10 گام موثر و ساده برای افزایش اعتماد به نفس

بسیاری از افراد این روزها از میزان اعتماد به نفس خود بی اطلاع هستند و نمی دانند چگونه اعتماد به نفس خود را بیشتر کنند. به عقیده بسیاری از این افراد افزایش اعتماد به نفس کاری غیر ممکن است و اگر فردی در کودکی اعتماد به نفسش از بین رفته باشد دیگر محال است که بتوان اعتماد به نفس را به او بر گردانند. این احساس انگیزه ای شما را برای شروع فرایند افزایش اعتماد به نفس از بین می برد و احساسات ناشی از آن حتی ممکن است شما را به افسردگی نزدیک تر کند. بنابراین در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت تصمیم داریم راهنمایی را برای ایجاد و افزایش اعتماد به نفس ارائه کنیم. این یک راهنمای ساده است و به شما کمک می کند تا بتوانید بهتر و بیشتر از حس اعتماد به خودتان بهره مند شوید.

چرا ما نیاز به افزایش اعتماد به نفس داریم؟

عزت نفس مهم است زیرا باعث می شود شما احساس کنید:

  • بیشتر به زندگی روزمره دلگرم شده اید. دلگرمی و اعتماد به زندگی باعث می شود تا وظایف ساده تر انجام شود و شما بیشتر از همه چیز لذت ببرید و انجام هر کاری انرژی کمتری را از شما بگیرد. افرادی که با اعتماد به نفس کم زندگی می کنند، ممکن است نگران جلسات کاری خود باشند و از چند روز قبل از رفتن به مهمانی دچار اضطراب شوند. اما کسانی که دارای عزت نفس هستند، این چیزها ممکن است برایشان هیجان انگیز بوده و در انتظار فرا رسیدنش باشند.
  • در زندگی آرام تر هستید. با توجه به میزان بالایی از عزت نفس، دیگر نیازی به تایید یا توجه دیگران ندارید. در این حالت در مورد نظر شخصی دیگران در مورد لباس ها، اعمال و کلمات خودتان دچار نگرانی نمی شوید. این باعث می شود که شما در زندگی روزمره آرام تر و شادتر باشید.
  • در دستیابی به اهداف موفق تر باشید. افراد دارای اعتماد به نفش بیشتر در دستیابی به اهداف موفق هستند، زیرا این افراد انعطاف پذیرترند و برای رسیدن به اهدافشان راحت تر از چالش ها و ناامیدی های موجود در مسیر عبور می کنند.
  • فرد سالم تری می باشید. افرادی که اعتماد به نفس بیشتری دارند بهتر می توانند از خود مراقبت کنند. آنها غذای سالمتری را می خورند، ورزش می کنند و احساسات معنوی و ذهنی بیشتری را نسبت به افرادی که از اعتماد به نفس کمتری برخوردارند، دارند.

مراحل افزایش اعتماد به نفس

مرحله اول) خودتان را با دیگران مقایسه نکنید

افرادی که دارای عزت نفس کمی هستند تمایل دارند خودشان را با افرادی که از همه نظر بهتر از خودشان هستند، مقایسه کنند. هرگاه آنها خود را با این افراد مقایسه می کنند، نتیجه ناامید کننده تر می شود. پس از هر مقایسه، آنها احساس بدی می کنند و احساس می کنند که به اندازه کافی خوب نیستند. مشکل مقایسه این است که آنها همیشه بر اساس چند ویژگی یا دستاورد خاص قضاوت کرده و داروی آن ها هرگز بر روی تصویر کامل از طرف مقابل تمرکز ندارد.

برای افزایش اعتماد به نفس گام اول این است که خودتان را با دیگران مقایسه نکنید. زیرا با این کار فقط خودتان را فریب می دهید. در عوض، تمرکزتان بر روی آنچه که واقعا شما را خوشحال کرده و استاندارهای زندگیتان را بهبود می دهد بگذارید. برای بعضی از افراد حتی جلوگیری از مطالعه رسانه های اجتماعی ممکن است ایده خوبی باشد. زیرا رسانه های اجتماعی ناخودآگاه باعث می شوند افراد شروع به مقایسه خود با دیگران کنند.

مرحله دوم) خودتان را پایین نیاورید

نحوه صحبت کردن در مورد خودتان بر روی نحوی احساسات در مورد خودتان تاثیر می گذارد. با پایین آوردن خودتان، این حس را القا می کنید که تو یک فرد بد هستی یا به اندازه کافی خوب نیستی. در نتیجه اعتماد به نفستان روز به روز بدتر می شود. بنابراین در یک چرخه ی بدبختی گیر می کنید. تا زمانی که این سیکل را نشکنید، احتمالا همچنان دارای عزت نفس پایین خواهید بود. پس چطور می توان این چرخه را شکست؟

برای افزایش اعتماد به نفس چند ویژگی خوب در مورد خودتان بنویسید. با ۵ چیز که در مورد خودتان دوست دارید شروع کنید. و هر روز صبح که از خواب بیدار می شوید ابتدا این ویژگی ها را خوانده و سپس در پایان هر روز ۳ چیز را که در آن روز انجام داده اید و تصور می کنید خوب، مثبت یا سازنده بوده اند را به لیستتان اضافه کنید.

سعی کنید هر روز ۳ چیز جدید پیدا کنید. اولین چیزی که در صبح می خوانید باید این چیزها باشد. وقتی این ویگی ها تکرار می شوند تصورتان از خودتان بهبود پبدا می کند. هر گاه متوجه شدید که احساس می کنید آدم حقیری هسیتد، به خودتان بگویید: “این افکار اشتباه است “. سپس به چیزهای خوب یا مثبت در مورد خودتان فکر کنید. از اطرافیانتان بخواهید تا چند ویژگی خوب درباره شما بنویسید. آنها را نادیده نگیرید و به عنوان حقیقت بپذیرید. این ویژگی ها را نیز هر روز مطالعه کنید.

مرحله سوم) از زبان بدن استفاده کنید

زبان بدن زمانی مهم است که  بخواهید اعتماد به نفس خود را افزایش داده و یا آن را بهبود ببخشید. افرادی که دارای عزت نفس پایینی هستند، زبان بدنشان نیز دچار مشکل است. آنها پشتشان خمیده است و سرشانه هایشان اغلب افتاده است. این ویژگی ها موجب می شود فرد در ارتباطات ضعیف باشد.

تحقیقات نشان می دهد که نحوه راه رفتن افراد بر روی احساسات آن ها تاثیر می گذارد. بنابراین راه رفتن با پشت خمیده باعث می شود احساس افسردگی بیشتری نسبت به زمانی که با پشت صاف و سر بالا راه می روید داشته باشید. برای افزایش اعتماد به نفس کمرتان را هنگام راه رفتن صاف نگه دارید و چانه را بالا بگیرید.

این رفتار در ابتدا باعث می شود که کمی احساس عجیب و غریب داشته باشید. اما به ما اعتماد کنید. با این روش به زودی اعتماد به نفستان بیشتر می شود. ضمن این که افرادی که اعتماد به نفس پایین دارند عموما با صدای آهسته و بم صحبت می کنند. بنابراین هنگامی که ارتباط برقرار می کنید سعی کنید تماس چشمی بیشتری داشته باشید، بیشتر لبخند بزنید، بلند و آرامتر صحبت کنید.

مرحله چهارم) تعارف و تعریف دیگران را قبول کنید

شاید به نظرتان عجیب برسد که قبول تعریف و تعارف دیگران چگونه می تواند موجب افزایش اعتماد به نفس شود؟ قبول تعریف دیگران به شما اجازه می دهد که هر وقت یک آشنا، دوست یا فامیل به شما می گوید که شما عالی به نظر می رسید، لباس هایتان زیبا است و یا کار خوب انجام داده اید، فقط بگویید: “متشکرم”. نه بیشتر و نه کمتر. شما مجبور نیستید به دیگران بگویید که آن لباس را از کجا خریداری کرده اید یا اینکه چطور این کار را انجام داده اید.

تمام این دلایل و توضیحات، تاثیر و قدرت تعریف را از بین می برد. اگر مشکلی در پذیرش تعارف ها دارید، روی کاغذ بنویسید که چرا برای شما این کار دشوار است. سپس متوجه خواهید شد که باید نسبت به شخصی که از شما تعریف می کند، دارای دید متفاوتی باشید. به عبارت دیگر نظر شما باید بیشتر از او مورد توجه خودتان باشد.

مرحله پنچم) بر روی چیزهای مثبت تمرکز کنید

افرادی که عزت نفس پایینی دارند بر روی چیزهای منفی متمرکز هستند. آنها به نظر خودشان وحشتناکی، بدبختند و بدشانس هستند. این موضوع باعث می شود که هر رفتار کوچک غلطشان را به این احساست نسبت بدهند. با این حال، چیزهای مثبت نادیده گرفته یا غیر قابل توجه می شوند. برای افزایش اعتماد به نفس باید موارد منفی برجسته را کنار گذشته و بر روی چیزهای مثبت تمرکز کنید. اما چطور می توانیم این کار را انجام دهیم؟

برای پررنگ کردن چیزهای مثبت در خودتان اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. موارد مثبت را در مورد چیزهایی که تجربه می کنید، بنویسید.
  2. پس از هر فکر منفی در مورد یک تجربه، فورا خلاصه ای از چیزهای مثبت آموخته شده را یادآور شوید.
  3. به خودتان بگویید که همه مرتکب اشتباه می شوند و اشتباهات، راهی است برای یادگیری. پس به جای خجالت کشیدن از اشتباهاتتان درس بگیرید.
  4. در پایان هر روز در مورد برخی چیزهای مثبت که در مورد خودتان تجربه، کشف یا آموخته اید، با خودتان حرف بزنید.
  5. موفقیت ها را اندازه گیری نکنید. به عنوان مثال اگر به کسی پیشنهاد دوستی داده اید و او رد کرده است با خودتان بگویید که حداقل شجاعتش را داشته ام که پیشنهادم را ارائه کنم. به یاد داشته باشید که ۹۰٪ از افراد اطراف شما احتمالا شجاعت چنین کاری را نداشته اند.
راه های موثر و ساده برای افزایش اعتماد به نفس
راه های موثر و ساده برای افزایش اعتماد به نفس

مرحله ششم) دوستی های خاص را ارزیابی کنید

این کار به نظر کمی سخت و شاید دشوار می رسد. اما برای برخی از افراد ضروری است. برخی از دوستان به اصطلاح فقط با شما وقت می گذرانند تا احساسات خود را بهتر کنند. آنها احساس می کنند که در حضور شما بیشتر به خودشان توجه می شود، یا امتیازات خوبی را در کنار امتیاز های منفی شما به دست می آورند. شما می توانید این افراد را با ترکیبی از ویژگی های زیر تشخیص دهید:

  • آنها هرگز از شما تعریف نمی کنند.
  • برای انجام کارهای خاص شما را دلسرد می کنند.
  • پشت سر شما شایعات بی اساس را دامن می زنند.
  • این افراد صادق نیستند.

هنگامی که در تلاش برای افزایش اعتماد به نفس هستید، مهم است که از چیزها و افرادی که همیشه شما را در معرض بدی قرار می دهند، خلاص شوید. بنابراین افرادی که ویژگی های بالا را دارند کنار گذاشته و در عوض، دور خودتان را با افرادی که صادقانه و مثبت هستند پر کنید.

مرحله هفتم) زمان و تلاش بیشتری را بر روی دیگران سرمایه گذاری کنید

سرمایه گذاری از نظر زمان بر روی افراد دیگر به مرور زمان اعتماد به نفستان را بیشتر می کند. البته استثنائاتی هم مانند مورد قبلی (مرحله ششم) وجود دارد. با سرمایه گذاری بر روی دیگران، شما احساس خوبی خواهید داشت، زیرا آن ها را خوشحال می کنید و آن ها نیز از شما قدردانی خواهند کرد. بنابراین شما در عین افزایش اعتماد به نفس دوستی خود را نیز تقویت می کنید. شاید با این کار تأثیر دلخواه را در کوتاه مدت مشاهده نکنید، اما ما تضمین می کنم که این کار روش خوبی برای افزایش اعتماد به نفس است.

مرحله هشتم) زندگی خودتان را داشته باشید

نگذارید دیگران برای زندگی شما تصمیم بگیرند. گوش دادن به مشاوره دیگران مفید است و به شما شهامت و قدرت تصمیم گیری می دهد. اما تاثیر رای آن ها بر روی تصمیمتان اصلا کار خوبی نیست. اگر چه دوستتان از گوش دادن شما به حرفش شاد می شود. اما این به این معنا نیست که این کار شما را نیز خوشحال خواهد کرد. با لذت بردن از رفع نیازهای دیگران، ناامید تر خواهید شد و کمتر احساس آزادی می کنید. بنابراین به نیازهای خودتان نیز در زندگی توجه کنید.

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

با افزایش اعتماد به نفس زیبا شوید

اعتماد به نفس کلید سلامت روانی

[/quote]

مرحله نهم) اهداف واقعی تعیین کنید

تعیین اهداف گامی مهم در افزایش اعتماد به نفس است. با تنظیم و دستیابی به اهداف، عزت نفس شما به طور خودکار رشد می کند. متأسفانه، تنظیم اهداف غیر واقعی، باعث می شود که  به سختی به آن ها دست یابید و این تاثیر منفی بر عزت نفس شما دارد. بنابراین مهم است که اهداف واقع بینانه را تعیین کنید. اهدافی که شما را به چالش کشیده  و دست نیافتنی هستند مناسبتان نیستند. لطفا توجه داشته باشید که فرایند دستیابی به یک هدف همانند دستیابی به هدف مهم است. در فرایند دستیابی به هدف، می توانید به راحتی سایر اهداف ریز را که در راه رسیدن به هدف اصلی هستند پیدا کنید.

مرحله دهم) با خودتان صحبت کنید

صحبت کردن با خودتان یک راه مهم برای افزایش اعتماد به نفس است. با صحبت کردن با خودتان، در سطح ناخودآگاه تشویق و متقاعد می شوید که کاری را انجام دهید. مکانیسمی که پشت صحبت کردن با خودمان است همان مکانیسمی است که پشت استفاده از زبان بدن می باشد. گوش دادن و تعریف کردن از خود باعث می شود شما بهتر و بیشتر اعتماد به نفس داشته و این موضوع تاثیر مثبتی بر عملکردتان داشته باشد.

منابع:

?How to build self esteem