ارزش غذایی استیک دنده

استیک یک غذای پر طرفدار فرنگی است. اما آیا ارزش غذایی آن می تواند این محبوبیت را توجیح کند؟ ابتدا باید بدانید که مقدار چربی موجود در استیک به نوع گوشتی که انتخاب می کنید وابسته است. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت می خواهیم شما را با ارزش غذایی استیک دنده از نظر مقدار چربی، پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی آشنا کنیم.

ارزش غذایی استیک دنده

۲۴۲ گرم و یا حدود ۸٫۵ اونس استیک کباب شده دنده گاو، حاوی ۵۲۰ کالری است. این مقدار استیک ۱۳۳ درصد از نیاز روزانه بدن به پروتئین، ۴۴ درصد از نیاز بدن به چربی و ۶ درصد از نیازمان به سدیم را تامین می کند. این خوراک حاوی هیچ کربوهیدرات یا فیبری نیست.

ارزش غذایی استیک دنده از نظر مقدار پروتئین

پروتئین حدود نیمی از کالری موجود در استیک کباب شده دنده را شامل می شود. وقتی پروتئین می خورید، بدن شما آن را به اسیدهای آمینه تبدیل می کند. اسید آمینه برای تولید، ترمیم و نگهداری از سلول ها و رشد و توسعه جنین و کودکان ضروری است. دو نوع اسید آمینه وجود دارد. بدن می تواند اسیدهای آمینه های غیر ضروری را تولید کند و در شرایط عادی نیازی به تامین آن ها از طریق یک منبع غذایی ندارید. اما در زمان بیماری یا استرس نیاز به مصرف مواد غذایی حاوی این اسیدهای آمینه احساس می شود. بدن شما آمینو اسید های ضروری را تولید نمی کند. یکی از خواص استیک دنده این است که هر دو اسید امینه را برای بدن تامین می کند.

ارزش غذایی استیک دنده از نظر مقدار چربی

چربی نیم دیگری از کالری استیک دنده را تشکیل می دهد. حدود ۴۰ درصد از این چربی ها از چربی اشباع شده می آیند که می توانند سطح کلسترول و تری گلیسیرید و خطر بیماری های قلبی را افزایش دهند. چربی های اشباع نشده در این استیک برای قلب مفیدند. این چربی ها می توانند به کاهش سطح کلسترول و خطر بیماری عروق کرونر کمک کنند. بدن نیاز به چربی برای تامین انرژی دارد. ضمن این که اسید های چرب ضروری که بدن قادر به تولید آن ها نیست نیز در این استیک یافت می شود.  این اسیدهای چرب باعث کاهش التهاب، کنترل لخته شدن خون و بهبود عملکرد مغز می شوند. چربی همچنین باعث جذب ویتامین A، D، E و K می شود.

ارزش غذایی استیک دنده
ارزش غذایی استیک دنده

ارزش غذایی استیک دنده از نظر مقدار ویتامین ها

یک وعده استیک دنده ۲۳۹ درصد از نیاز مردان بالغ به ویتامین B12 را تامین می کند. ویتامین B12 برای تشکیل سلول های قرمز خون، سلامت عصبی و سنتز DNA ضروری است و ممکن است در کاهش خطر ابتلا به زوال عقل و کاهش شناختی مرتبط با افزایش سن نیز نقش داشته باشد. این مقدار استیک ۸۴ درصد از نیاز روزانه مردان به نیاسین را فراهم می کند. نیاسین به شکل گیری سلول های قرمز خون، عملکرد عصبی، هضم و سلامت پوست و اعصاب کمک می کند. تحقیقاتی ادامه دارد تا پاسخ این سوال کشف شود که آیا نیاسین ممکن است به کاهش خطرات انواع خاصی از سرطان، دیابت نوع ۱، کلسترول بالا و بیماری های قلبی کمک کند؟

ارزش غذایی استیک دنده از نظر مقدار مواد معدنی

یک وعده ۸٫۵ اونسی از این خوراک ۱۵۳ درصد از نیاز روزانه بدن مردان به روی را فراهم می کند. روی به تولید انرژی، سنتز پروتئین و اسید نوکلئیک، بهبود عملکرد ایمنی و تقسیم سلولی کمک می کند. کارشناسان همچنان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا روی ممکن است به افراد کمک کند تا پس از سرماخوردگی سریعتر بهبود یابند؟ همان مقدار استیک دنده ۱۴۵ درصد از نیاز روزانه مردان به سلنیوم را شامل می شود. سلنیوم با پروتئین ترکیب می شود تا سلنئوپروتئین های آنتی اکسیدانی را تشکیل دهد. این مواد باعث جلوگیری از آسیب سلولی بر اثر رادیکال های آزاد می شوند و ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی کمک کنند. سلنیوم همچنین ممکن است در کاهش آرتروز نیز نقش داشته باشد.