اطلاعات مفید در مورد بیماری MS

بیماری MS یک بیماری التهابی است که در آن غلاف‌های میلین، سلول‌های عصبی در مغز و نخاع دچار آسیب شده و در کارکرد سیستم عصبی که مسئول برقراری ارتباط در بدن است اختلال ایجاد می کند. در این بیماری سیستم ایمنی بدن میلین ها را به عنوان یک عامل خارجی مثل ویروس تشخیص داده و به آن ها آسیب می زند این آسیب باعث می شود پالس های الکتریکی در طول اعصاب آهسته تر حرکت کرده و در نتیجه عملکرد، در فرآیندهای بدن مانند بینایی، گفتار، راه رفتن، نوشتن، و حافظه از حالت طبیعی خارج شود. حدودا ۲٫۳ میلیون نفر در جهان با این بیماری درگیرند.

علل ایجاد بیماری MS

MS توسط یک واکنش خود ایمنی که غلاف میلین (پوشش محافظ) از سلول های عصبی در مغز و نخاع را از بین می برد ایجاد می شود. علت دقیق این واکنش ها هنوز مشخص نشده است اما پزشکان معتقدند هر دو عامل ژنتیکی و محیطی نقش مهمی را در شکل گیری بیماری MS بازی می کنند. برخی نیز معتدند که این بیماری از طریق ویروس ها منتقل می شود. البته این نظریه هنوز به اثبات نرسیده است.

اطلاعات مفید در مورد بیماری MS
بیماری MS

خلاصه ای از علائم رایج بیماری MS

بررسی نظرات بیماران نشان داد که بسیاری از افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس (MS)، علائم مشابهی دارند. بسیاری از بیماران گفته اند که اولین نشانه های بیماری MS در آنها در حدود ۴۰ سالگی نمایان شده است. اختلال عصب بینایی اغلب اولین علامت MS است که بیماران آن را تجربه کرده بودند. دیگر علائم اولیه MS شامل بی حسی در بازوها، پاها، دست ها و صورت، همراه با خستگی، سرگیجه، و اختلال در راه رفتن می باشد. چند نفر نیز گزارش داده اند که علاوه بر این علائم، تعادل خود را از دست داده و به زمین خورده اند. این در حالی است که برخی ذکر کرده اند که یک احساس گرمای سوزان در پاهای خود داشته اند.

چه کسی در معرض خطر ابتلا به بیماری MS است؟

اکثر بیماران در سنین بین ۲۰ سال تا ۵۰ سال به این بیماری مبتلا شده اند اما بیماری MS در کودکان و افراد سالخورده نیز تشخیص داده شده است. همان طور که ذکر شد این بیماری ۲٫۳ میلیون نفر را در جهان مبتلا ساخته است که در بین آنها زنان سه برابر بیشتر از مردان به بیماری MS مبتلا شده اند. این بیماری همچنین در بین سفیدپوستان بیشتر از سایر اقوام شایع است. پزشکان معتدند به دلیل عوامل ژنتیکی، کسانی که در بین اقوام نزدیک سابقه بیماری MS دارند بیش از سایرین به این بیماری مبتلا می شوند