از خواص خرما و مزایای شگفت انگیز آن بیشتر بدانید

خرما نه تنها یک درمان خوشمزه است بلکه قادر است سلامت رژیم غذایی شما را نیز تامین کند. اگر چه خرما حاوی مقدار زیادی شکر است، اما مطالعه ای در مجله Nutrition منتشر شده که نشان می دهد که خرما قند خون را پایین نگه می دارد و پس از مصرف به طور قابل توجهی سطح قند خون را افزایش نمی دهد. مهم نیست که شما از خواص خرما برای سلامت کبد و قلب استفاده می کنید یا برای لذت بردن از آن. مهم این است که برای هر منظور از این محصول استفاده می کنید حد تعادل را رعایت کنید و در مصرف آن زیاده روی نکنید.

خرما ارزش غذایی بالایی دارد. این ماده حاوی کربوهیدرات ها و پروتئین ها می باشد، بنابراین در یک مفهوم کلی یک ماده مغذی به حساب می آید. یکی از مهمترین خواص خرما ویتامین های موجود در آن است. خرما با ویتامین های ضروری از جمله ویتامین های B، A، K، C غنی شده، و منبع خوبی از منیزیم، پتاسیم، روی، مس و دیگر مواد معدنی ضروری و حیاتی است. اگر چه از خرما به عنوان یک منبع غذایی اصلی در بسیاری از مناطق جهان استفاده می شود، اما این ماده در حال حاضر برای خواص درمانی که دارد نیز مورد توجه پزشکان قرار گرفته است.

خواص خرما

سلامت جهاز هاضمه

خرما منبع خوبی از فیبر محلول و نامحلول است. فیبر برای حمایت از دستگاه گوارش بسیار حیاتی است. سیستم گوارش، به میزان کافی از هر دو نوع فیبر، برای اطمینان از حرکت صحیح مواد غذایی در دستگاه گوارش نیاز دارد. همانطور که می دانید مواد غذایی برای جذب توسط دستگاه گوارش باید با یک سرعت ثابت در روده و معده و سایر اندام های دستگاه گوارش حرکت کنند. این سرعت حرکت نه تنها باعث جذب بهتر مواد غذایی می شود بلکه از تخمیر غیر صحیح مواد غذایی و ایجاد مشکلات گوارشی جلوگیری می کند. پس شما می توانید در زمان ابتلا به یبوست از خرما استفاده کنید. فیبر موجود در خرما منجر به بهبود عملکرد روده ها می شود.

تنظیم کلسترول LDL

فیبر موجود در خرما روند هضم را بهبود بخشیده و در همان زمان نیز میزان کلسترول LDL که می تواند از طریق دستگاه گوارش جذب شود را، کاهش می دهد. مصرف فیبر یکی از ۱۰ راه موثر برای کاهش کلسترول به طور طبیعی است. کلسترول LDL که اغلب به کلسترول “بد” نامیده می شود، به رگ های خونی چسبیده و به طور بالقوه باعث ایجاد انسداد در آن ها می شود. این انسداد ها عامل ایجاد بیماری هایی مانند بیماری های قلبی هستند. کلسترول LDL همچنین می تواند نوع خفیفی از التهاب در سیستم عروقی را ایجاد کند.

نوروپاتی محیطی

علائم نوروپاتی محیطی عبارتند از درد و بی حسی یا ضعف در دست ها، پاها و سایر اندام. نوروپاتی محیطی از عوارض شایعی است که اغلب بیماران دیابتی آن را تجربه می کنند. این عارضه ناشی از آسیب های عصبی است که رخ می دهد. درمان این بیماری معمولا بسیار سخت است و اکثر روش ها موجب کاهش علائم آن شده و منجر به درمان قطعی نخواهند شد. اما یکی از خواص خرما مخافظت از بدن در برابر نوروپاتی محیطی و درمان برخی از علائم آن است.

جلوگیری از انسداد عروق

تصلب شرایین (مسدود شدن شریان) بزرگترین علت سکته قلبی و مغزی است و از آن به عنوان قاتل خاموش یاد می شود. این وضعیت کشنده، نتیجه تنگ شدن و سخت شدن شریان ها می باشد. در تصلب شرایین، بر روی دیواره های رگ ها، پلاک هایی ساخته می شود که باعث انسداد می شوند. اگر این پلاک ها از رگ جدا شده و اصطلاحا شکسته شوند، می توانند انسداد مرگباری در نتیجه قطع جریان خون به اندام های مختلف و حیاتی بدن، ایجاد کنند. خرما آنتی اکسیدان و اسیدهای فنلی زیادی را در خود جای داده است. این مواد اثرات ضد آتروژنیک داشته و به جلوگیری از انسداد سرخرگها کمک می کند. خواص خرما در این مورد زمانی که با آب و یا عصاره انار ترکیب شود افزایش یافته و می تواند خفاظت بیشتری از شریان ها انجام دهند.

از خواص خرما و مزایای شگفت انگیز آن بیشتر بدانید
از خواص خرما و مزایای شگفت انگیز آن بیشتر بدانید

حفاظت از کبد

سموم، آلاینده ها، و مواد شیمیایی موجود در مواد غذایی می توانند به شدت سلامت کبد را  تحت تاثیر قرار داده و عملکرد آن را مختل کنند. کبد مسئول تولید بسیاری از ترکیبات مورد نیاز برای سلامت بدن شما است. کبد قادر است از طریق فیلتر کرده خون مواد زائد و سموم را از بدن دفع کند. این سموم و مواد زائد می توانند به بافت کبد آسیب برسانند.

فیبروز کبد نتیجه بهبود زخمی است که در کبد بر اثر آسیب های کبدی رخ می دهد. زمانی که کبد آسیب دیده است، بافت همبند به عنوان بخشی از فرایند درمان، کلاژن اضافی و سایر ترکیبات مناسب برای ساخت بافت کبد و یا موثر بر عملکرد آن را تشکیل می دهد. خرما و یا عصاره دانه خرما به تنظیم و کاهش مقدار فیبروز کبد کمک کرده، بنابراین ممکن است در درمان بیماری هایی مانند سیروز کبدی مفید باشد. شما حتی می توانید اثر مثبت خرما را با مصرف قهوه افزایش دهید. کافی است روزی ۳ فنجان قهوه را به جای شکر به همراه خرما استفاده کنید تا کبد سالم تری داشته باشید. علاوه بر این در یک مطالعه نشان داده شد که عصاره دانه مورینگا نیز برای درمان فیبروز کبد مفید است.

کاهش التهاب

التهاب برای بدن ضروری است. اما روند التهابی که به مواد شیمیایی وابسته است می تواند به سلول ها، بافت ها، و ارگان های بدن شما آسیب برساند. التهاب مزمن و یا خفیف علت ریشه ای بسیاری دارد و ممکن است از بیماری هایی مانند آلرژی، آسم و آرتریت ایجاد شود. التهاب همچنین ممکن است نقش مهمی در پیشرفت انواع خاصی از سرطان داشته باشد. با توجه به این شرایط مواد مغذی که در رژیم غذایی ما قرار می گیرند باید قادر باشند تا فرآیندهای التهابی بدن را کنترل و تنظیم کنند. خرما و عصاره هسته خرما حاوی ترکیباتی است که باعث کاهش تولید سیتوکین های التهابی، که عامل اصلی التهاب هستند، می شوند.

اگر شما با التهاب و بیماری های مزمن مواجه هستید،علاوه بر موارد بالا باید در مورد اهمیت سموم زدایی بدن نیز اطالاعات کافی داشته باشید. برخی بر این باورند که سم زدایی با از بین بردن سم های ناخواسته از بدن و بهبود هضم و در نتیجه کاهش التهاب، کلید مبارزه با بیماری است.

حفاظت آنتی اکسیدانی

حفاظت آنتی اکسیدانی یک نقش حیاتی در سلامت عمومی بدن دارد. هر بار که شما ورزش می کنید، بدن شما رادیکال های آزادی که می توانند به بافت آسیب برسانند، تولید می کند. آلاینده ها نیز یک منبع از رادیکال های آزاد هستند که می توانند به بدن ما صدمه وارد کنند. ثابت شده است که آنتی اکسیدان ها نقش مهمی در حمایت از سلامت بدن بازی می کنند. یکی از بهترین خواص خرما این است که شامل تعدادی از ترکیبات مختلف آنتی اکسیدانی است. مطالعات متعدد محتوای آنتی اکسیدانی خرما را گزارش کرده اند و حضور ترکیباتی که به مهار فعالیت رادیکال های آزاد کمک می کنند را، اثبات کرده اند.

حمایت از زایمان و بارداری سالم

در یک مطالعه بر روی زنان باردار، مشخص شد که مصرف خرما باعث اتساع دهانه رحم و آسان شدن زایمان طبیعی می شود. این به این معناست که برای زایمان، نیاز کمتری به استفاده از روش های القای زایمان است.

افزایش سلامت قلب و عروق

فیبر نه تنها از سیستم گوارش محافظت می کند، بلکه نقش مهمی در حمایت از سلامت قلب و عروق ایفا می کند. مقدار مناسب از فیبر برای کاهش سطح کلسترول، کنترل فشار خون و تنظیم سطح قند خون حیاتی است.

چه مقدار خرما در روز بخوریم؟

خرما قند زیادی دارد. به طوری که در هر ۱۰۰ گرم میوه درخت خرما، ۶۶٫۵ گرم قند یافت می شود. به طور کلی توصیه می شود برای کاهش مصرف قند تا حد امکان، حتی زمانی که قند در دسترس دارید از میوه ها استفاده کنید. اما در مورد خرما توصیه شده که حتی با وجود خواص بسیاری که برای آن تعریف شده، روازنه بین ۳ الی ۴ عدد از این میوه بیشتر استفاده نکنید.