اعتیاد به قمار

اعتیاد به قمار، که قمار اضطراری یا قمار بیمارگونه نیز نامیده می شود؛ در واقع الزام غیر قابل انکار برای قمار کردن است. با توجه به وبسایت Medline Plus صرف نظر از تاثیر منفی ای که ممکن است قمار بر سلامت شخصی، حرفه ای یا مالی شما داشته باشد. اعتیاد به قمار یک بیماری مزمن، مانند اعتیاد الکل و مواد مخدر است.

شیوع قمار در امریکا

شورای ملی مسابقات قمار تخمین می زند که ۲ میلیون آمریکایی، یا حدود ۱ درصد جمعیت این کشور، در گروه قماربازان آسیب پذیر هستند. ۲ تا ۳ درصد دیگر، یا ۴ تا ۶ میلیون نفر، به عنوان قمارباز سخت، افرادی هستند که قمار بر زندگی روزمره آنها تاثیر می گذارد.

دوره زمانی اعتیاد به قمار

با توجه به گزارش وبسایت Medline Plus، مردان معمولا نشانه هایی از قمار بیمارگونه را در دوران نوجوانی خود نشان می دهند. در حالی که برای زنان این موضوع کمی بعدتر و بین سنین ۲۰ تا ۴۰ سالگی شروع می شود. با این حال، اعتیاد به قمار می تواند افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد.

شاخص های اعتیاد به قمار کردن

“راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی IV” ده معیار برای تشخیص اعتیاد به قمار بیمارگونه (پاتولوژیک) را فهرست می کند؛ که داشتن پنج ویژگی  یا بیشتر نشان دهنده اعتیاد به قمار است. این معیارها عبارتند از اشتغال ذهنی به قمار؛ ناتوانی در متوقف کردن قمار کردن، با وجود بیشترین تلاش ها؛ تحریک پذیری هنگام تلاش برای کاهش قمار کردن؛ نیاز به شرط بندی روی مبالغ بیشتر؛ قمار کردن برای از بین بردن استرس یا فرار از مشکلات؛ تلاش های دائمی برای کاهش زیان، با وجود شکست های پیاپی؛ دروغ گفتن به دیگران درباره شدت مشکل قمار؛ تکیه ر دیگران برای پرداخت بدهی های ناشی از قمار؛ ایجاد خطر در روابط شخصی یا حرفه ای به دلیل قمار؛ و ارتکاب جرائم برای قمار کردن.

عوارض جانبی اعتیاد به قمار

طبق نظر وبسایت Medline Plus، قماربازان بیمارگونه ممکن است از اختلالات روحی مانند افسردگی و اضطراب رنج ببرند. این افراد همچنین ممکن است مواد مخدر یا الکل مصرف کنند و یا خودکشی کنند. از سویی فشار مالی ممکن است منجر به ورشکستگی، از دست دادن شغل و بیگانگی با دوستان و خانواده شود. مقاله “تاثیر قمار بیمارگونه در خانواده ها، ازدواج ها و کودکان” بیان می کند که نرخ طلاق برای معتادان قمار به طور قابل توجهی بالاتر است و میزان خشونت خانگی در خانواده های دارای قماربازان آسیب پذیر بیشتر است.

درمان اعتیاد به قمار

وبسایت Medline Plus اظهار می دارد که قماربازان آسیب پذیر اغلب به درمان روی نیم آورند و در مورد مواجه بودن با مشکل قمار دست به انکار می زنند. در واقع اکثر معتادان به قمار تنها پس از اینکه تحت فشار خانواده یا دوستان خود قرار گرفتند، به درمان می پردازند.

Gamblers Anonymous یک برنامه ۱۲ مرحله ای و گروه پشتیبانی مشابه آنچه که توسط Alcoholics Anonymous ارائه می شود ارائه می دهد. درمان رفتار شناختی همچنین ممکن است به معتادان قمار کمک کند تا مشکل را شناسایی کنند و اعتیاد به قمار کردن را ترک کنند. وبسایت Medline Plus نشان می دهد که قماربازان بیمارگونه ممکن است در طی درمان دوباره عود کنند؛ اما به هر حال درمان این اعتیاد غیرممکن نیست.