افزایش ظرفیت ریه پس از ترک سیگار

سیگار کشیدن می تواند به ریه ها آسیب برساند و ظرفیت ریه را تحت تاثیر قرار داده و باعث کاهش ظرفیت تنفسی آن شود. به گفته کلینیک کلیولند، ریه ها حاوی کیسه های هوایی کوچک به نام آلوئول هستند که اکسیژن را از طریق هوا استنشاق و به خون منتقل می کنند. دکتر نورمن ادلمن، دبیر ارشد پزشکی انجمن آمریکایی ریه می گوید: هنگامی که این کیسه های هوا با سیگار کشیدن آسیب می بینند؛ ریه ها و قلب سخت تر به اکسیژن مورد نیاز دسترسی پیدا می کنند؛ که این مسئله می تواند منجر به تنگی نفس شود. اما راه هایی برای کمک به بهبود ریه ها و افزایش ظرفیت ریه پس از ترک سیگار وجود دارد. در ادامه این مطلب پیام سلامت به بررسی این موضوع می پردازیم.

مرحله ۱: ورزش های قلبی عروقی

راه رفتن، پیاده روی سریع، دوچرخه سواری و یا تمرین کردن با تجهیزات تناسب اندام، به صورت چندین بار در هفته اولین پیشنهاد است. ادلمن می گوید: “ورزش هوازی بهترین کاری است که می توانید برای افزایش ظرفیت ریه پس از ترک سیگار انجام دهید.” حرکت عضلات بزرگ بدن، تقاضا برای دریافت اکسیژن را افزایش می دهد؛ و توانایی ریه ها را در دریافت هوا، بیشتر می کند. طبق نظر ادلمن، این ورزش ها کمک خواهد کرد که سیستم تنفسی قوی تر شده و در نهایت ممکن است ظرفیت ریه ها افزایش یابد.

مرحله ۲: اضافه کردن شنا به تمرینات روزانه

به گفته آلیس برون، فیزیولوژیست ورزشی و سخنگوی شورای ورزش آمریکا، شنا کردن ماهیچه های بیشتری را درگیر فعالیت می کند؛ و نیاز به ظرفیت بیشتر ریه نسبت به سایر انواع فعالیت های قلبی عروقی دارد. برون می گوید: “ظرفیت ریه افراد شناگر در شرایط پیک می تواند سه برابر بیشتر از میانگین افراد باشد.” اون توصیه می کند حداقل یک بار در هفته سعی کنید به شنا بپردازید؛ تا تمرین خوبی برای ریه های خود باشد.

مرحله ۳: خوردن سیب

در مطالعه ای بریتانیا روی ۲۵۰۰ مرد، که نتیجه اش در مجله “Thorax” منتشر شد؛ نشان داده شد که مصرف منظم سیب با افزایش ظرفیت ریه همراه است. مردانی که پنج عدد یا بیشتر، سیب در هفته مصرف می کردند، بیشترین ظرفیت ریه را داشتند. ادلمن می گوید مطالعات دیگری نشان می دهد که خوردن سیب خطر ابتلا به سرطان ریه را کاهش می دهد؛ و مقاومت در برابر عفونت های تنفسی را بهبود می بخشد.

مرحله ۴: ورزش یوگا

تنفس متمرکز برای تمرین یوگا، ممکن است به افزایش ظرفیت ریه کمک کند. در یوگا تمرینات عضلات دیافراگم را انجام می شود؛ که در طول تنفس، رگ ها را گسترش می دهد و اجازه می دهد هوای بیشتر به ریه ها استنشاق شود. برون می گوید: “وجود هوای بیشتر در ریه ممکن است در نهایت ریه ها را گسترش دهد و ظرفیت ریه را افزایش دهد.” اگر فرصت انجام ورزش یوگا را نداشته باشد؛ برون می افزاید: انجام تمرینات تنفس عمیق نیز می تواند سلامت سیستم تنفسی شما را بهبود بخشد و ممکن است ظرفیت ریه را افزایش دهد.

مرحله ۵: تمرین با آلات موسیقی بادی

ادلمن می گوید تمرین و نواختن با یک آلت موسیقی بادی، یک راه خوب برای استفاده بیشتر از ریه ها است؛ که ممکن است ظرفیت ریه را بهبود بخشد. بهترین سازهای موسیقی بادی برای افزایش ظرفیت ریه شامل کلارینت، فلوت، اوبی، توبوت، ترومپت یا ترومبون، است. همچنین در این زمینه آواز نیز ممکن است مفید باشد.

مرحله ۶: صبر کردن!

افزایش ظرفیت ریه پس از ترک سیگار نیازمند زمانی طولانی است. ادلمن می گوید که بدون توجه به آنچه شما انجام می دهید، این اتفاق یک شبه اتفاق نخواهد افتاد. به گفته انجمن ریه آمریکا، دو هفته تا سه ماه طول می کشد تا عملکرد ریه شروع به تغییر کند؛ و بعد از ترک سیگار و حتی تا ۹ ماه بهبود عملکرد آن ادامه می یابد. اما ورزش منظم، رژیم سالم و ادامه دادن ترک سیگار به بهبود سلامت ریه ها و افزایش ظرفیت ریه در طول زمان کمک می کند.

مواردی که به آن نیاز دارید

  • لباس تمرین
  • لباس شنا
  • تشک یوگا
  • سیب
  • عضویت در باشگاه (اختیاری)
  • دوچرخه (اختیاری)

نکات مهم

برای حفظ ریه های سالم، از محیط پر از دود دوری کنید. ادلمن می گوید: “تنفس دود ثانویه (مثلا سیگار کشیدن توسط دیگری) نیز موجب آسیب به کیسه های هوا در ریه ها، افزایش خطر بیماری های ریوی و کاهش میزان ظرفیت ریه می شود. همچنین ورزش ممکن است به شما در برابر تمایل به شروع دوباره سیگار کشیدن، کمک کند. ادلمن می گوید برخی تحقیقات نشان می دهد که تمرینات هوازی منظم باعث کاهش میل به نیکوتین می شود. همینطور ورزش پس از ترک سیگار باعث کاهش وزن خواهد شد.

هشدارها

قبل از شروع یک برنامه تمرینی شدید، به خصوص اگر مصرف سیگار طولانی مدت داشته اید؛ با پزشک خود مشورت کنید. طبق گفته کلینیک کلیولند، عملکرد ریه ضعیف به علت سیگار کشیدن بیشترین فشار خود را به قلب می آورد. این مسئله می تواند منجر به نارسایی قلبی شود. ادلمن هشدار می دهد اگر شما خفگی، سرفه مکرر یا تنگی نفس داشته باشید، مهم است که پزشک خود را برای بررسی سرطان ریه و آمفیزم مطلع کنید. تشخیص دیرهنگام هر دو بیماری می تواند بر موفقیت درمان تأثیر منفی داشته باشد.