ایجاد توهم در چه شرایطی طبیعی است؟

به طور کلی هر شکلی از ایجاد توهم به غیر از مواردی که هنگام برخواستن از خواب یا به خواب رفتن رخ می دهد، نیازمند مراجعه به پزشک است.

توهم مشکل عجیبی است که باعث شناخت نادرست فرد از محیط اطرافش می شود. اگر امروز صبح همکارتان به شما بگوید که یک دایناسور را از پنجره خانه اش دیده است، قاعدتا می فهمید که او دچار توهم است. حجم توهم در افراد مبتلا متفاوت است. گاهی با ایجاد توهم تنها یک جرقه نور ساده و یا یک تغییر رنگ در اطراف رخ می دهد و گاهی تا دیدن واضح مواردی مثل حیوانات، گیاهان و افراد، شدت می یابد. ایجاد توهم نشانه اخطار مهمی در زمینه سلامت روانی فرد است. دیدن اشیاء به صورت توهم، از شایع ترین نشانه های افسردگی حاد، انوده عمیق و شیزوفرنی است.

البته به جز موارد گفته شده گاها بیماری های:

  • تومور مغزی
  • نارسایی کلیه
  • تب شدید
  • بی خوابی و خستگی شدید بدن
  • آب مروارید
  • آب سیاه چشم
  • آلزمایمر

نیز می توانند ایجاد توهم کنند. همچنین اعتیاد به الکل و مواد مخدر و عارضه جانبی برخی از داروها به شکل توهم خود را نشان می دهد.

ایجاد توهم در چه شرایطی طبیعی است؟
ایجاد توهم در چه شرایطی طبیعی است؟

در صورت ایجاد توهم چه اقداماتی انجام دهیم؟

همانطور که گفتیم، رخ دادن توهم تنها هنگام به خواب رفتن و بیدار شدن می تواند طبیعی باشد. به عنوان مثال ممکن است در لحظه بیدار شدن خود را در مکان دیگری احساس کنید. یا کس دیگری را در لباس خود ببینید. این موارد عادی است و جای نگرانی ندارد. اما همین موارد عادی، در ساعات دیگر روز و در شرایط بیداری، غیر طبیعی بوده و حتما باید با پزشک مشورت شود. توهم اگر چه مشکلی آزار دهنده و نشانه بسیاری از بیماری هاست ولی معمولا پزشکان درمان های ساده ای را برای آن تجویز می کنند.

بهترین کار در زمان مراجعه به پزشک تشریح کامل و دقیق آن چیزی است که برایتان پیش می آید. در نهایت توجه کنید که علاوه بر مواد مخدر که ایجاد توهم می کنند، برخی از داروها نیز که برای حساسیت، تشنج و افسردگی تجویز می شوند نیز ممکن است توهم زا باشند. از این رو ارائه لیستی از داروهای مصرفی به پزشکتان نیز می تواند او را در کمک به شما راهنمایی کند.