کاهش اضطراب بیماری کرونا ویروس

با وجود اخباری مبنی بر افزایش آمار کشته ها، اخراج گسترده نیروی کار، دستور مسئولان شهر مبنی بر قرنطینه خانگی و کمبود امکانات بیمارستانی، اضطراب بیماری کرونا هر روز در حال افزایش است.

بر اساس یک نظرسنجی که بین ۱۳ مارس تا ۱۶ مارس سال جاری از ۱۰۹۲ بزرگسال در ایالات متحده انجام شد، ۷۸٪ از مردان و ۸۲٪ از خانم ها یا تا حدودی یا بسیار نگران شیوع این بیماری هستند.

به گفته روانشناسان، اضطراب یک پاسخ طبیعی به عوامل ناشناخته است. بنابراین طبیعی است که در این شرایط که بیماری در حال گسترش است احساس ناراحتی کنید. زیرا این ویروس بسیار ناشناخته است، حتی برای متخصصان. جولی پیک ، روانشناس بالینی در چاپل هیل کارولینای شمالی، متخصص در زمینه اختلالات اضطرابی می گوید که:

“اضطراب روش مادر طبیعت برای تلاش در جهت محافظت از ماست و ما را وادار به حل و فصل عدم اطمینان و یافتن راه حل می کند.”

مهمترین چیز این است که از دست دادن شغل، مشکلات خانوادگی و شیوع بیماری، شرایط روحی و روانی در جریان را بدتر نکند. در این روزها باید دستورالعمل های موجود برای کاهش استرس و اضطراب ناشی از بیماری کرونا را سیار جدی بگیرید.

درست است که از بین بردن استرس مرتبط با کرونا ویروس یک پروسه طولانی است؛ اما باید آن را مدیریت کرده تا بتوانید سلامت روانی خود را در برابر این اپیدمی حفظ کنید.

وبسایت Business Insider با متخصصان سلامت روان در مورد آنچه که در این شرایط بحرانی می توانید برای کاهش اضطراب بیماری کرونا ویروس انجام دهید صحبت کرده است. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به راه هایی که این متخصصان برای کاهش استرس و اضطراب بیماری کرونا پیشنهاد کرده اند؛ اشاره می کنیم.

روش های کنترل اضطراب بیماری کرونا

قرار گرفتن در معرض رسانه ها را محدود کنید

کمتر به اخباری که در این زمینه است گوش دهید؛ به خصوص اگر قبل از این همه گیری با اضطراب دست و پنجه نرم می کردید. از آنجا که هراس هنگامی به وجود می آید که افراد یک تهدید را بیش از حد ارزیابی می کنند و توانایی های خود را برای مقابله با آن دست کم می گیرند، تماشای پوشش خبری که به طور مکرر بر روی گسترش سریع کروناویروس و عدم درمان مؤثر آن تأکید می کند؛ هیزمی بر روی آتش اضطراب است.

اگرچه ایده کلی فکر کردن در مورد اتفاقات خوب است، به ویژه اگر در مناطقی زندگی می کنید که شیوع این بیماری در آنجا زیاد است، اما مهم است که قرار گرفتن در معرض رسانه ها به ویژه منابع غیرمستقیم یا غیرقابل اطمینان را محدود کنید.

روز جمعه، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت نیز مردم را تشویق کرد تا فقط یک یا دو بار در روز اخبار این بیماری را از منابع معتبر دریافت کنند.

برای محافظت از خود و خانواده، اقدامات بهداشتی و دوری اجتماعی را رعایت کنید

عمل پادزهر اضطراب است. اقدامات زیادی وجود دارد که همگی می توانند برای محافظت از خود و خانواده ها موثر باشند. دستان خود را به طور مکرر و کاملاً بشویید؛ سطوحی که لمس می کنید را ضد عفونی کنید؛ سعی کنید این روزها سرما نخورید؛ حتماً از مواد غذایی که در خانه دارید استفاده کنید و تا حد امکان در خانه بمانید.

نقش اجتماعی خود را به درستی انجام دهید

نقش خود را در محافظت از جامعه انجام دهید. این نقش می تواند کمک به همسایگان آسیب پذیرتر و انجام خریدهای آنها از فروشگاه باشد یا ماندن در خانه. از آنجا که افراد بدون علامت نیز می توانند بیماری کووید ۱۹ را حمل و گسترش دهند، انتخاب های شما می تواند تفاوت بین زندگی و مرگ برای شخص دیگر باشد. این جمله را مدیر کل سازمان بهداشت جهانی به جوانان گفته است.

سپاسگزار باشید

سعی کنید سپاسگزار نعمت های خدا باشید. متمرکز شوید و آرزو نکنید که شرایط تغییر کرده یا رفع شود. به جای اینکه در نگرانی های کرونا غرق شوید؛ سپاسگزار نعمت ها باشید. سعی کنید وقت بیشتری را با فرزندان خود سپری کنید. این خودش نعمت است. برای این که کارتان راحت تر شود یک لیست از نعمت هایی که باید به خاطر آن شکرگزار باشید تهیه کنید.

انجام این کار به ما کمک می کند تا تمرکز خود را از روی تهدیدات احتمالی یا عناصر منفی در محیط برداریم. وسعت بخشیدن به دیدگاهمان و تشخیص اینکه هرچند این مسئله چالش برانگیز و نامشخص است، اما اتفاقات خوبی نیز در زندگی روزمره ما وجود دارد که می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند.

از خدمات آنلاین متخصصان سلامت روان استفاده کنید

این روزها برخی از متخصصان سلامت روان و روانشناسان به صورت آنلاین و در شبکه های اجتماعی خدمات ارائه می دهند. برای مقابله با اضطراب بیماری کرونا می توانید از این خدمات آنلاین استفاده کنید.

کاهش اضطراب بیماری کرونا ویروس
کاهش اضطراب بیماری کرونا ویروس

تنفس عمیق را امتحان کنید

جادوی تنفس در کاهش اضطراب را ساده نگیرید. روانپزشک دکتر میمی وینزبرگ، روش ۴-۷-۸ را توصیه می کند. در این روش باید به مدت چهار ثانیه دم داشته باشید، ۷ ثانیه نفس خود را نگه دارید و سپس ۸ ثانیه بازدم داشته باشید. مهم این است که بازدم طولانی تر از استنشاق باشد.

روال عادی زندگی خود را حفظ کنید

سعی کنید در قرنطینه هم روال عادی زندگی خود را داشته باشید. مثلا زمان درس خواندن بچه ها را تغییر ندهید و سعی کنید تا حد ممکن عادی باشید. این استراتژی برای بزرگسالان نیز مهم است. کارهای روزمره مانند زمان صرف وعده های غذایی را تغییر ندهید.

غذاهای سالم بخورید، سیگار نکشید و در صورت امکان ورزش کنید

تغذیه مناسب و فعالیت بدنی کافی برای بدن و ذهن مفید است. WHO توصیه کرده است که رعایت رژیم غذایی سالم و مغذی، که به سیستم ایمنی بدن شما کمک می کند، محدود کردن مصرف الکل و نوشیدنی های قندی و عدم مصرف سیگار می تواند بدنتان را قوی کند. اگر به کووید ۱۹ آلوده شوید، سیگار کشیدن می تواند شانس جدی شدن بیماری را افزایش دهد.

رعایت دستورالعمل های محلی و ملی، فاصله گرفتن از دیگران و ورزش در خانه می تواند شما را مصون کند. حداقل ۳۰ دقیقه در روز در خانه فعالیت بدنی داشته باشید و کودکان را نیز به این کار ترغیب کنید.

اگر نمی توانید خانه را ترک کنید؛ از ویدئوهای ورزشی استفاده کنید. برقصید؛ یوگا انجام دهید، یا از پله ها بالا و پایین بروید. افرادی که در خانه کار می کنند، هر ۳۰ دقیقه یک بار یک استراحت کوتاه مدت داشته باشید و فعالیت بدنی انجام دهید.

با دیگران ارتباط داشته باشید

با عزیزان خود تماس اینترنتی برقرار کرده و سعی کنید دوستان قدیمی خود را در شبکه های اجتماعی پیدا کنید. انزوای اجتماعی می تواند باعث افسردگی شود و در طولانی مدت حتی با کاهش طول عمر مرتبط است. بنابراین حتی اگر با دیگران از نظر جسمی فاصله دارید، باید از نظر اجتماعی با آنها در ارتباط باشید.

به عقیده متخصصان بهداشت روان، اگر قبلا با دوستان خود یک بار در ماه تماس می گرفتید؛ برای مبارزه با اضطراب بیماری کرونا ویروس، در حال حاضر ۴ بار در ماه تماس بگیرید. خوشبختانه انجام چنین کاری امروز آسانتر از قبل است.

جولیان هولت-لونستاد، استاد رشته روانشناسی و علوم اعصاب در دانشگاه بریگام یانگ، پیش از این گفت، ابزارهایی مانند FaceTime و Skype ممکن است به ما کمک کنند که ارتباطات خود را حفظ کنیم، بدون اینکه خود را در معرض خطر ابتلا به این ویروس قرار دهیم.

با برقراری تماس عاطفی با دیگران، سلامت روحی و روانی خود را تقویت خواهید کرد. زیرا حداقل باعث می شود که احساس کنید آنها شما را درک می کنند. تحقیقات نشان داده اند که ارتباط می تواند استرس را کاهش دهد.

منابع:

  1. ۱۰ways to cope with coronavirus anxiety, according to psychologists
  2. ۹Resources for Coping with Coronavirus Anxiety
  3. How to Deal with Health Anxiety During the COVID-19 Outbreak