انسداد شریانی چیست و چگونه باید درمان شود؟

بیماری عروق محیطی (PVD) در برگیرنده آسیب یا انسداد عروق خونی اطراف قلب و وریدهای محیطی آن است. شریان ها (سرخرگ ها) و رگ محیطی، خون را از دست و پا و اندام های زیر ناحیه معده، جریان می دهند. PVD همچنین ممکن است سرخرگ های منتهی به سر (شریان کاروتید ) را تحت تاثیر قرار دهد. هنگامی که بیماری عروق محیطی تنها شریان، و نه رگ را تحت تاثیر قرار می دهد، به آن بیماری شریانی محیطی (PAD) می گویند. اشکال اصلی بیماری عروق محیطی شامل لخته شدن خون (به عنوان مثال، ترومبوز ورید عمقی یا DVT)، تورم (التهاب)، تنگی و انسداد شریانی و عروق خونی می باشد.

بیماری های سرخرگ ممکن است منجر به موارد زیر شود:

  • انسداد شریانی
  • بیماری عروق محیطی یا بیماری شریانی محیطی PAD
  • آنوریسم آئورت
  • بیماری بورگر
  • نشانگان رینود

بیماری های رگ ها ممکن است منجر به موارد زیر شود:

  • لخته شدن خون وریدی
  • ترومبوز ورید عمقی یا DVT
  • آمبولی ریوی
  • التهاب وریدها
  • رگهای واریسی

انسداد شریانی

دیاگرام یک شریان بیمار، در بیماری عروق محیطی درست مثل عروق کرونر، می تواند با پلاک مسدود شود.

چه چیزی باعث انسداد شریانی می شود؟

انسداد شریانی می تواند از یک بیماری شناخته شده به نام تصلب شرایین، که نتیجه وجود یک ماده مومی شکل در داخل رگها است، ناشی شود. این ماده به نام پلاک شناخته می شود.

هنگامی که در داخل رگ ها پلاک به اندازه کافی ساخته میشود، عروق گرفته می شود و جریان خون کند شده و یا متوقف می شود. این جریان خون آهسته ممکن است به “ایسکمی” منجر شود. این اختلال زمانی رخ می دهد که سلول های بدن به اندازه کافی اکسیژن نداشته باشند. سرخرگها محیطی مسدود شده در قسمت پایین بدن، اغلب باعث درد، گرفتگی و اسپاسم در پاها می شود.

عوامل خطر ابتلا به آترواسکلروز در عروق محیطی همانند عوامل خطر در ابتلا به آترواسکلروز در عروق کرونر می باشد. سیگار کشیدن، دیابت، فشار خون بالا و کلسترول بالا می توانند پلاک ها را گسترش دهند.

انسداد شریانی چیست و چگونه باید درمان شود؟
انسداد شریانی چیست و چگونه باید درمان شود؟

علائم و نشانه های انسداد شریانی چه هستند؟

معمولا بیمارانی که به انسداد شریانی مبتلا هستند، درد در باسن و رانها (بسته به جایی که انسداد رخ داده است) احساس می کنند. معمولا، مقدار درد نشانه ای از شدت انسداد است. در موارد جدی، انگشتان پا ممکن است به یک رنگ مایل به آبی در آید. در این شرایط دمای پا پایین است و نبض در آن ضعیف می باشد. در موارد شدید، بافت می میرد به همین خاطر شاید لازم به قطع عضو باشد.

گاهی اوقات گرفتگی عضلات پا، زمانی که فرد راه می رود زیاد تر می شود. درد ساق پا معمولا با افزایش فعالیت بدتر می شود. این گرفتگی لنگش متناوب نامیده می شود. مانند درد قفسه سینه از مشکلات قلبی، درد ساق پا لنگشی متناوب، معمولا با استراحت کردن از بین می رود. هوای سرد و برخی از داروها نیز ممکن است منجر به درد ساق پا شوند.

انسداد شریانی چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشکان می توانند با گوش دادن به توصیفات شما از علائم و با چک کردن نبض ضعیف در شریان پا به انسداد شریانی پی ببرند. آزمایشات بیشتر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سونوگرافی: تستی است که با استفاده از امواج صوتی،  یک تصویر از جریان خون داخل شریان ها تولید می کند.
  • آرتریوگرافی: تستی است که معمولا در شرایطی که اوضاع وخیم است و پزشک قصد دارد عمل های جراحی که از طریق پوست انجام می شود را انجام دهد، تجویز می کند. در این آزمایش یک رنگ بی ضرر به داخل شریان تزریق می شود. این کار اجازه می دهد پزشکان محل دقیق انسداد شریانی و جدی بودن انسداد را بررسی کنند.

انسداد شریانی چگونه درمان می شود؟

هنگامی که انسداد شدید نیست، این شکل از PVD را می توان با از کاهش وزن، ترک سیگار، و برنامه ورزشی منظم که توسط دکتر تایید شده است، کنترل کرد.

مداخله از راه پوست (آنژیوپلاستی با بالون یا استنت محیطی) ممکن است برای عروقی که به شدت مسدود شده  است تجویز شود. استفاده از این روش ملزم به مشاهده درد یا نشانه های دیگر است.

پزشکان همچنین ممکن است روشی به نام بای پس عروق محیطی را توصیه کنند. این روش راه را برای جریان خون به اطراف عروق تنگ باز می کند. در این روش جراح پس از ایجاد یک برش در دست یا پا و یا زیر شکم، یا ابزار مصنوعی و یا یکی از رگ های خودتان ( پیوند رگ) بالا و پایین انسداد را به یکدیگر پیوند زده و محل انسداد را از جریان خون حذف می کنند. این عمل اجازه می دهد تا جریان خون به اطراف حرکت کرده و یا انسداد را دور بزند.