استراحت مطلق بارداری

استراحت مطلق بارداری وضعیتی است که پزشک شما در زمان بارداری، بخصوص در ماه های آخر، برایتان تجویز نماید. اما زنان باردار دوست دارند بدانند شرایط استراحت مطلق بارداری چیست و در چه زمانی چنین شرایطی ممکن است از سوی پزشک مطرح شود. در این مطلب پیام سلامت شما را با نکاتی مهم پیرامون این موضوع آشنا می کنیم.

در حالت معمول زنان در دوران بارداری می توانند تمامی فعالیت های روزمره خود را که قبل از بارداری داشته اند؛ داشته باشند. از موارد ساده مثل بیرون رفتن، خرید کردن و… تا مواردی مثل ورزش کردن و رابطه جنسی و… اما گاهی تحت شرایط خاصی پزشک استراحت مطلق بارداری را تجویز می کند. در این شرایط معمولا توصیه های مبنی بر بلند نکردن اچسام سنگین در دوران بارداری، توقف ورزش در دوران بارداری، قطع رابطه جنسی در دوران بارداری و موارد مختلف دیگر پیشنهاد می شود.

مشکلاتی که منجر به استراحت مطلق بارداری می شود

اگر هریک از موارد زیر درباره شما صادق است، امکان مواجه شدن با استراحت مطلق در دوران بارداری برای شما بالا خواهد بود.

  1. سابقه سقط جنین در زنان باردار
  2. زنان چند قلو باردار
  3. سوراخ بودن و پارگی کیسه آب جنین
  4. نارسایی دهانه رحم ( این مشکل موجب زودتر از موعد باز شدن دهانه رحم و زایمان زودرس می شود )
  5. انقباضات عضلات شکم ( این مورد نیز از دلایل زایمان زودرس است )
  6. لکه بینی در دوران بارداری که معمولا به علت پارگی بند ناف، خونریزی های معمول و جفت سرراهی ایجاد می شود.
  7. انواع بیماری های حادث شده برای باردار

نکته: فراموش نکنید که یکی از ساده ترین روش های کنترل مشکلات در دوران استراحت مطلق بارداری ایجاد تعادل در تغذیه و استفاده از رژیم های غذایی مناسب است.

عوارض استراحت مطلق در بارداری چیست؟

معمولا استراحت مطلق خود موجب ایجاد عوارض گوناگونی در فرد باردار می شود که البته معمولا پس از پایان دوره برطرف شده و از طرفی باعث می شود تنها در شرایطی که واقعا نیاز به استراحت مطلق بارداری است، این تجویز صورت گیرد. در ادامه فهرست وار به موارد معمول این عوارض اشاره می کنیم.

  • افسردگی های موقت که ناشی از بی حوصلگی و یکجا نشینی مداوم است.
  • دردهای عضلانی بخصوص کمردرد ناشی از یکجانشینی و عدم فعالیت
  • یبوست
  • ضعف و بی حالی و…
استراحت مطلق بارداری چرا و چگونه
استراحت مطلق بارداری چرا و چگونه

اما به هر حال سلامت نوزاد درون رحم شما بر هر چیزی ارجحیت دارد؛ پس بهتر است در صورت تجویز استراحت مطلق بارداری به هر صورت با کیفیت مناسب موارد گفته شده را رعایت کنید. این امر برای سلامتی فرد باردار نیز مهم است. چرا که رعایت نکردن موارد تجویز شده مشکلاتی فراتر از مشکلات استراحت مطلق ایجاد می کند. اما در ادامه پیشنهاداتی داریم تا بتوانید دوران استراحت مطلق را راحت تر و بهتر سپری کنید:

  • مواد غذایی حاوی فیبر را بیشتر مصرف کنید. این کار باعث می شود کمتر دچار مشکل یبوست شوید.
  • با تماشای فیلم و مطالعه کتاب خود را سرگرم کنید ( قطعا فیلم ها و کتاب های شاد و امیدوار کننده بهتر است )
  • لباس خود را در فواصل کوتاه تری تعویض کنید و رنگ های روشن بپوشید.
  • با دوستانتان صحبت کنید و از آنها بخواهید برای هم صحبتی نزد شما بیایند.
  • بازی های فکری و نوشتن خاطرات روزهای بارداری نیز پیشنهادی است که هم باعث گذر سریع تر زمان می شود و هم بعدها خاطرات خوشی برای شما ایجاد می کند.

در نهایت فراموش نکنید که استراحت مطلق بارداری به شما کمک می کند که راحت تر، به موقع تر و سالم تر زایمان کنید و سلامت خود و فرزندتان را با احتمال بالاتری حفظ کنید. در استراحت مطلق اندام های داخلی شما از جمله قلب و کلیه عملکرد بهتری دارند و جریان خون در جفت و بند ناف نوزاد درون رحم شما بهتر خواهد بود. همچنین در استراحت مطلق امکان زایمان زودرس تا حد زیادی کاهش می یابد.