • به ترمیم دستگاه گوارش کمک می کند.

ارزش غذایی آب قلم در هر ۳۲۴ گرم

اطلاعات کالری

کالری ۶۱۵ کیلوژول ۷ درصد از نیاز روزانه
کربوهیدرات ۲۸۰ کیلوژول
چربی ۱۷۷ کیلوژول
پروتئین ۱۶۰ کیلوژول
الکل ۶۱۵ کیلوژول

پروتئین و اسیدهای آمینه

پروتئین ۱۰٫۰ گرم ۲۰ درصد از نیاز روزانه
تریپتوفان ۲۹٫۱ میلی گرم
ترئونین ۸۵٫۸ میلی گرم
ایزولیزین ۹۷٫۵ میلی گرم
لوسین ۱۶۳ میلی گرم
لیزین ۱۴۲ میلی گرم
متیونین ۴۱٫۴ میلی گرم
سیستین ۲۸٫۶ میلی گرم
فنیل آلانین ۸۸٫۹ میلی گرم
تیروزین ۶۶٫۶ میلی گرم
والین ۱۲۹ میلی گرم
آرژینین ۱۴۸ میلی گرم
هیستیدین ۵۵٫۲ میلی گرم
آلنین ۱۰۶ میلی گرم
آسپارتیک اسد ۱۹۷ میلی گرم
اسید گلوتامیک ۲۹۱ میلی گرم
گلیسین ۹۳٫۲ میلی گرم
پرولین ۸۲٫۳ میلی گرم
سریال ۸۴٫۶ میلی گرم
هیدروکسی پرولین ۳٫۲ میلی گرم

ویتامین ها و مواد معدنی

ویتامین A ۱۱۶۷ واحد بین المللی
رتینول ۲۴۸ میکروگرم
معادلۀ فعالیت رتینول ۲۶۵ میکروگرم
آلفا کاروتن ۰٫۸ میکروگرم
بتاکاروتن ۱۳۳ میکروگرم
بتا کریپتوکسانتین ۱٫۴ میکروگرم
لیکوپن ۳٫۱ میکروگرم
لوتئین + زاکسانتیین ۲۷٫۶ میکروگرم
ویتامین سی ۱۲٫۹ میلی گرم
ویتامین دی
ویتامین E (آلفا توکوفرول) ۰٫۲ میلی گرم
بتا توکوفرول ۰٫۰ میلی گرم
گاما توکوفرول ۰٫۱ میلی گرم
دلتا توکوفرول ۰٫۰ میلی گرم
ویتامین K ۴٫۸ میکروگرم
تیامین ۰٫۲ میلی گرم
ریبوفلاوین ۰٫۵ میلی گرم
نیاسین ۵٫۵ میلی گرم
ویتامین B6 ۰٫۴ میلی گرم
فولاد ۸۲٫۱ میکروگرم
فولات غذایی ۸۲٫۱ میکروگرم
اسید فولیک ۰٫۰  میکروگرم
معادل رژیم غذایی ۷۷٫۰ میکروگرم
ویتامین B12 ۱٫۲ میکروگرم
اسید پانتوتنیک ۰٫۸ میلی گرم
کولین ۴۱٫۹ میلی گرم
بتائین ۲٫۳ میلی گرم
کلسیم ۹۱٫۱ میلی گرم
اهن ۴٫۲ میلی گرم
منیزیم ۳۶٫۰ میلی گرم
فسفر ۱۳۱ میلی گرم
پتاسیم ۵۰۶ میلی گرم
سدیم ۳۷۵ میلی گرم
فلز روی ۰٫۹ میلی گرم
فلز مس ۰٫۳ میلی گرم
منگنز ۰٫۳ میلی گرم
سلنیوم ۱۱٫۶ میکروگرم
فلوراید ۰٫۷ میکروگرم