معرفی مختصری از انواع اعصاب نخاعی

به منظور طبقه بندی انواع اعصاب نخاعی کالبد شناسان، ستون فقرات را به چهار ناحیه متمایز تقسیم می کنند که تحت عنوان بخش های گردنی، پشتی یا سینه‌ای، کمری و استخوان خاجی ستون فقرات نامیده می شود. سی و یک جفت اعصاب از طناب نخاعی خارج می شوند. عصب هایی که از طریق دهانه بین مهره ها خارج می شوند، اعصاب نخاعی نامیده می شوند، در حالی که اعصابی که از طریق دهانه جمجمه خارج می شوند، به عنوان اعصاب مغزی شناخته می شوند.

در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد انواع اعصاب نخاعی به صورت مختصر صحبت خواهیم کرد و این اعصاب را به شما معرفی می کنیم.

انواع اعصاب نخاعی

اعصاب نخاعی گردنی

اعصاب نخاعی گردنی از روی کلمه لاتین گردن که سرویکس نام دارد نام گذاری شده اند. نخاع گردن از جمجمه تا شانه گسترش می یابد. این ناحیه ستون فقرات شامل هفت استخوان است که به آن ها مهره گفته می شوند. این استخوان ها از بالا به پایین شماره گذاری می شوند و به عنوان C1 تا C7 نامگذاری می شوند. مهره ها در بالای یکدیگر انباشته می شوند، و توسط دیسک های ﻏﻀـﺮوﻓﯽ که به عنوان دیسک های بین مهره ای شناخته می شوند، از یکدیگر جدا شده اند.

فضای بین مهره ها، به نام فورامن بین مهره ای، اجازه می دهد که اعصاب گردنی از طناب نخاعی خارج شوند و مقصد خود را در بدن پیدا کنند. هشت عصب گردنی وجود دارد. ریشه های عصب گردنی درست بالای بخش مهره ای مربوطه ظاهر می شوند. به عبارت دیگر، عصب C1 از طریق فورامن از بالای بخش مهره ای C1 خارج می شود. عصب C8 زیر آخرین مهره ی گردنی، C7، و بالاتر از اولین مهره ی قفسه سینه T1 وجود دارد. اعصاب گردنی مسئول ضربان حرکتی بازو ها، گردن و قسمت های فوقانی بدن می باشند و تحرک های حسی را از این مناطق به مغز منتقل می کنند.

اعصاب نخاعی سینه‌ای یا توراسیک

طناب نخاعی سینه‌ای یا توراسیک درست در زیر طناب نخاعی گردنی قرار دارد و منطقه ای است که از تنه و رباط های بدن پشتیبانی می کند. طبق گفته متخصصان مرکز پزشکی سدارس سینای ۱۲ اعصاب سینه‌ای و ۱۲ مهره قفسه سینه‌ ای وجود دارد. بر خلاف اعصاب گردنی، اعصاب سینه‌ ای از ستون فقرات از طریق فضایی که دقیقا زیر بخش مهره ای مربوطه قرار دارد خارج می شوند. اولین عصب سینه‌ای، T1، از بین مهره های T1 و T2 خارج می شود. آخرین عصب سینه‌ای، T12، از طناب نخاعی از طریق سوراخ های بین مهره های T12 و مهره های کمری اول، L1، خارج می شود. اعصاب سینه‌ای مسئول تحرک عصبی قفسه سینه، بخش فوقانی پشت و شکم می باشد.

معرفی مختصری از انواع اعصاب نخاعی
معرفی مختصری از انواع اعصاب نخاعی

اعصاب نخاعی کمری

طناب نخاعی کمری بخش تحتانی پشت را پشتیبانی می کند و از پنج مهره تشکیل شده است. پنج عصب کمری مربوطه از ناحیه کمری طناب نخاعی ظاهر می شود که در سطح اولین و دومین مهره های کمری پایان می یابد. اعصاب نخاعی در زیر سطح آن از طناب نخاعی درون ستون مهره ای فرود می آیند تا خروجی های مربوطه آن ها برای رسیدن به سیستم عصبی محیطی پیدا شود. این ناحیه اعصاب نخاعی به علت شباهت به دم اسب به عنوان (cauda equine) شناخته می شود. اعصاب کمری مسئول تحرک عصبی پاها و اندام های داخلی مرتبط با عملکردهای دفع ادرار و جنسی می باشند.

عصب نخاعی خاجی یا ساکرال

ساکروم یک استخوان مثلثی شکل است که در انتهای ستون فقرات قرار دارد. و از مهره هایی ساخته شده است که با هم متصل شده اند. در نوک آن استخوان دنبالچه یا کوکسیکس، بخش دیگری از مهره های متصل قرار دارد که معمولا به عنوان استخوان دم شناخته می شود. در مجموع ۵ عصب در سوراخ های ساکروم وجود دارد. این اعصاب مسئول تحرکات پاها و اندام های تحتانی شکم می باشند.