اندازه رحم در دوران بارداری (سه ماهه اول، دوم و سوم)

زنان حامله سوالات زیادی در مورد تغییرات بدن در دوران بارداری دارند. بیشتر سوالاتی که دارند در مورد میزان و نحوه رشد جنین و همچنین بزرگی رحم آن ها است. در واقع بسیاری از زنان باردار نمی دانند که آیا شکمشان برای سن بارداری به حد کافی بزرگ شده است یا نه؟ این موضوع باعث می شود که برخی از این زنان در مورد اندازه رحم در دوران بارداری دچار اشتباه شوند. به عنوان مثال آن ها نمی دانند که رحم یک زن ۴ ماه چه اندازه است؟

در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد اندازه رحم در دوران بارداری صحبت می کنیم. رحم عضوی در بدن مادر است که به صورت تصاعدی در دوران بارداری رشد می کند. چیزی که رحم را بزرگ می کند دقیقا همانند فرایندی است که در زمان باد کردن بادکنک اتفاق می افتد.

اندازه رحم در دوران بارداری

جالب است بدانید که قبل از بارداری، رحم به اندازه یک پرتقال و در عمق لگن واقع شده است.

اندازه رحم در سه ماهه اول بارداری

در طی ۱۲ هفته اول بارداری، رحم به اندازه یک گریپ فروت می شود و شروع به رشد کرده به طوری که تقریبا از محدوده لگن خارج می شود. اما هنوز هم اندازه آن متناسب با لگن است. به همین دلیل است که وقتی شما بدن یک زن ۳ ماهه را ببینید متوجه بارداری او نخواهید شد. اگر بارداری شما چند قلویی باشد، از این مرحله به بعد، اندازه رحم با شدت بیشتری رشد کرده و بیشتر کش می آید. در این حالت با لمس کردن شکم و احساس سفتی زیر دست می توان بارداری را تشخیص داد.

اندازه رحم در سه ماهه دوم بارداری

در سه ماهه دوم بارداری، رحم به اندازه یک خربزه می شود. به طوری که دیگر در داخل لگن جای نمی گیرد. به همین دلیل از لگن خارج شده و نیمی از آن به سمت ناحیه ای بین ناف و قفسه سینه می رود. به این ترتیب که با رشد رحم، سایر اندام ها به سمت دیگری هل داده می شوند. به همین دلیل هم بر روی عضلات و رباط ها اطراف ناحیه شکم فشار زیادی وارد می شود. این موضوع به احتمال زیاد باعث خواهد شد که مقداری درد ایجاد شود. احساس درد در این نواحی و در این بازه زمانی، تقریبا طبیعی است. فشار ایجاد شده بر اثر رشد اندازه رحم در دوران بارداری ممکن است موجب شود ناف کمی بیرون بزند. این حالت نیز طبیعی است و بعد از زایمان، ناف به حالت اولیه باز می گردد.

بین هفته ۱۸ تا ۲۰ بارداری، زمانی است که فاصله استخوان شرمگاهی و بالای رحم بر مبنای سانتی متر اندازه گیری می  شود. بالای رحم فوندوس نام دارد و مقدار اندازه گیری شده ارتفاع رحم نامیده می شود.

این عدد کاملا به سن بارداری شما مربوط است. برای مثال، اگر ارتفاع رحم شما ۳۲ سانتی متر باشد، شما باید در حدود هفته ۳۲ بارداری قرار داشته باشید. اما اگر در بارداری اول خود به سر می برید، ارتفاع رحم کمی بیشتر است.

اگر اندازه رحم، قبل از زایمان، به حد انتظار باشد، یعنی بارداری پیشرفت خوبی داشته است. اما اگر این اندازه بیش از حد زیاد یا بیش از حد کم باشد، یعنی بارداری طبیعی نیست و باید با استفاده از آزمایشات مختلف، نوعی از عوارض بارداری که منجر به ارتفاع کم یا زیاد رحم شده است مشخص گردد.

اندازه رحم در سه ماهه سوم بارداری

در طول سه ماهه سوم رحم پایین خواهد آمد و به اندازه ای رشد می کند که به اندازه یک هندوانه می شود. هنگامی که بارداری شما کامل می شود، رحم از عانه تا زیر قفسه سینه امتداد دارد. به این ترتیب هر چه به موعد زایمان نزدیک می شوید، فشار روی لگنتان نیز بیشتر می شود.

اندازه رحم بعد از بارداری

پس از تولد، رحم به تدریج به اندازه قبل از بارداری و موقعیت قبلی خود باز خواهد گشت. این فرایند معمولا حدود ۶ هفته طول می کشد.