اریون ( گوشک یا خوکلک ) علائم و درمان ها

علت اصلی بیماری اریون ( گوشک یا خوکلک ) ویروسی است که اختصاصا غدد بزاقی بنا گوش را در نوجوانان و در بزرگسالان بیضه ها، تخمدان ها و لوزالمعده را مبتلا می سازد. این بیماری بیشتر در افراد بین ۵ الی ۱۵ سال شیوع دارد اما در سنین بالای ۴۰ سال نیز گزارش شده است. مصونیت از بیماری در اثر ابتلا ایجاد می شود اما در مواردی هم تکرار ابتلا به اریون مشاهده شده است. دوره نهفتگی این بیماری در حدود ۱۸ روز است اما ممکن است تا ۲۶ روز نیز ادامه داشته باشد. در این دوران معمولا نشانی از بیماری وجود ندارد.

علائم اریون

در نخستین دوره بیماری که بین ۱۲ الی ۲۴ ساعت ادامه دارد علائمی شبیه به گریپ وجود دارد. این علائم معمولا همراه با بالا رفتن تب، گلو درد، درد کم در پشت و یا زیر گوش به هنگام جویدن می باشد.

غذاهایی مانند آبلیمو و خیارشور درد شدیدی ایجاد می کنند. بعد از این دوره هر دو طرف فک در اثر التهاب غدد بزاقی ورم می کند. بیماری از شروع این علائم حدودا ۱۰ روز به طول می کشد و در این دوران جویدن و بلع غذا بسیار دردناک می شود.

۲۴ ساعت قبل از پیدایش ورم بیمار می تواند اریون Mumps را منتقل کند. اما عموما مسری بودن این بیماری معتدل است. اریون برای بزرگسالان بسیار خطرناک تر از کودکان است. یکی از عوارض خطرناک این بیماری برای بزرگسالان، عقیم شدن آنها می باشد.

اریون ( گوشک یا خوکلک ) علائم و درمان ها
اریون

درمان اریون

بهترین راه درمان این بیماری استراحت در دوران ورم و استفاده از غذاهای نرم، آبکی و بدون ادویه است. زیرا غذاهای تند، چاشنی دار، ترش و ادویه دار باعث تحریک غدد و ترشح بزاق می شود و عمل بلع را سخت تر می کند.

کمپرس آب گرم و یا سرد بر روی غدد زیر گردن می تواند ورم را کاهش دهد و برای درمان تب و درد معمولا آسپرین تجویز می شود. غرغره کردن با داروهای آنتی بیوتیک نیز می تواند در بهبود بیماری موثر باشد. همان طور که گفته شد از دیگر عوارض این بیماری ابتلا بیضه ها و تخمدان ها است. در این میان احتمال ابتلای بیضه ها بیش از تخمدان ها است. اما استراحت کافی و حرکت نکردن می تواند از شیوع بیماری و حرکت آن به سمت بیضه ها جلوگیری کند.