استفاده از هیپنوتیزم جهت درمان اضطراب

در حالی که احساس ترس و نگرانی گاه به گاه طبیعی است، اما اضطرابی که همیشه وجود دارد و در طول فعالیت های روزانه شما ادامه می یابد، یک بیماری است. اضطراب درمان نشده به مرور زمان می تواند تشدید شود و باعث ایجاد تداخل در روابط و کیفیت زندگی شما شود. درمان های متداول و اثبات شده زیادی برای این اختلال وجود دارد. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت می خواهیم به صورت اختصاصی در مورد استفاده از هیپنوتیزم جهت درمان اضطراب صحبت کنیم.

درمان ها معمول برای اضطراب عبارتند از:

  • روان درمانی: صحبت کردن با یک درمانگر برای تشخیص عوامل و اصلاح  تفکر
  • گروه های پشتیبانی: که در آن شما می توانید با کسانی که با چالش های مشابه مواجه می شوند صحبت کنید.
  • داروهای اضطراب: معمولا برای از بین بردن نشانه ها تجویز می شوند.

هیپنوتراپی، یکی دیگر از درمان های تکمیلی است که در بعضی از افراد امید به درمان و اجتناب از دارو را افزایش می دهد.

آیا استفاده از هیپنوتیزم جهت درمان اضطراب موثر است؟

برخی از افراد معتقدند که هیپنوتیزم به عنوان یک گزینه درمانی مناسب و غیر دارویی برای اضطراب است. مطالعاتی وجود دارد که از این ادعا حمایت می کنند. یک بررسی ادبیات تجربی نشان داد هیپنوتیزم به طور موثر می تواند نشانه های شایع اضطراب مانند سردرد و ناراحتی های گوارشی را درمان کند. مطالعه دیگری که بر روی دانشجویان انجام شد نیز نشان داد که دانشجویانی که هیپنوتیزم دریافت می کنند، روز امتحان اضطراب کمتری دارند.

این تاثیر همان تاثیری است که وقتی که نوازندگان هیپنوتیزم را برای مبارزه با اضطراب عملکردی دریافت کردند به دست آوردند. این افراد پس از چند جلسه کاهش شدید اضطراب را هم بلافاصله پس از درمان و هم شش ماه بعد از آن تجربه کردند. طرفداران هیپنوتیزم به این نوع از نتایج مثبت به عنوان وعده در مورد درمان اضطراب اشاره دارد. اما می دانیم که این نتایج محدود هستند. تحقیقات بیشتری لازم است تا دریابیم که آیا این هیپنوتیزم است که موجب کاهش آرامش می شود؟

استفاده از هیپنوتیزم جهت درمان اضطراب
استفاده از هیپنوتیزم جهت درمان اضطراب

کارکرد استفاده از هیپنوتیزم جهت درمان اضطراب

جلسه هیپنوتیزم شبیه صحنه هایی نیست که در تلویزیون می بینید. شما در کنترل و آگاهی کامل از آنچه در حال وقوع است هستید. در این روش ذهن ناخودآگاه شما اجازه می دهد تا به جایی از ذهن که به آن آگاه ندارید وارد شوید که نگرانی هاییتان را بازگو کنید.

با دسترسی بیشتر به ضمیر ناخودآگاه ، درمانگر می تواند به شما کمک کند مشکلات و حتی خاطراتی که ریشه اضطراب شما هستند را پیدا کنید. هنگامی که این کار را انجام می دهید، شما و درمانگرتان می توانند از حالت آرام خود برای برخورد با این مسائل استفاده کنند و تفکراتی را که منجر به رفتارهای مضطرب می شود اصلاح کنید. این فرآیند در طول جلسات متعدد رخ می دهد، که معمولا از ۱ تا ۲ ساعت متغیر است. در طی و پس از جلسه باید احساس آرامش کنید.

خطرات و مزایای هیپنوتراپی

در حالی که هیپنوتیزم به عنوان درمان اصلی اضطراب محسوب نمی شود، اما یک روش نسبتا کم خطر است. از سوی دیگر، تجربه ایندرمان می تواند اثربخشی درمان های دیگر اضطراب  را بهبود بخشد. هیپنوتیزم روش بازی است و شما ممکن است بتوانید در جلسات درمانی منظم خود، در مورد موضوعاتی که نگرانتان می کنند بیشتر صحبت کنید. یک روان درمانگر می تواند  سطح آمادگی شما را بررسی کرده و تعیین کند که آیا شما نامزد مناسبی برای استفاده از هیپنوتیزم جهت درمان اضطراب هستید یا خیر؟