خواص اسانس گل رز

تحقیقات و تجربیات شخصی به دانشمندان نشان داده اند که اسانس روغنی گل رز می تواند آکنه را بهبود بخشد، هورمون های بدن را متعادل کند، در از بین بردن اضطراب نقش داشته باشد، موجب بهبود افسردگی شود و روزاسه را کاهش و میل جنسی را به طور طبیعی افزایش دهد. به طور سنتی از اسانس گل رز برای کاهش غم و اندوه، درمان تنش عصبی، کاهش سرفه، بهبود زخم، ارتقاء سلامت پوست، درمان آلرژی و درمان سردرد استفاده می کنند. این اسانس دارای خواص ضد التهابی قوی نیز می باشد.

در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت می خواهیم بیشتر در مورد خواص اسانس گل رز برای پوست و سایر قسمت های بدن صحبت کنیم.

اسانس گل رز چیست؟

این اسانس را بیشتر از گل محمدی (Rosa damascena) می گیرند اما در برخی از نقاط جهان از رز centifolia نیز اسانس گرفته می شود. در روش سنتی، برگ های این گیاه را با کمی آب جوشانده و بخار متساعد شده از آن را سرد می کنند. بخار سرد شده عصاره ای ایجاد می کند که به آن اسانس گل رز گفته می شود.

محققان کشف کرده اند که اسانس گل رز حاوی چندین ترکیب درمانی زیر است:

  • Citronellol که برای دفع پشه بسیار مفید است.
  • سیترال که خواص ضد میکروبی قوی دارد و برای سنتز ویتامین A در بدن ضروری است.
  • Carvone که برای هضم موثر غذا مفید است.
  • Citronellyl Acetate که عامل ایجاد کننده عطر دلپذیر در گل رز است.
  • Eugenol که قوی ترین آنتی اکسیدان موجود در جهان است.
  • Farnesol که یک آفت کش طبیعی محسوب می شود.
  • متیل یوژنول که یک ضد عفونی کننده و بی حس کننده موضعی است.
  • Nerol که آنتی بیوتیک معطری است.
  • فنیل استالدئید عامل ایجاد کننده بوی شیرین در این گل است و در شکلات نیز یافت می شود.
  • فینیل گرانویول که شکل طبیعی گرانیول است.

خواص گل رز

درمان افسردگی و اضطراب

یکی از خواص اسانس گل رز به توانایی ترکیبات آن در بهبود خلق و خوی باز می گردد. مجله Complementary Therapies in Clinical Practice اخیرا مطالعه ای را منتشر کرده است که نشان می دهد وقتی از آروماتراپی گل رز برای افراد مبتلا به افسردگی و یا اضطراب استفاده می شود، این واکنش در بدنشان رخ می دهد.

در این مطالعه گروهی متشکل از ۲۸ خانمی که افسردگی پس از زایمان را تجربه می کردند، به دو گروه تقسیم شدند. یک گروه دو بار در هفته هر بار ۱۵ دقیقه به مدت چهار هفته با ترکیبی از اسانس گل رز و اسطوخودوس آروماتراپی کردند و گروه دوم هیچ درمانی به غیر از درمان های دارویی نداشتند.

نتایج این تحقیق کاملا قابل توجه بود. گروهی که از آروماتراپی استفاده کرده بودند، نسبت به گروه کنترل بهبود قابل توجهی در مقیاس EPDS و مقیاس اختلال اضطراب عمومی داشتند. بنابراین استفاده از این اسانس نه تنها شدت افسردگی پس از زایمان را به میزان قابل توجهی کاهش داد، بلکه در بهبود اختلال اضطراب عمومی نیز نقش داشت.

مبارزه با آکنه

اسانس گل رز خواص فراوانی برای پوست دارد. به همین دلیل هم در محصولات آرایشی و بهداشتی زیاد از آن استفاده می شود. خواص ضد میکروبی این عصاره تنها یکی از دلایلی است که استفاده از این عصاره در لوسیون ها و کرم های مختلف را توجیح می کند.

در سال ۲۰۱۰، محققان مطالعه ای را انجام دادند که نشان داد اسانس گل رز، در مقایسه با ۱۰ اسانس دیگر، فعالیت ضد باکتری بسیار قوی دارد. در این آزمایش مشخص شد که روغن گل رز، همراه با روغن آویشن، اسطوخودوس و دارچین با رقت ۰٫۲۵ درصد می توانند در عرض ۵ دقیقه باکتری های عامل آکنه را به طور کامل نابود کنند.

مبارزه با پیری

این اسانس دارای اثرات ضد التهابی قوی است. علاوه بر این، گل رز حاوی آنتی اکسیدان هایی است که با رادیکال های آزاد مبارزه می کنند. همانطور که می دانید رادیکال های آزاد به پوست آسیب رسانده و روند پیری را تسریع می کند. رادیکال های آزاد می توانند به بافت های پوست نیز آسیب رسانده و موجب ایجاد چروک، خطوط ریز و کم آبی بدن شوند.

افزایش میل جنسی

از آنجایی که اسانس گل رز به صورت یک عامل ضد اضطرابی در بدن عمل می کند، استفاده از آن می تواند تا حد زیادی به مردان مبتلا به اختلال عملکرد جنسی مرتبط با اضطراب و استرس عملکردی کمک کند. این ماده همچنین ممکن است در تنظیم هورمون های جنسی موثر بوده و باعث افزایش میل جنسی شود.

یک کارآزمایی بالینی که نتایج آن در سال ۲۰۱۵ منتشر شده است، به بررسی تاثیر استفاده از اسانس گل رز، در مقایسه با مصرف داروهای ضد افسردگی شایع مانند بازدارنده های بازجذب سروتونین (SSRI) بر روی بدن ۶۰ بیمار مبتلا به اختلال افسردگی عمده و اختلال عملکرد جنسی پرداخت.

نتایج بسیار جالب بود. استفاده از این اسانس باعث بهبود اختلال عملکرد جنسی در بیماران مرد شد. علاوه بر این، استفاده از این روش علائم افسردگی را کاهش و اختلال عملکرد جنسی را بهبود داد.

خواص اسانس گل رز
خواص اسانس گل رز

بهبود دیسمنوره (قاعدگی های دردناک)

در یک مطالعه بالینی که نتایج آن در سال ۲۰۱۶ منتشر شد، تاثیر اسانس گل رز بر روی بدن زنان مبتلا به دیسمنوره بررسی گردید. تعریف پزشکی دیسمنوره، درد زیر شکم و پایین کمر است که قبل از شروع یا در طی دوره قاعدگی اتفاق می افتد.

در این تحقیق محققان ۱۰۰ بیمار را به دو گروه تقسیم کردند. یک گروه از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی استفاده کردند و گروه دیگر با داروهای ضد التهابی همراه با آروماتراپی با اسانس گل رز درمان شدند. پس از ۱۰ دقیقه تفاوت معنی داری بین احوالات دو گروه مشاهده نشد. اما پس از ۳۰ دقیقه، گروهی که از طریق آروماتراپی گل رز درمان شده بودند، درد کمتری نسبت به گروه دیگر داشتند.

مطالعه حاضر نشان می دهد که آروماتراپی با اسانس گل رز یک روش درمان غیر دارویی برای قاعدگی های دردناک است و می توان از آن به عنوان مکمل در کنار دیگر روش های درمان جهت کاهش درد در افراد مبتلا به دیسمنوره استفاده کرد.

روش های استفاده از این اسانس

دو روش اصلی برای استفاده از این اسانس وجود دارد:

استنشاق: اگر دستگاه بخور دارید کافی است که چند قطره از این اسانس را درون مخزن دستگاه بریزید و آن را روشن کنید. اگر دستگاه بخور ندارید چند قطره از اسانس گل رز را با کمی آب رقیق کرده و آن را در فضای خانه اسپری کنید.

استفاده موضعی: ابتدا باید اسانس گل رز را با روغن جوجوبا به نسبت ۱ به ۱ ترکیب کنید. سپس مقداری از آن را روی پوست آرنج بمالید. اگر پس از چند دقیقه علامتی در پوست ایجاد نشد، می توانید از این ترکیب به صورت گسترده روی پوست استفاده کنید.

چند نکته مهم در مورد استفاده از این اسانس

معمولا اسانس های گیاهی خوراکی نیستند. بنابراین سعی کنید فقط از طریق روش های ذکر شده در بالا از این اسانس استفاده کنید. هرگز اسانس های گیاهی را روی غشاهای مخاطی مانند چشم استفاده نکنید. اگر پوست حساسی دارید، همیشه اسانس گل رز را با یک روغن حامل رقیق کنید و قبل از مصرف موضعی، تست حساسیت انجام دهید.

این اسانس را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

منابع:

  1. Pharmacological Effects of Rosa Damascena
  2. Therapeutic efficacy of rose oil: A comprehensive review of clinical evidence
  3. The effects of clinical aromatherapy for anxiety and depression in the high risk postpartum woman – a pilot study
  4. Activities of ten essential oils towards Propionibacterium acnes and PC-3, A-549 and MCF-7 cancer cells
  5. Rosa damascena oil improves SSRI-induced sexual dysfunction in male patients suffering from major depressive disorders: results from a double-blind, randomized, and placebo-controlled clinical trial
  6. Primary Dysmenorrhea
  7. Investigating the effect of rose essential oil in patients with primary dysmenorrhea