علت اسهال به همراه علائم پوستی (خارش، سوزش، زردی و تورم پوست)

اگر دچار اسهال به همراه علائم پوستی از جمله خارش، سوزش، زردی و تورم پوست، شده اید. در این مطلب پیام سلامت می توانید علت های احتمالی آن را بخوانید.

  1. در کودکان بیماری های مختلفی می تواند نشانگان، اسهال به همراه علائم پوستی داشته باشد. از جمله این موارد باید به عفونت های وروسی مثل سرخک، مخملک، سرخجه، آبله مرغان و مونونوکلئوز عفونی و نیز حساسیت به بعضی مواد غذایی را نام برد. در این بیماری ها خارش پوست و کهیر و ایجاد لکه های پوستی مایل به صورتی، که به دلیل انتشار هیستامین زیر پوست رخ می دهد؛ قابل مشاهده است.
  2. مسمومیت ناشی از خوردن ماهی های بزرگ گرمسیری نیز می تواند منجر به اسهال به همراه علائم پوستی شود. از جمله این ماهی ها باید ماهی خال مخالی، ماهی خاویاری و مار ماهی، اشاره کرد. لازم به ذکر است این دسته از ماهی ها در ایران کمتر مورد مصرف عمومی است. اسهال، سرگیجه، سوزن سوزن شدن لب ها و پوست از علائم این مسمومیت است که حدود ۳۰ دقیثقه پس از خوردن این ماهی ها پدیدار می شود. این مسمومیت ممکن است چند روز و حتی چند سال در بدن باقی بماند و هر از گاهی خود را نشان دهد. به این نوع مسمومیت سیگواترا می گویند و متاسفانه هیچ آزمایش تشخیص برای آن وجود ندارد و تنها راه پیشگری از آن با نخوردن این نوع ماهی هاست.
  3. همچنین مسمومیت با سایر ماهی ها، از جمله ماهی تن (که با آن تن ماهی تهیه می شود) نیز، می تواند منجر به اسهال به همراه علائم پوستی شود. هیستامین منتشر شده ناشی از این مسمومیت می تواند موجب گرگرفتگی، اشکال در تنفس، اسهال و استفراغ شود. آثار این مسمومیت بین ۲ دقیقه تا ۲ ساعت پس از صرف ماهی پدیدار می شود و تا چند ساعت طول می کشد. روش تشخیصی این مسمومیت سابقه مصرف ماهی رد فرد است. و برای درمان معمولا از القای استفراغ، پمپاژ معده و یا انواع آنتی هیستامین ها، استفاده می کنند.
  4. در بعضی مناطق ساحلی، غذاهای دریایی موجود در آب های ساحلی، از جمله صدف و مگیو، به دلیل آلودگی های صنعتی، ممکن است دارای مقادیر زیادی سم آرسنیک باشند. این سم نیست فرد را دچار مسمومیت می کند. این سم با پخت و پز از بین نمی رود. علامت این مسمومیت نیز اسهال شدید است. و به ندرت ممکن است کشنده هم باشد.
  5. از دیگر بیماری های منجر به اسهال حاد به همراه مشکلات پوستی باید هپاتیت A و B و C را نام برد. اینب یماری ها فرد را دچار، تهوع، اسهال، یرقان و خارش پوست می کند.
  6. بیماران مبتلا به سنگ صفرا، در صورت مسدود شدن مجرای صفراوی توسط سنگ صفرا، علائمی همچون درد شکم سمت راست بالا و اسهال سفید، خارش پیش از حد و زردی پوست را تجربه خواهند کرد.

سایر علل ایجاد اسهال به همراه علائم پوستی

  • کرم های روده
  • بیماری های مزمن کبدی مانند هپاتیت B مزمن (حالت تهوع، زردی، اسهال، بثورات پوستی بدون خارش)، سریروز کبدی (تجمع مایع در معده، زردی پوست، کاهش اشتها، اسهال
  • نارسایی کلیوی مزمن ناشی از یک بیماری کلیوی (اسهال، خستگی، تهوع، تغییر رنگ ادرار و خارش پوست خارش)
  • بیماری کرون یا التهاب روده (اسهال مزمن، تب، بثورات پوستی بدون خارش و زخم های دهان)
  • بیماری سلیاک (علائم شامل اسهال مزمن ایجاد شده توسط مصرف غلات حاوی گلوتن، بثورات پوستی بدون خارش، زخم های دهان)