فواید و مضرات استفاده از روغن نارگیل در پخت و پز

محققان چند سال پیش اعلام کردند که روغن نارگیل مقدار زیادی روغن غیر ضروری بد که عمدتا چربی های اشباع شده بودند را در خود جای داده است. با این حال، بسیاری از مطالعات اخیر نشان داده اند که روغن نارگیل فواید بسیاری برای سلامتی دارد که می توان آن ها در مقابل چربی های اشباع موجود در این روغن قرار داد. در ادامه قصد نداریم از مزایای روغن نارگیل صحبت کنیم بلکه می خواهیم از فواید و مضرات استفاده از روغن نارگیل در پخت و پز برای شما صحبت کنیم.

از آنجا که روغن های سنتی برای پخت و پز متفاوت از روغن نارگیل به نظر می رسند، ممکن است شما در ابتدا برای استفاده از این روغن تردید داشته باشید. اما نگران نباشید استفاده از روغن نارگیل برای پخت و پز بسیار آسان است. اولین چیزی که بیشتر مردم در مورد روغن نارگیل توجه می کنند سفید و جامد بودن این روغن است . روغن نارگیلی که به این شکل است تصفیه شده و کاملا طبیعی است و این موضوع نشان دهنده وجود چربی های اشباع در آن است. روغن نارگیل زمانی که بیش از ۷۶ درجه فارنهایت (۲۴ درجه سانتی گراد) گرما ببیند شروع به ذوب شدن می کند. شایان ذکر است که نوع دیگری از روغن نارگیل تکه ای وجود دارد که در دمای اتاق مایع است.

شما می توانید از این روغن برای تفت دادن، سرخ کردن و پخت و پز استفاده کنید. در واقع، می توان از این روغن در تمام دستورالعمل های غذایی به جای کره نیز استفاده کرد. یک نکته مهم در مورد روغن نارگیل وجود دارد و آن این است که این روغن تا حدود ۳۵۰ درجه فارنهایت (۱۸۷ درجه سانتی گراد) گرما را تحمل کرده و به راحتی اکسید نمی شود.

فواید و مضرات استفاده از روغن نارگیل در پخت و پز
فواید و مضرات استفاده از روغن نارگیل در پخت و پز

جوانب مثبت و منفی استفاده از روغن نارگیل برای پخت و پز

روغن نارگیل حاوی حدود ۹۰٪ چربی اشباع است این در حالی است که می توان آن را یکی از بزرگترین معایب این روغن دانست. اما به طور کلی علاوه بر مضراتی که استفاده از روغن نارگیل به همراه دارد فوایدی نیز برای آن برشمرده شده است که در ادامه آن ها را تشریح می کنیم.

مزایای استفاده از روغن نارگیل در پخت و پز

مزایای بسیاری برای استفاده از نوع بکر و خالص این روغن در پخت و پز وجود دارد که برخی از آن ها به قرار زیر می باشند:

  • چربی های اشباع در روغن نارگیل مقدار فراوانی اسید لوریک دارند. ثابت شده است که این اسید چرب، برای افزایش HDL، کلسترول خوب در خون مفید است. مطالعات دیگر نشان می دهد که اسید لوریک برای مبارزه با عفونت به بدن کمک می کند.
  • روغن نارگیل حاوی تری گلیسرید با زنجیره متوسط (MCT) است. بدن ما می تواند این ماده را به سرعت به انرژی تبدیل کند. در واقع این ماده در بدن ذخیره نمی شود بلکه به عنوان یک عامل، جهت آزاد سازی انرژی مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین، می توان از آن برای کاهش وزن کمک گرفت.
  • روغن نارگیل در برابر اکسیداسیون مقاوم تر است و درجه حرارت بالاتری را از روغن های معمولی تحمل می کند. این مهم است زیرا مطالعات نشان می دهد که وقتی چربی در فرآیند پخت و پز اکسیده می شود برای سلامتی بسیار زیان آور است.

مضرات استفاده از روغن نارگیل در پخت و پز

مضرات استفاده از روغن نارگیل در پخت و پز شبیه به مضرات استفاده از هر روغن دیگری در پخت و پز است. این نکات منفی عبارتند از:

  • روغن نارگیل تقریبا کالری معادل با سایر روغن ها دارد اما استفاده بیش از حد و روزانه آن می تواند میزان کالری جذب شده توسط بدن را افزایش دهد.
  • روغن نارگیل تصفیه شده می تواند طعم و بوی نارگیل را به مواد غذایی بدهد. برخی افراد طعم و عطر نارگیل را دوست نداشته به همین دلیل به این افراد توصیه می شود از روغن نارگیل در پخت و پز استفاده نکنند.