ایمنی، هشدارها و توصیه ها استفاده از رنگ در بارداری

اساسا سه دسته رنگ وجود دارد که ممکن است یک زن باردار با آن مواجه باشد. لاتکسی، روغنی و لعابی. درجه سمی بودن استفاده از رنگ در بارداری یک چالش بزرگ برای محقیق است و در حال حاضر هیچ روش دقیق برای اندازه گیری واقعی میزان تاثیر استفاده از رنگ در بارداری وجود ندارد. احتمال و شدت سمی بودن رنگ بستگی به مواد شیمیایی موجود در رنگ، حلالی که برای رنگ استفاده می شود و میزان قرار گرفتن در معرض آن دارد.

در این مقاله مجله پیام سلامت می خواهیم شما را با ایمنی، هشدارها و توصیه ها استفاده از رنگ در بارداری آشنا کنیم.

تاثیر استفاده از رنگ در بارداری

رنگ کردن خانه

یکی از سوالات شایع در بین زنان باردار این است که آیا رنگ کردن اتاق نوزاد برای من بی خطر است؟ متاسفانه، هیچ مطالعه ای که اثر نقاشی کردن خانه بر روی بارداری و جنین در حال رشد را اندازه گیری کند وجود ندارد.

در حال حاضر، فرض بر این است که وقتی خانه را نقاشی می کنید، بدنتان در معرض سطوح پایین از عوارض رنگ است. اما اکثر دانشمندان توصیه می کنند که تا جای ممکن از قرار گرفتن در معرض رنگ های حاوی جیوه و رنگ هایی که بر پایه روغن تهیه شده اند خودداری کنید. شما همچنین باید قرار گرفتن در معرض رنگ های لاتکسی که شامل استرها اتیلن گلیکول و بیکیدس هستند را به حداقل برسانید. در حالت ایده آل، بهتر است به جای خودتان شخص دیگری رنگ کردن اتاق نوزاد را به عهده بگیرد و شما نیز چند روزی خانه نباشید.

رنگ های حاوی سرب، در دهه ۷۰ میلادی رایج بودند. بنابراین از آن جا که سرب برای بارداری بسیار مضر است، توصیه می شود که از قرار گرفتن در معرض رنگ های قدیمی خودداری کنید. به گزارش اداره غذا و داروی آمریکا FDA، قرار گرفتن در معرض سرب، احتمال مسمومیت با سرب و عقب ماندگی ذهنی جنین را افزایش می دهد. به همین دلیل توصیه می شود زمانی که همسر یا فرد دیگری در حال خراش دادن و سمباده کشیدن رنگ های قدیمی خانه است، به هیچ عنوان در خانه نمانید.

اگر دوست دارید اتاق نوزادتان را خودتان رنگ کنید حتما از دستور العمل زیر استفاده کنید:

  • از پوست خود با پوشیدن لباس های محافظ که شامل شلوار بلند، پیراهن های آستین بلند و دستکش است محافظت کنید.
  • اتاقی که در حال رنگ کردن آن هستید را به تهویه مجهز کنید. باز کردن پنجره ها و کار گذاشتن فن یک ایده عالی است.
  • زمانی که بر روی این پروژه صرف می کنید را به حداقل برسانید و هر چند دقیقه یک بار هوای تازه استنشاق کنید.
  • مواد غذایی و نوشیدنی ها را به دور از اتاقی که در حال رنگ آن هستید و حلال و مواد شیمیایی نگهداری کنید.

قرار گرفتن در معرض رنگ های صنعتی

قرار گرفتن در معرض رنگ های صنعتی به دلایل شغلی (مانند شغل نقاشی اتومبیل) نگرانی عمده ای در دوران بارداری محسوب می شود. زیرا سطح قرار گرفتن در معرض رنگ و حلال آن در این مشاغل زیاد است. بزرگترین نگرانی نیز استفاده از رنگ های اسپری است. زیرا این رنگ ها غبار زیادی تولید می کنند و به راحتی استنشاق می شوند. استفاده از لباس های حفاظتی و تهویه موثر، می تواند به کاهش سطح قرار گرفتن در معرض رنگ و خطر بالقوه آن برای نوزاد کمک کند.

برخی از زنان در این دوران ویار استنشاق رنگ می کنند. این کار نیز بسیار خطرناک است. استنشاق رنگ به مدت طولانی یعنی شما در معرض زیاد رنگ هستید و خطر آسیب به نوزادتان از جمله سقط جنین و یا نقص مادرزادی افزایش یافته است.

با این وجود هیچ مطالعه نتوانسته نشان دهد که قرار گرفتن عادی و اتفاقی در معرض رنگ (به عنوان مثال نقاشی یک اتاق) قطعا برای جنین مضر است. تنها مطالعاتی که انجام شده است توانسته اند ثابت کنند که، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض رنگ، مانند استنشاق منظم، پتانسیل سقط جنین و ایجاد ناهنجاری ها در بارداری را دارد.

بنابراین اگر تنها یک بار در معرض رنگ بودید، نگران نباشید. به گزارش کارشناسان FDA، رنگ های امروزی حاوی سرب نیستند به همین دلیل احتمالا استفاده از آن ها برای زنان باردار خطرناک نیست.

توصیه ها و اقدامات احتیاطی در مورد استفاده از رنگ در بارداری

  • اجتناب از قرار گرفتن در معرض رنگ و حلال ها، امن ترین مسیر برای جلوگیری از عوارض آن است.
  • قبل از این که اتاق نوزاد را رنگ کنید با پزشک مشورت کنید.
  • سعی کنید به مدت طولانی در معرض رنگ نباشید.
  • لباس های محافظ از جمله ماسک بپوشید و پنجره های خانه را باز نگه دارید.
  • از مصرف رنگ های لاتکسی که شامل حلال هایی مانند استرها اتیلن گلیکول و بیکیدس هستند اجتناب کنید.
  • به طور کلی، استفاده از رنگ های مبتنی بر آب، اکریلیک و رنگ های تمپرا بهتر از رنگ های روغنی هستند.
  • دفعات و مدت استفاده از رنگ در بارداری را محدود کنید.