زمین خوردن افراد مسن ممکن است تبدیل به یک فاجعه شود، خصوصاً اینکه احتمال بستری شدن در بیمارستان یا از دست دادن استقلال فردی بر اثر شکستگی را با خود به دنبال دارد….

ویتامین D، ویتامینی برای جلوگیری از زمین خوردن افراد مسن

آیا امکان پیشگیری از زمین خوردگی با استفاده از مکمل های ویتامین D به آسانی ممکن است؟

افراد مسن: از زمین خوردن تا وابستگی

هر سال، یک سوم افراد ۶۵ سال و بالاتر دچار زمین خوردگی می‌شوند. در حالی که این زمین خوردگی ها اغلب منتهی به استفاده از خدمات اورژانس، و حتی شکستگی و به خطر افتادن استقلال فردی می‌گردد.

همراه با پیر شدن جمعیت، پیشگیری از زمین خوردن در الویت قرار دارد. همۀ امیدها حول ویتامین D می‌گردد. در واقع، یک مکمل با دُز ِ بالا ۱۹% تا ۲۳% خطر زمین خوردن را کاهش می‌دهد!

ویتامین D نیروی عضلانی و تعادل را بهبود می‌بخشد

ویتامین D چه طور می‌تواند از زمین خوردن پیشگیری کند؟ این ویتامین تأثیر مستقیمی بر تودۀ ماهیچه ای دارد. در واقع، ماهیچه ها گیرنده های خاصی برای دریافت ویتامین D دارند. همچنین ویتامین D می‌تواند ماهیچه ها را تقویت کند، تعادل را بهبود بخشد و از زمین خوردن پیشگیری کند.

شاهد این ادعا این است که برخی محققان ثابت کرده اند افرادی که کمبود ویتامین D دارند، دچار ضعف ماهیچه ای می‌گردند. بالعکس، اگر آنها از یک مکمل ویتامین D، بهره ببرند، کارکرد عضلانی و تعادل شان بهتر خواهد شد. این تأثیر بستگی به دُز ویتامین D، دارد یعنی هر چه دُز ویتامین D در مکمل بیشتر باشد، بهبودی قابل توجه تر است. فواید مصرف این دارو خود را به شکل کاهش زمین خوردگی نشان می‌دهند.

باید بدانیم که دُز مناسب برای تأثیر گذاشتن چه قدر است. در همین تحقیقی که از آن یاد شد، گفته شده است، دُزهای بالا ضروری اند: چیزی بین ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ UI در روز.

با مصرف این دز و بنابر نوع ویتامین D مورد استفاده (کُلئوکالسیفرول، اگروکالسیفرول، ۱ آلفا D، و غیره)، می‌توان به کاهش ۱۹ تا ۲۳ درصدی احتمال زمین خوردن افراد مسن، دست یافت.

در نتیجه، در هر سنی، در صورت کمبود قرار گرفتن در معرض نور خورشید (برای افراد مسن در دورۀ زمستان…)، مکمل ویتامین D، بسیار مفید خواهد بود. در نهایت دربارۀ دُز کافی و متناسب با میزان خطر برای شخص خودتان، با پزشک معالج تان صحبت کنید. به یاد داشته باشید که منابع غذایی بسیار قابل توجه اند، اما اثرگذاری آنها در این مورد کافی نیست.

تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ

www.seemorgh.com/health