انواع روش های زایمان و آشنایی کلی با آن ها

تقریبا می توان گفت هیچ چیز در طول زمان زندگی بشر بر روی زمین، هیجان انگیز تر از بارداری و به دنیا آمدن نوزاد نیست. تولید مثل بخشی از زندگی بشر است و یکی روند طبیعی از زندگی او محسوب می شود. اما واقعیت این است که روش های زایمان در طول زمان تغییر کرده است. این روش ها علاوه بر این که پیشرفته شده اند، امنیت بیشتری را نیز برای مادران به همراه دارند. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت می خواهیم در مورد گزینه ها و انواع روش های زایمان با شما صحبت کنیم.

از سال ۱۹۰۰ تا کنون، روش های زایمان به طور چشمگیری با افزایش تکنولوژی و شیوه های پزشکی مدرن تغییر کرده است. به عنوان مثال، در سال ۱۹۰۰ تقریبا تمام تولدها در ایالات متحده در خارج از بیمارستان انجام می شد. ولی در سال ۱۹۴۰، بیش از نیمی از تولد ها در بیمارستان رخ می داد. این روند ادامه پیدا کرد تا جایی که در سال ۱۹۶۹ تنها ۱٪ از تولدها در خارج از بیمارستان به وقوع می پیوست. تکنولوژی پزشکی توانست زایمان ها را به یک تجربه بسیار امن تر از قرن های گذشته، برای مادر و جنین تبدیل کند.

روش های زایمان

زایمان طبیعی

در زایمان طبیعی، نوزاد از مجرای زایمان به دنیا می آید. این نوع زایمان در صورتی که طبق اصول انجام نشود بسیار سخت است. تعیین تاریخ دقیق زایمان طبیعی نیز تقریبا غیر ممکن است. اما در کل بسیاری از مادران بین هفته ۳۸ تا ۴۱ بارداری به مرحله زایمان می رسند. بیشتر پزشکان و سازمان ها بهداشتی مربوطه، توصیه می کنند که مادران زایمان خود را به شکل طبیعی انجام دهند. مگر این مشکل خاصی وجود داشته باشد که برای جنین و مادر خطر ساز باشد. طبق دستو العمل جدیدی که توسط کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان در سال ۲۰۱۳ منتشر شده است، سزارین نباید قبل از هفته ۳۹ بارداری انجام شود مگر در شرایط استثنایی و خاص.

مزایای زایمان طبیعی چیست؟

زایمان طبیعی می تواند برای مادر و جنین مزایای زیر را داشته باشد:

  • مدت زمان بستری شدن در بیمارستان به حداقل خود می رسد.
  • میزان عفونت کمتر می شود.
  • بهبودی سریعتر اتفاق می افتد.
  • نوزادان متولد شده از طریق واژن در معرض خطر کمتری برای ابتلا به مشکلات تنفسی هستند.

سزارین

پزشکان زمانی که تولد نوزاد از طریق واژن خطرناک است و ممکن است عوارضی جنین و مادر را تهدید کند، از زایمان سزارین استفاده می کنند. برای بیشتر سزارین ها از قبل برنامه ریزی می شود. به عنوان مثال زمانی که ماکروزومی یا سندرم جنین بزرگ در طول دوره بارداری توسط آزمایشات مختلف و سونوگرافی تشخیص داده می شود، پزشک سزارین را تجویز کرده و برای آن برنامه ریزی می کند. در این شرایط معمولا محدوده زمانی سزارین با توجه به سن حاملگی مشخص می شود. اما این تاریخ نیز دقیق نیست.

در مقابل برخی مواقع سزارین برنامه ریزی نشده و اجتناب ناپذیر است. مثلا زمانی که طی یک اتفاق غیر منتظره مادر در تصادف رانندگی مجروح شده باشد و ماندن جنین در شکم او خطرناک باشد، با استفاده از عمل سزارین نوزاد از رحم خارج می شود.

اما به طور کلی برای انجام این عمل برشی در سطح شکم و رحم ایجاد شده و کودک از طریق شکم، نه از طریق واژن، از بدن مادر خارج می شود. به طور معمول، پزشکان در موارد زیر عمل سزارین را تجویز می کنند:

  • بارداری چند قلویی
  • بزرگ بودن نوزاد
  • جراحی قبلی در ناحیه شکم مانند سزارین و یا دیگر بیماری رحم که به خاطرش جراحی شکم اتفاق افتاده است.
  • نوزاد بریچ ( زمانی که درد زایمان رخ داده اما سر نوزاد بالای رحم است و پای او نزدیک مجرای زایمان)
  • جفت سرراهی (زمانی که جفت از دیوراه رحم جدا شده و دهانه رحم را مسدود کرده است)
  • فیبروم یا دیگر انسداد های شدید در بدن مادر

زایمان واژینال پس از سزارین (VBAC)

در گذشته، زمانی که زایمان اول سزارین بود، تقریبا محال بود که بتوان زایمان دوم را طبیعی انجام داد. اما امرزوه به لطف تغییرات در روش جراحی، زایمان واژینال پس از سزارین ممکن است در بسیاری از موارد قابل انجام می باشد. در واقع، حدود ۷۵ درصد از زنانی که سعی می کنند VBAC داشته باشند می توانند زایمان طبیعی موفق را انجام دهند.

VBAC برای هر کسی مناسب نیست. گاهی اوقات یک عارضه بارداری و یا بیماری زمینه ای از انجام زایمان واژینال پس از سزارین جلوگیری می کند. موارد خاصی، مانند اسکار رحمی در معرض خطر، می تواند VBAC را به گزینه ای نامناسب تبدیل کند.

VBAC خطرات بالقوه جدی، از جمله موارد زیر را دارد:

  • شکست در انجام زایمان طبیعی
  • پارگی رحم ( به دلیل آن که رحم در طول زایمان اول با تیغ جراحی شکافته شده است، ممکن است بر اثر زایمان طبیعی و طی فشار، مجدد پاره شود. در این حالت خونریزی شدید و عفونت برای مادر و آسیب به مغز کودک از خطرات مهم است. اگر خونریزی شدید باشد، عمل هیسترکتومی (برداشتن رحم) برای جلوگیری از خونریزی ممکن است انجام شود. اگر رحم برداشته شود، شما دیگر هرگز قادر نخواهید بود که دوباره باردار شوید.)

زایمان خلاء

زایمان خلاء روشی است که گاهی اوقات در طول دوره زایمان واژینال انجام می شود. در طول این روش، بعد از شروع درد زایمان دستگاهی نرم شبیه به یک فنجان که به پمپ خلع وصل است، به دورن واژن وارد می شود. این دستگاه با مکشی که ایجاد می کند، سر نوزاد را به سمت مجرای زایمان می کشد و زایمان طبیعی را ساده تر می کند.

زایمان فورسپس

زایمان فورسپس یک نوع زایمان طبیعی است. در واقع این نوع زایمان هم راستا با زایمان طبیعی است و گاهی در طی زایمان واژینال به کار برده می شود. در این روش نیز دستگاهی به نام فورسپس توسط پزشک متخصص، وارد واژن می شود. این ابزار به شکل یک جفت قاشق یا انبر سالاد است که پس از ورود به واژن و سپس رحم، به سر نوزاد کمک می کند تا به مجرای زایمان نزدیک شود. تصویر زیر نمونه ای از زایمان فورسپس است.

انواع روش های زایمان و آشنایی کلی با آن ها
انواع روش های زایمان و آشنایی کلی با آن ها