افزایش ناباروری در مردان و ۵ درمان طبیعی برای آن

آیا سبک زندگی غربی موجب افزایش ناباروری در مردان شده است؟ همه علائم و قرائن اثبات می کنند که پاسخ این سوال مثبت است. بر اساس گزارش های اخیر، تعداد اسپرم مردان در آمریکای شمالی، استرالیا، اروپا و نیوزیلند در کمتر از چهار دهه گذشته بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است و نشانه هایی از توقف این روند نزولی وجود ندارد.

چرا این اتفاق می افتد؟ و آیا با اتخاذ درمان های طبیعی ناباروری می توان آن را متوقف کرد؟ برای پاسخ به این سوالات و چند سوال مهم دیگر در مورد افزایش ناباروری در مردان ما را تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراهی کنید.

افزایش ناباروری در مردان ؛ تحقیقات انجام شده در این مورد

محققان در ابتدا بیش از ۷،۵۰۰ مطالعات منتشر شده در مورد تعداد اسپرم ها و غلظت های آن ها را که بین سال های ۱۹۷۳ تا ۲۰۱۱ انجام شده بودند، مورد بررسی قرار دادند. سپس یک متا آنالیز از ۱۸۵ مطالعه انجام دادند که بر اساس معیارهای این تحقیقات بود. این آنالیز شامل مطالعات درباره مردانی بود که یا نمی دانستند که بارور هستند یا نه! یا هرگز سعی نکردند بچه دار شوند. آنها در این مطالعات هر کیسی را که مشکوک به ناباروری بودند از مطالعه خارج کردند. این مطالعات در طول زمان گسترش یافت و شامل حدود ۴۳،۰۰۰ مرد در ۵۰ کشور مختلف بود.

یافته های این نتایج محققان را شگفت زده کرد. تجزیه و تحلیل این یافته ها نشان داد که در طی ۴ دهه، تعداد اسپرم در مردان تقریبا ۶۰ درصد کاهش داشته است. مهم این است که محققان تنها مطالعات منتشر شده پس از سال ۱۹۹۵ را مد نظر داشتند. به همین خاطر به نظر می رسد افزایش ناباروری در مردان سرعت کمی ندارد.

افزایش ناباروری در مردان فقط مربوط به تولید مثل نیست. اغلب کاهش تعداد اسپرم، نشان دهنده افزایش خطر ابتلا به مرگ زودرس است. در واقع، نتایج این مطالعه، برای طول عمر مردان نیز ناامید کننده است. هر چند محققان دقیقا متوجه نشدند که چرا تعداد اسپرم ها در مردان کاهش می یابد، اما نظریه های متعددی، از جمله تاثیرات محیطی و شیوه زندگی در این بین مطرح است.

علل افزایش ناباروری در مردان

در حالی که علل بسیاری از جمله اختلالات هورمونی، برخی از داروها و نقایص کروموزومی برای نازایی در مردان وجود دارد، اما محققان معتقدند که امروزه عوامل محیطی و سبک زندگی بیشترین نقش را در افزایش ناباروری در مردان بازی می کنند.

برای شروع بحث در این مورد باید ابتدا درصد ناباروری در مردان را بدانید. البته اعلام عدد دقیق برای مردان نازا کمی سخت است. اما مطالعات نشان می دهد که در شمال امریکا ناباروری بین ۴ تا ۶ درصد مردان رواج دارد. از هر ۳ زوجی که سعی در بچه دار شدن دارند در حدود ۱ زوج، ناباروری ناشی از مسائل مربوط به تولید مثل وجود دارد.

علل ناباروری مردان چیست؟ یکی از دلایلی که دانشمندان برای توجیه علل افزایش سطح ناباروری در مردان مطرح می کنند، عوامل فیزیکی مانند شیوه زندگی و محیط زیست است. تغییرات در سبک و محیط زندگی متاسفانه به سرعت بر روی ژنتیک تاثیر می گذارد. این تغییرات هم در دوران جنینی و هم در طول زندگی بر روی مردان تاثیر می گذارد.

قبل از تولد

مواد شیمیایی مختل کننده کار غدد درون ریز (EDC ها)

اختلال غدد درون ریز در دوران بارداری به علت قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی یکی از علل عمده علمی برای افزایش ناباروری در مردان است. متاسفانه این مواد شیمیایی در اطراف ما زیاد هستند. آنها شامل چیزهایی مانند فتالات، تریکولسان و BPA می باشند.

این مواد با سیستم غدد درون ریز ما، که همه هورمون های بدن و فرآیندهای بیولوژیکی را تنظیم می کند، تداخل ایجاد می کنند. هنگامی که EDC ها با سیستم های غدد درون ریز ما روبرو می شوند، می توانند اثرات جدی در زمینه رشد، تولید مثل، سیستم عصبی و ایمنی داشته باشند. متاسفانه، به نظر می رسد قرار گرفتن مادر در معرض این مواد شیمیایی در اوایل دوران بارداری آسیب جدی تری را وارد می کند.

EDC ها خطرناک هستند. زیرا حتی قرار گرفتن در معرض دوز کمی از آن ها می تواند اثرات جدی بر روی بدن داشته باشد و سال ها یا حتی دهه ها اثراتش آشکار نشود.

سیگار کشیدن

امیدوارم شما در حال حاضر از تاثیر سیگار کشیدن بر سلامت خود آگاه باشید. در واقع، سیگار علت قابل پیشگیری مرگ بسیاری از افراد در آمریکا است. مرگ و میر ناشی از مصرف دخانیات در آمریکا حتی بیش از مرگ و میر ناشی از HIV، مصرف مواد مخدر، مصرف الکل، حوادث رانندگی و حوادث مرتبط با وسایل نقلیه ترکیبی است.

یادتان باشد که نه تنها سیگار کشیدن ممکن است ناباروری در مردان را تحت تاثیر قرار دهد بلکه، قرار گرفتن جنین پسر در معرض دود سیگار در دوران بارداری نیز ممکن است در ناباروری او نقش داشته باشد. یک مطالعه کوچک نشان داد که مردان اروپایی که در معرض سیگار قرار داشتند، تراکم اسپرم شان ۲۰ درصد پایین تر از سایر افراد بود. قرار گرفتن در معرض دود دست دوم نیز ممکن است باعث کاهش ناباروری در مردان شود.

بعد از تولد (در بزرگسالی)

قرار گرفتن در معرض آفت کش ها

در ۴۰ سال گذشته، ما در معرض انواع آفت کش ها قرار داشته ایم. همه این آفت کش ها بر ناباروری مردان تاثیر می گذارند. متاسفانه ذرات موجود در آفت کش های اسپری ای، بعد از اسپری کردن می توانند به مکان هایی که در آنجا از آفت کش استفاده نشده است سفر کنند. آیا تصور می کنید که ارتباط بین کاهش ناباروری در مردان طی ۴۰ سال گذشته، یعنی زمانی که آفت کش ها در قوی ترین حالت خود به بازار عرضه می شدند، و خود آفت کش ها اتفاقی است؟

سیگار کشیدن

همانطور که قبلا ذکر شد، سیگار بر ناباروری مردان تاثیر می گذارد. بیش از ۴،۰۰۰ سم در دود سیگار وجود دارد که باعث می شود باروری مردان را به خطر بیندازد. اگر سیگاری هستید، قطعا با موانع زیر رو به رو هستید:

  • کاهش کیفیت اسپرم
  • کاهش عملکرد اسپرم
  • نارسایی سیستم هورمونی
  • عدم بلوغ اسپرم

چقدر سیگار می کشید. هر چقدر سیگاری شدیدتری باشید ممکن است اثرات منفی بیشتری در باروری خود داشته باشند.

استرس

محققان از قبل می دانستند که استرس مزمن برای سلامتی مضر است. آیا می دانستید که این عامل نقشی نیز در باروری انسان دارد؟ مردان مبتلا به استرس دارای غلظت اسپرم کمی در حین انزال هستند و کیفیت اسپرم شان نیز پایین است. این موضوع باعث می شود توانایی اسپرم برای لقاح با تخمک کم شود.

چاقی

چاقی در چند دهه گذشته افزایش یافته است و در ناباروری مردان نیز نقش دارد. در حالی که محققان سال هاست که تصور می کنند که چاقی در زنان عامل ناباروری است، اما امروزه مشخص شده است که مردان چاق نیز با چنین مشکلی رو به رو هستند. به نظر می رسد چاقی بر توانایی اسپرم برای باروری تخمک تاثیر می گذارد. این اتفاق احتمالا به دلیل کمبود کیفیت مایع منی رخ می دهد.

چاقی همراه با مجموعه ای از مسائل مربوط به سلامت، مانند تغییرات هورمونی و اختلال عملکرد جنسی می تواند ناباروری مردان را تحت تاثیر قرار دهد.

افزایش ناباروری در مردان
افزایش ناباروری در مردان

۵ درمان متعارف برای ناباروری مردان

آیا ناباروری مردان می تواند درمان شود؟ پاسخ کوتاه بله است. درمان متعارف ناباروری مردانه به طور عمده بستگی به این دارد که دلیل ناباروری چیست؟

برای مثال اگر آسیبی در اندام تناسلی وجود داشته باشد، ممکن است جراحی مورد نیاز باشد. دارو نیز می تواند مسائل مربوط به عدم تعادل هورمونی را درمان کند. در نهایت، اگر درمانی موثر نبود می توان از روشی به نام IVF، یا لقاح آزمایشگاهی استفاده کرد.

به طور کلی، اصلاح شیوه زندگی می تواند تاثیر مثبتی بر بهبود ناباروری مردان داشته باشد.

اجتناب از EDC ها

زوج هایی که در حال تلاش برای باردار شدن هستند، هر دو باید از EDC ها اجتناب کنند. ساده ترین راه برای انجام این کار این است که از پلاستیک، به ویژه هنگامی که حرارت می بیند و BPA آزاد می کند و همچنین پاک کننده های خانگی دوری کنید.

ترک سیگار

اگر می خواهید خودتان و فرزندتان سالم بماند سیگار را ترک کنید. سیگار تقریبا سلامت تمام قسمت های بدن شما را به خطر می اندازد.

محدودیت قرار گرفتن در معرض آفت کش ها

مانند EDC ها، بعید است که بتوانید از آفت کش ها نیز به طور کامل دور بمانید. اما می توانید میزان مواجهه خود را با این مواد کاهش دهید. اولین گام این است که از خرید محصولات حاوی این مواد اجتناب کنید. دومین گام نیز مصرف میوه و سبزیجات ارگانیک است.

کاهش استرس

یوگا، طب سوزنی، مدیتیشن و سایر تکنیک های آرامش بخش به شما کمک می کند که روان خود را آرام کرده و استرس کمتری را تحمل کنید. این کار نه تنها به باروری کمک می کند بلکه باعث بهبود سلامت کل بدنتان نیز خواهد شد.

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

کدام بیماری های مقاربتی باعث ناباروری می شوند؟

ناباروری و طب سوزنی چه ارتباطی با هم دارند و چه عللی را می توان با طب سوزنی درمان کرد؟

درمان ناباروری در مردان، زنان و معرفی روش های کمک باروری

[/quote]

بهبود رژیم غذایی

وقتی صحبت از کاهش وزن می شود، رژیم غذایی بسیار مهم است. تعجب نکنید، غذاهایی که در درمان چاقی بسیار عالی هستند، می توانند به کاهش علائم ناباروری در مردان نیز کمک کنند.

رعایت رژیم درمانی حاوی ماهی های وحشی، ویتامین C و E و میوه ها و سبزیجات می توانید به شما کمک زیادی بکند. ترکیب این غذاها باعث کاهش التهاب، افزایش تعداد اسپرم و حفظ تعادل در هورمون ها می شود.

از سوی دیگر، تمام چیزهایی را که می توانند بر روی باروریتان تاثیر بگذارند را کنار بگذارید. این عوامل شامل گوشت های فرآوری شده حاوی چربی زیاد (مانند هات داگ)، شکر و دانه های تصفیه شده می باشند. اگر می خواهید بچه دار شوید از مصرف الکل، کافئین و مواد مخدر نیز به شدت خودداری کنید.

منابع:

  1. Temporal trends in sperm count
  2. ?How common is male infertility, and what are its causes
  3. Male sterility
  4. The Effects of Cigarette Smoking on Male Fertility
  5. Regular Ibuprofen Use May Contribute to Male Infertility, Study Says