از تاثیر هویج بر روی کبد و سلامت آن چه می دانید؟

اگر به فکر یک رژیم غذایی خوب برای کبد خود هستید، هویج را از قلم نیاندازید. برای کارکرد صحیح کبد، طیف وسیعی از مواد غذایی نیاز دارید. اما تاثیر هویج بر روی کبد غیر قابل انکار است.

کبد ارگان بزرگی در بدن است  که وظایف زیادی از جمله هضم، تنظیم سوخت و ساز بدن و از بین بردن سموم را به عهده دارد. رعایت یک رژیم غذایی متعادل به بازسازی سلول های کبد کمک کرده و می تواند سلامت این ارگان مهم بدن را به همراه داشته باشد. بر اساس گزارش بنیاد ملی کبدی، تاثیر هویج بر روی کبد ثابت شده است. در این گزارش آمده است که هویج به کمک چند ماده مغذی مانند فیبر و آنتی اکسیدان، به طور مستقیم برای سلامت کبد مفید است.

تاثیر هویج بر روی کبد

کاروتنوئیدها مواد زائد را در دفع می کنند

هویج یکی از منابع غنی از کاروتنوئیدی به نام بتا کاروتن است که در بدن به ویتامین A تبدیل می شود. کاروتنوئیدها برای سالم نگه داشتن کبد مفید هستند. کبد برای حذف ضایعات صفرا تولید می کند. اما صفرا تا زمانی که چربی وارد روده کوچک شود، در کبد و کیسه صفرا باقی می ماند. کاروتنوئیدها محلول در چربی هستند. بنابراین زمانی که هویج می خورید، این ماده در هویج موجب تحریک آزاد شدن صفرا به جریان خون و حذف مواد زائد می شود. مطالعات آزمایشگاهی با استفاده از موش ها نشان داد که بتا کاروتن ممکن است از آسیب کبدی ناشی از الکل جلوگیری کند. نتایج این مطالعه در شماره ژوئن ۲۰۱۳ مجله Hepatobiliary Surgery and Nutrition منتشر شده است.

فیبر، حجم کار کبد را کم می کند

به گزارش بنیاد کبد آمریکا، فیبر غذایی کمک می کند تا کار کبد کم شود. فیبر نامحلول،مدفوع حاوی سم را در دستگاه گوارش حرکت می دهد. این موضوع باعث می شود که استرس از روی کبد برداشته شده و سموم به سادگی دفع شوند.  فیبر محلول نیز برای سلامت کبد مفید است. مطالعات آزمایشگاهی بر روی موش ها نشان می دهد که فیبر محلول میزان چربی در کبد را کاهش می دهد. نتایج این تحقیق نیز در شماره ماه سپتامبر ۲۰۱۴ مجله Journal of Nutrition منتشر شده است. یک هویج بزرگ ۸ درصد از مقدار مورد نیاز روزانه فیبر را برای فردی که باید ۲۰۰۰ کالری روزانه مصرف کند، فراهم می کند.

آنتی اکسیدان ها برای حفظ سلامت کبد مفیدند

کبد مواد سمی، که به نام رادیکال های آزاد شناخته می شوند و می توانند به سلول های آسیب برسانند را تجزیه می کند. شما می توانید با مصرف آنتی اکسیدان ها به خاطر خاصیت خنثی کنندگی رادیکال های آزاد، به محافظت از کبد خود کمک کنید. با خوردن  هویج، میزان کافی از ویتامین C و ویتامین E که دو آنتی اکسیدان مهم هستند را به بدن خود می رسانید. هنگامی که محققان جوندگان آزمایشگاهی را مورد آزمایش قرار دادند، متوجه شدند که هویج سطح آنتی اکسیدان ها در کبد را افزایش می دهد. نتایج کامل این تحقیق در شماره سپتامبر ۲۰۰۸ مجله Journal of Nutrition منتشر شده است.

هویج مایعات بدن را متعادل و به گردش در می آورد

حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از حجم خون بدن در کبد ذخیره می شود تا در زمان لزوم فیلتر شده و به جریان بیافتد. مایعات در خون از طریق فضاها خالی در کبد که در آن غدد لنفاوی تشکیل شده است، در جریان هستند. برای حفظ حجم مناسب و تراکم این مایعات، باید آب مصرف کنید. کمبود آب بر روی کبد استرس وارد می کند. بیست درصد از مایعات روزانه خود را از غذاهایی که می خورید به دست می آورید. این را به یاد داشته شاید که ۹۰ درصد حجم هویج آب است. پس بهتر است که برای آبرسانی به کبد از هویج استفاده کنید.