زیر بغل ناحیه ایاز بدن است که هم به عنوان مجرای خروجی و هم به عنوان مجرای ورودی در بدن عمل می کند. وقتی شما سال ها از اسپری ها و دئودرانت های ضد عرق استفاده می کنید، پس از توقف مصرف تان باید راهی برای خروج این مواد سمی ایجاد کنید. در واقع مواد شیمایی وارد شده به بدن شما سم محسوب می شود به همین دلیل سم زدایی زیر بغل اهمیت زیادی دارد.

در ادامه این پست روش هایی را به شما آموزش می دهیم که علاوه بر سم زدایی زیر بغل می توانند به به عنوان یک ضد تعریق استفاده شده و بدون ایجاد عوارض پوستی، بوی خوشی به بدنتان دهند.

سم زدایی زیر بغل و ضد عرق ها

انسان مدرن از بوی بدن خود هم می ترسد و هم شرم دارد به همین دلیل همیشه به دنبال راه هایی است که بوی بد زیر بغل خود را از بین ببرد. از طرفی بدن ما برای خارج شدن سموم و خنک شدن نیاز به تعریق دارد. عرق کردن حتی ممکن است نقش مهمی در پیشگیری از بیماری ها بازی کند. با این حال، بسیاری از افراد سعی می کنند با عرق کردن مبارزه کنند و برای این کار از مواد شیمایی غیر طبیعی استفاده می کنند.

دئودورانت ها از بوی بدن شما با ایجاد اختلال در واکنش عرق کردن بدن، جلوگیری می کنند. استفاده از ضد عرق های یک ایده خوب است زیرا منافذ پوست را مسدود کرده و اجازه انتشار عرق و در پی آن بوی بد را نمی دهد.

مواد شیمیایی متداول در تهیه دئودورانت ها و ضدعرق ها

اسپری های استاندارد اغلب حاوی ترکیبات مضر هستند که می توانند به سلامت شما آسیب برسانند. تحقیق بر روی این مواد در حال انجام است. اما مضرترین ترکیباتی که در دئودورانت ها موجود در بازار وجود دارد به قرار زیر می باشند. شما می توانید هنگام خرید این محصولات، به محتویات آن ها دقت کنید.

  • آلومینیوم: برخی معتقدند که این ماده به سرطان پستان و بیماری آلزایمر مرتبط است.
  • پارابن: این ماده مختل کننده عملکرد هورمون ها است و در بافت سرطان پستان آثاری از آن یافت شده است.
  • فرمالدئید: به عنوان یک ماده سرطان زا معرفی شده است.
  • فتالات: مختل هورمون هایی است که به ناباروری مربوط هستند.
  • مواد ضد باکتری: یک اثر سوء بر عملکرد سیستم ایمنی بدن داشته و تعادل هورمونی را تحت تاثیر قرار می دهند.
  • پروپیلن گلیکول: یک عامل ضد یخ است.

قرار دادن تمام این مواد سمی در محصولی که به راحتی از طریق پوست قابل جذب است، برای افرادی که به فکر سلامتی خود هستند، اصلا ایده مناسبی نمی باشد. همچنین این مواد مضر باعث می شوند غدد لنفاوی در زیر بغل و اطراف گردن، که نقش مهمی در مبارزه با بیماری بازی می کنند، متورم شده و یاحتی آسیب ببینند. اگر زیاد از ضد عرق استفاده می کنید قطعا در زمان سرماخوردگی با تورم غدد لنفاوی زیر بغل و گردن مواجه شده اید. بنابراین، استفاده مکرر از آن ها می تواند باعث عدم تعادل هورمونی شده و به طور جدی بر سیستم پاسخگویی بدنتان تاثیر بگذارد.

چرا نیاز به سم زدایی زیر بغل داریم؟

تمامی موارد بالا باعث می شوند بدن شما با استفاده از مواد آرایشی خوش بو شوند اما استفاده طولانی مدت از آن ها، حتی اگر مقداری کمی در محصول وجود داشته باشند، می تواند موجب شود زیر بغلتان پر از سم شود به همین خاطر سم زدایی زیر بغل و خارج کردن این مواد سمی از آن ناحیه بدن بسیار لازم و مفید است. سم زدایی زیر بغل باعث می شود:

  • مواد شیمیایی که در بافت و پوست زیر بغل گیر کرده اند از بدن خارج شوند.
  • از ایجاد واکنش های ناراحت کننده با استفاده از دئودورانت های طبیعی جلوگیری شود.

سم زدایی زیر بغل

اگر شما به طور دائم از دئودورانت های شیمایی استفاده می کنید به احتمال زیاد تجربه یکی از عوارض زیر را دارید:

  • بثورات همراه با خارش و قرمزی زیر بغل
  • عرق بیش از حد
  • عرقی که دارای بوی بسیار قوی است.

اگر چه ناراحت کننده است اما این حوادث واکنشی است که برای تنظیم بدن انجام می شود. سم زدایی زیر بغل شبیه به سم زدایی بدن، قبل از آن که شروع به بهبود و نشان دادن اثرات مثبت کند، همه چیز را بد و بدتر می کند. با این حال، این نتایج، افراد را در استقامت برای استفاده از این روش ها ناامید می کند.

بنابراین، اگر شما سم زدایی زیر بغل را انجام می دهید ممکن است در وهله اول یک دوره کوتاه مدت داشته باشید که در آن دوره گذرا، علائم به حداقل می رسند و سپس در بازه دوم سموم تند و زننده از بدن بیرون کشیده می شوند.

اهمیت سم زدایی زیر بغل و روش انجام آن
اهمیت سم زدایی زیر بغل و روش انجام آن

چگونه می توان سم زدایی زیر بغل را انجام داد؟

شما می توانید سم زدایی زیر بغل خود را با استفاده از جوش شیرین بدون آلومینیوم و یا یک ماسک خاک رس بنتونیت (که می تواند برای سم زدایی پوست نیز مفید باشد) انجام دهید. حالت دوم، به خصوص برای افراد حساس به جوش شیرین مفید است. بنتونیت خاک رس (گل سر شور) به عنوان یک بهبود دهنده کلی در دفع سموم بدن شناخته می شود. این ماده از خاکستر آتشفشان ها تهیه شده و نه تنها برای سم زدایی بلکه برای خارج کردن هر نوع ماده مضر برای پوست استفاده می شود.

سم زدایی زیر بغل با جوش شیرین
  • قبل از شروع، با استفاده از یک پارچه پشمی و زیر دوش، زیر بغل خود را به خوبی تمیز کنید.
  • در مرحله دوم در حالی که زیر بغلتان همچنین مرطوب است، مقداری جوش شیرین بدون آلومینیوم به پوست بمالید و سپس از خوشبو کننده های طبیعی مانند اسپری اسطوخودوس استفاده کنید.
  • هر زمان که مجددا بدنتان بوی بد گرفت این اقدام را دوباره انجام دهید. با این روش زودتر بوی عرق می گیرد زیرا جوش شیرین در حال خارج کردن سم از بدنتان است و این موضوع کاملا طبیعی است.
  • در روزهای اول شاید لازم باشد بارهای در طول روز این کار را انجام دهید اما به مرور زمان دفعات مورد نیازتان کمتر می شود.
سم زدایی زیر بغل با ماسک خاک رس بنتونیت

مواد لازم:

  • ۱ قاشق غذا خوری خاک رس بنتونیت
  • ۱ قاشق چای خوری سرکه سیب (ACV)

دستورالعمل:

  • خاک رس و سرکه سیب را با هم مخلوط کنید. اگر مخلوتتان سفت بود می توانید از ۱ الی ۲ قاشق آب استفاده کنید تا به غلظت دلخواه برسید. این مخلوط را برای جلوگیری از اکسیده شدن در ظرف غیر فلزی تهیه کنید و برای هم زدن آن نیز از قاشق چوبی استفاده کنید.
  • یک لایه نازک از خمیر را به پوست زیر بغل مالیده و چند دقیقه صبر کنید. در این زمان بدن اجازه پیدا می کند تا خود را با ماده مورد استفاده تنظیم کند. دفعات بعدی که از این مخلوط استفاده می کنید باید زمان بیشتری را صبر کنید. در واقع باید از دوره های کوتاه تر شروع کرده و سپس این زمان را به ۲۰ دقیقه یا بیشتر افزایش دهید.
  • اگر احساس درد کردید، بلافاصله مخلوط را از روی پوست پاک کنید. اما مقداری قرمزی طبیعی است زیرا جریان خون به این روش به زیر بغل افزایش پیدا می کند. این قرمزی به سرعت ناپدید می شود.
  • بعد از زمان مورد نظر ماسک را به آرامی با یک لیف حمام پاک کرده و دوش آب گرم بگیرید.
  • در بین بازه های استفاده از این مخلوط می توانید از ضد عرق های طیبعی استفاده کنید.
  • این کار را روزانه تکرار کنید تا زمانی که بدنتان با دئودورانت های طبیعی عادت نکند و بوی بد ندهد.

این کار را حداقل یک هفته برای پاکسازی و سم زدایی زیر بغل انجام دهید و اجازه ندهید که ناراحتی ها کوچک شما را بترساند.

نکات بیشتر در مورد سم زدایی زیر بغل

  • برای تحریک روند پاکسازی پوست زیر بغل، مقدار زیادی آب بنوشید.
  • سعی کنید زیر بغل خود را برس خشک بکشید. این کار فعالیت غدد لنفاوی و گردش خون را بهبود می بخشد. برای این کار می توانید علاوه بر لیف از برس مو و برس رنگ مو استفاده کنید. برای برس کشیدن از حرکات دایره ای که در جهت عقربه های ساعت است، استفاده کنید.