ایمنی و عوارض جانبی اشعه ایکس در دوران بارداری

ممکن است شنیده باشید که استفاده از اشعه ایکس در دوران بارداری می تواند به کودک شما آسیب برساند. این جمله ممکن است درست باشد. اما در برخی موارد، اجتناب از قرار گرفتن در معرض این اشعه، می تواند بسیار خطرناک تر از قرار گرفتن در معرض آن باشد. به یاد داشته باشید، که یک مادر سالم به معنای یک نوزاد سالم است.

در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد ایمنی و عوارض عکس اشعه ایکس در دوران بارداری صحبت خواهیم کرد.

آیا استفاده از اشعه ایکس در دوران بارداری ایمن است؟

به گزارش متخصصان آکادمی آمریکایی پزشکان خانواده American Academy of Family Physicians، استفاده از اشعه ایکس در دوران بارداری معمولا بی خطر است. اما بحث های بسیاری پیرامون این موضوع وجود دارد. در واقع مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است، یافته های متناقضی داشته اند. بنابراین، متخصصان توصیه می کنند فقط در شرایطی که مزایای استفاده از آن بیشتر از معایب استفاده از اشعه X است، از آن استفاده کنید. این اشعه برای تشخیص بیماری مختلف استفاده می شود. بسته به نوع بیماری و علائمی که دارید، خطرات و مزایایی قرار گرفتن در معرض آن متقابل شده و پزشک تصمیم می گیرد که برای تشخیص بیماری شما از این اشعه استفاده کند یا خیر.

همه مناطقی که برای تشخیص بیماری های بر روی آن ها از اشعه ایکس استفاده می شوند، عوارض مشابه ای ندارند. بسیاری از این اشعه های در مناطق خاص و دور از رحم و جنین تابیده می شوند. این اشعه ها طبیعتا تاثیری کمی روی جنین دارد. به عنوان مثال استفاده از این اشعه برای تصویر برداری از دندان ها یا آزمایشات پرتونگاری در بازوها، پاها، و یا قفسه سینه، بر روی جنین تاثیر زیادی ندارد. اما توصیه می شود از پرتو به طور مستقیم در ناحیه تناسلی و شکم استفاده نشود.

استفاده از اشعه ایکس در پایین نیم تنه بالایی از جمله شکم، معده، لگن، کمر و کلیه ها، شانس قرار گرفتن رحم را در معرض این اشعه بیشتر می کند. با این حال این به این معنی نیست که شما می توانید از اشعه ایکس در دوران بارداری بدون اجازه پزشک استفاده کنید. حتما قبل از استفاده از این روش تشخیصی، با پزشک مشورت کنید.

شانس عوارض جانبی بر روی جنین بعد از قرار گرفتن در معرض اشعه

با توجه به گزارش متخصصان کالج رادیولوژی آمریکا American College of Radiology، هیچ اشعه ایکس تشخیصی به تنهایی قدرت کافی را برای ایجاد اثرات جانبی در جنین در حال رشد یا جنین کامل شده ندارد. برخی از روش های تشخیصی معمول شامل عکس دندان، عکس قفسه سینه، سی تی اسکن سر یا قفسه سینه و مشاهده شکمی می باشد.

یک نکته مهم این است که حتما، قبل از انجام هر آزمایشی، چه تصویر برداری و چه آزمایشاتی که به نظرتان ساده می آید، پزشک را از باردار بودن خود مطلع کنید.