روش های موثر و کارآمد برای افزایش انرژی در افراد مبتلا به ام اس

خستگی مسئله ای است که از هر ۵ فرد مبتلا به این بیماری، بر روی ۴ نفر تاثیر می گذارد. این علامت چالش برانگیز است، اما شما می توانید با ایجاد تغییراتی در شیوه زندگی و در صورت لزوم مصرف دارو، این عارضه را مدیریت کنید. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به نحوه افزایش انرژی در افراد مبتلا به ام اس اشاره خواهیم کرد.

کاهش انرژی در افراد مبتلا به MS

عوامل متعددی در ایجاد خستگی ناشی از MS نقش دارند. این عوامل عبارتند از:

  • علائم شبانه، مانند بیش فعالی مثانه، درد مداوم یا اسپاسم عضلانی، که می توانند باعث بی خوابی شوند
  • افسردگی، که می تواند انرژی شما را از بین ببرد و باعث مشکلاتی در خواب شود
  • محدودیت های فیزیکی، که می توانند شما را مجبور کنند انرژی بیشتری را صرف انجام کارهای روزمره مانند پیاده روی، حمام کردن و پخت و پز کنید.
  • عدم فعالیت بدنی، که می تواند شما را از فرم فعال خارج کند.
  • خستگی، فرم خاصی از خستگی مفرط که معمولا در هر روز در افراد عادی اتفاق می افتد، در افراد مبتلا به ام اس بدتر می شود و گرمای آن را افزایش می دهد.

زندگی با خستگی کار آسانی نیست. خستگی مکرر باعث می شود که همه کارهایی که می خواهید در منزل و محل کار انجام دهید، سخت تر انجام شود.

روش های موثر و کارآمد برای افزایش انرژی در افراد مبتلا به ام اس
روش های موثر و کارآمد برای افزایش انرژی در افراد مبتلا به ام اس

نحوه افزایش انرژی در افراد مبتلا به ام اس

برای پیدا کردن علت خستگی خود با دکتر مشورت کنید و برنامه ای برای به حداکثر رساندن انرژیتان داشته باشید. موارد زیر بعضی از استراتژی هایی هستند که برای افزایش انرژی در افراد مبتلا به ام اس به کار می روند:

با پزشک خود درباره درمان علائمی مانند بیش فعالی مثانه، اسپاسم عضلانی و افسردگی صحبت کنید. این عوامل می توانند خواب شما را مختل کنند. اگر در حال حاضر از کمبود خواب رنج می برید، می توانید از داروهای خواب آور برای مدت کوتاهی کمک بگیرید.

با یک متخصص طب فیزیکی همکاری کنید. یاد بگیرید که چگونه در انرژی خود صرفه جویی کنید و کارهای روزمره را انجام دهید. از ابزارهای مفید و وسایل کمک حرکتی مانند واکر استفاده کنید.

ورزش منظم را با تایید پزشک انجام دهید. هنگامی که خسته هستید، ورزش کردن ممکن است آخرین چیزی باشد که به ذهنتان خطور کند. اما در حقیقت ورزش کردن می تواند به شما کمک کند که انرژی بیشتری پیدا کنید. در یک مطالعه که در سال ۲۰۱۳ در Clinical Rehabilitation منتشر شد، بیماران ام اسی که در یک کلاس ورزشی ۳ ماهه شرکت کردند، خستگی کمتری نسبت به کسانی که ورزش انجام ندادند، داشتند.

برنامه ریزی کنید. لیست کاری روزانه خود را اولویت بندی کنید، سپس به اولویت ها توجه کنید. در صورت لزوم از شخص دیگری بخواهید که کارهای شما را انجام دهد. انرژی بیشتری را برای انجام کارهایی که بیشترین اهمیت را دارند اختصاص دهید.

سایر روش های افزایش انرژی در افراد مبتلا به ام اس

از گرم شدن بیش از حد بدن که می تواند انرژی شما را کاهش دهد اجتناب کنید. در روزهای گرم، مایعات زیادی مصرف کرده و در اتاق فن یا تهویه مطبوع نصب کنید. صبح ها و عصرها که خنک تر است در فضای باز فعالیت بدنی کنید. به جای ورزش کردن در خارج از منزل، در خانه یا باشگاه ورزش کنید یا در آب با دمای حدود ۸۰ تا ۸۴ درجه فارنهایت (۲۷ تا ۲۹ درجه سانتیگراد) شنا کنید.

روش های آرام سازی مانند تمرینات تنفسی، یوگا، تای چی یا مدیتیشن را امتحان کنید. این ورزش ها می توانند به حفظ روحیات شما و افزایش انرژی کمک کنند. یک مطالعه که در سال ۲۰۱۰ در Neurology منتشر شده نشان داد که تمرکز، خستگی را در بیماران MS کاهش می دهد.

با پزشک خود در مورد داروهای ضد خستگی مشورت کنید. پزشک ممکن است مدافینیل، که داروهای مخصوص اختلال خواب است و آمانتادین، که داروهای ضد پارکینسون است را تجویز کند. این داروها توسط FDA به طور خاص برای درمان خستگی ناشی از MS تایید نشده اند. اما شواهد اولیه نشان می دهد که ممکن است به برخی افراد کمک کنند.