در سراسر جهان از عرق (اسانس، روغن) نعناع به عنوان یک درمان گیاهی برای ریزش مو استفاده می شود. در این مقاله به طور خاص در مورد نحوه استفاده از عرق نعناع برای رشد مو بحث می شود. ریزش مو مشکلی است که بسیاری از افراد، چه زن و چه مرد، در برهه ای از زندگی خود با آن مواجه می شوند . هنگامی که افراد متوجه می شوند که موهای آن ها در حال تغییر است، اعتماد به نفس آن ها کاهش می یابد. موهای ما اغلب بخشی از هویت ما را تشکیل می دهند، بنابراین ما برای حفاظت از آن ها تلاش زیادی می کنیم. ریزش مو در مردان اغلب با پیر شدن و داشتن یک گرایش ژنتیکی به سمت طاسی مردانه در ارتباط است. در زنان، این امر آزار دهنده است و ممکن است با چندین بیماری مختلف در ارتباط باشد و مهم است تا با ریشه این مشکل برخورد کنیم. بسیاری از مردم برای کم کردن سرعت ریزش مو و یا حتی افزایش رشد مو به درمان های طبیعی یا گیاهی رو می آورند. روش های زیادی برای درمان ریزش مو با استفاده از روغن کرچک، آب پیاز، سیر، رزماری و نخل باد بزنی اره ای وجود دارد.

آشنایی با عرق نعناع

نعناع یک گیاه بومی اروپا و خاور میانه است و در حال حاضر در بسیاری از مناطق جهان گسترش یافته است. این گیاه حاصل تلاقی بین گونه های نعناع آبی و نعناع معمولی می باشد و به طور گسترده ای برای پیشگیری و یا کاهش نفخ استفاده می شود و همچنین از آن به عنوان یک محرک معده استفاده می شود. روغن نعناع روغنی است که از کل گیاه بر روی سطح زمین، قبل از گل دهی استخراج می شود. این روغن خیلی تندتر و غلیظ تر از دیگر روغن هایی است (اسانس ها) که از طریق تقطیر به دست می آید. بیشتر اثرات مفید روغن نعناع به دلیل وجود ترکیب اصلی تشکیل دهنده  آن یعنی منتول می باشد. این ترکیب حس خنکی، تازگی و طراوت را ایجاد می کند. از روغن نعناع معمولا به عنوان طعم دهنده در غذاها و نوشیدنی ها و به عنوان یک عطر دهنده در صابون و لوازم آرایشی استفاده می شود. برخی از مستندات نشان می دهد که این روغن ممکن است به برطرف کردن علایم سندرم روده تحریک پذیر (IBS ) و رفع سوء هاضمه کمک کند. گزارش شده است که نعناع در شرایط آزمایشگاهی،  خواص ضد التهاب، ضد میکروبی، ضد قارچ و همچنین فعالیت آنتی اکسیدانی، ضد حساسیت و ضد تومور از خود نشان می دهد .عرق نعناع همچنین یکی از بهترین روغن های ضروری برای میگرن و سردرد ، برای تسکین آلرژی ، زگیل ، و یکی از ۱۶ روغن ضروری برتر برای از بین بردن درد و التهاب محسوب می شود .

درمان های رایج برای ریزش مو

محصولات کنونی برای درمان ریزش مو فیناستراید ( که با نام های تجاری پروسکار و پروپشیا نیز شناخته می شود) و ماینوکسیدیل موضعی (که با نام تجاری روگین نیز شناخته می شود) می باشند. ماینوکسیدیل در اصل به عنوان یک دارو برای فشار خون بالا است. به نظر می رسد که ماینوکسیدیل با افزایش جریان خون به سلول های پاپیلای پوستی فولیکولی، که نقش مهمی در کنترل چرخه تولید رشد مو بازی می کنند و یا با ایجاد یک التهاب محلی باعث تحریک رشد مو می شود. هر دو دارو فیناستراید و ماینوکسیدیل اثرات جانبی منفی دارند که شامل افزایش ضربان قلب، تنگی نفس، افزایش وزن سریع، ادم (آماس)، درماتیت سبورئیک، خارش پوست سر و پوسته پوسته شدن می باشند. هدف از این تحقیق در مورد روغن نعناع (که در زیر مورد بحث قرار می گیرد) برای تست اثر آن بر ارتقاء رشد مو بدون عوارض جانبی بود.

نحوه استفاده از عرق نعناع برای رشد مو
نحوه استفاده از عرق نعناع برای رشد مو

تحقیقات صورت گرفته درباره تاثیر عرق نعناع برای رشد مو

یک تحقیق کره ای که در مجله پژوهش سم شناسی در دسامبر ۲۰۱۴ منتشر شد اثر روغن نعناع بر رشد مو در موش را مورد بررسی قرار داد. حیوانات بر اساس برنامه های مختلف موضعی به ۴ گروه تقسیم شدند: سرم نمک، روغن جوجوبا، ۳٪ ماینوکسیدیل و ۳٪ روغن نعناع ترکیباتی بود که در این آزمایش بر روی هر گروه استفاده شد. هر ترکیب به صورت موضعی بر روی ناحیه تراشیده شده به مدت ۴ هفته، هفته ای ۶ روز و روزی یک بار به کار برده شد . در طول ۴ هفته مطالعه، موش ها از نظر رشد مو و پارامترهای دیگر مورد بررسی قرار گرفتند. از ۴ گروه آزمایش، گروه روغن نعناع قابل توجه ترین اثرات در رشد مو، افزایش قابل توجهی در ضخامت پوستی، تعداد فولیکول و عمق فولیکول نشان داد. این مطالعه نشان داد از هفته دوم، روغن نعناع سریع تر از سرم نمک و روغن جوجوبا باعث رشد مو شد. در هفته ۳، روغن نعناع به طور قابل ملاحظه ای رشد مو را  بیش از سرم نمک و روغن جوجوبا، و حتی بیشتر از ماینوکسیدیل تحریک کرد و افزایش داد. در هفته ۴، استفاده از روغن نعناع رشد مویی در حدود ۹۲٪ نشان داد، در حالی که استفاده از ماینوکسیدیل رشد مویی حدود ۵۵٪ نشان داشت. پژوهشگران همچنین دریافتند که عمق، اندازه و تعداد فولیکول های مو نیز به طور قابل توجهی در پوست درمان شده با روغن نعناع افزایش یافته است. محققان نتیجه گرفتند که نتایج به وضوح نشان می داد که مصرف موضعی روغن نعناع به طرز چشم گیری رشد مو را در پوست موش ها تحریک کرد و در نتیجه می تواند به عنوان طب جایگزین درمانی یا پیشگیرانه برای ریزش مو در انسان استفاده شود.

استفاده از عرق نعناع برای رشد مو – یک درمان خانگی

برای استفاده از فواید عرق نعناع برای رشد مو ها، شما می توانید روش های زیر را انجام دهید:

ماساژ عرق نعناع برای رشد مو

برای ماساژ روزانه و تحریک رشد مو های جدید، دو قطره از روغن نعناع را به یک قاشق غذاخوری روغن حامل مانند روغن جوجوبا یا روغن نارگیل اضافه کنید. و سپس آن را به پوست سر مالیده و حداقل ۳۰ دقیقه صبر کنید (بهتر است قبل از مصرف، مقدار کمی از آن را بر روی ناحیه کوچکی از پوست استفاده کنید تا مطمئن شوید که پوست شما به آن حساسیت نداشته و باعث تحریک پوستی نمی گردد). مراقب باشید که مخلوط با چشم تماس پیدا نکند.

افزودن روغن نعناع به شامپو

برای تغذیه روزانه موهای خود، عرق نعناع را به شامپو و یا نرم کننده خود اضافه کنید (شما می توانید از یک شامپوی ملایم و یا یک شامپو بچه استفاده کنید). به ازای هر اونس از شامپو و یا نرم کننده از ۴ الی ۶ قطره از روغن استفاده کنید. پوست سر را با شامپو و یا نرم کننده ماساژ داده و اجازه دهید شامپو چند دقیقه بر روی سر شما باقی بماند.

سایر درمان های طبیعی برای ریزش مو

– شما می توانید برای درمان ریزش مو و رشد مو از رزماری استفاده کنید.

–   روغن کرچک برای رشد مو مفید می باشد.

–   پیاز می تواند به عنوان یک درمان طبیعی برای رشد مو استفاده می شود

– با توجه به تحقیقات، سیر می تواند به رویش مجدد مو کمک کند.